השאלון, עם יצחק מאיר

יצחק מאיר, הוא מוזיקאי, בעל תפילה, המופיע עם הרכב ייחודי 'יצחק מאיר וחברים' המציד שירי נשמה, עם סיפורים ותורות מחצרות החסידים. מאיר נחשב למי שהחזיר את המנגינות היהודיות המלוות את זמירות השבת, ותפילות הימים הנוראים, לקידמת הבמה. התקליטים שהוציא, נמכרו בעשרות אלפי עותקים, ולפני כחודש התפרסם אלבומו האחרון 'שרים בתפילה' - אלבום ניגוני הימים הנוראים

 

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת הוא קודם כל מקום תפילה, אבל מדהים שהוא לא נקרא 'בית תפילה' אלא בית כנסת, כלומר לא רק מקום לפגוש את רבונו של עולם אלא גם מקום המאופיין בבין אדם לחברו, מקום של התכנסות, אתה פוגש את השכן, אתה נהיה חבר שלו.

אני בן של רב, בית דתי לגמרי, ולא שמתי לב לזה במשך שנים רבות. הקמנו בית כנסת בבית דניאל וראיתי שם אנשים המצויים בקשר מאד קרוב, עושים דברים ביחד והן הלאה. שאלתי אותם כמה זמן אתם מכירים? והם ענו כי הם לא הכירו קודם לכן. רק בבית הכנסת. הם אמנם גרו באותו מושב אך הם לא נפגשו כל כך קודם לכן... בית הכנסת הוא מקום בין אנשים. במקום הקדוש ביותר, בקודש הקדשים, מה נמצא שם? שני אנשים מחובקים, הכרובים, כלומר גם שם רואים את החיבור שבית הכנסת ממלא.

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

בית הכנסת הוא גם מקום של תורה. פעם היתה חלוקה בין בית כנסת לבית מדרש – עם החשיבות המיוחדת שיש לבית המדרש - היום הם כבר מחוברים. בעיני יש חשיבות רבה בלימוד תורה בבית כנסת. לי באופן אישי קשה להתחבר לבתי כנסת שהם אמנם מאד מרשימים, מאד אסטטיים, וכו' אך לא לומדים בהם תורה אלא רק באים שם להתפלל.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

בית הכנסת של השכונה שלנו. בית הכנסת נצח. הוא בית כנסת שהיה של הרב ישראל גוסטמן זצ"ל ראש ישיבת נצח ישראל, הוא גם בית מדרש. מדובר במקום תורה מאד גדול, ואני מתחבר למקום כאשר אני זוכר שהרב גוסטמן היה שם. גם מבחינה אסטטית, האבן הירושלמית העתיקה, המיוחדת מאד נוגעת לליבי.

השאלות סביב בתי הכנסת נוגעות אחת בשניה. בית הכנסת הזה נוגע בי מאד גם בגלל החיבור עליו דיברנו קודם לכן. יש בו חיבור וגוון אנושי מדהים, פסיפס ירושלמי קסום, מקבלים כל אדם.

בית הכנסת של ילדותך?

מושב גמזו. אני גדלתי בגמזו, שם משמש אבי כרב. בבית הכנסת של מושב יש היבט של ההתכנסות מאד חזק. כמו בכל חברה דתית יש דתלש"ים [דתיים לשעבר] שהורידו את הכיפה, וגם הם היו מגיעים לבית. גם אם לא באים לתפילה באים למפגש אחרי התפילה. יש בו ניחוח מאד מסויים ומיוחד.

בבית הכנסת הזה גם כל אחד מפתח את הזהות שלו, את מה שהוא. פוגשים את כולם. כולם מגיעים. גם אין לך כל כך ברירה, אם לא תגיע כולם יבחינו בכך. אתה לא יכול לספר שנסעת לחמותך כשכולם ראו אותך בכיכר של המושב...

ברמה האישית קיים אצלי פרדוקס מעניין. אני מעולם לא ניגשתי לפני התיבה, פסוקי דזימרה ואנעים זמירות, ואפילו בקריאת התורה של הבר מצווה שלי חייבתי את הורי לארגן את הבר מצווה במקום רחוק יותר.

זה נשמע כמעט בלתי אפשרי לגבי אדם כמוך...

כן, כיום אין כמעט שבת שבו לא מגישים אותי לעמוד. תחשוב, בנו של הרב, שהוריו צריכים לנסוע לבר מצווה שלו למקום אחר בגלל חששותיו מהקהל. קיימת מן תפיסה שלנו כבני אדם שאנשים לא משתנים, אצלי זה שונה. אני לא יכול להגדיר את עצמי היום כאדם ביישן...

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

נוטע הירש. הזקן מבית הכנסת בגמזו, ניצול שואה שהיה שומר בלילות ומוכר בימים במכולת שבבעלותו. הוא היה חסיד. איש פשוט מצד אחד, אבל אני לא יכול לשכוח את התמונה הזו כאשר הוא היה מגיע לבית הכנסת ושם את הכובע - הקפלוץ', החליפה הארוכה, וניגש לתפילתו. הוא היה מגיע גם כמה דקות לפני לקרא פרשת שבוע. ידענו שהוא ניצול שואה שעבר את כל אימי המלחמה, אבל הוא פחות דיבר על זה, מה שתרם עוד יותר לדמות שלו. יהודי פשוט, חסיד סאטמר, אבל אפוף מסתורין שהיווה חיבור להיסטוריה שלנו - לתקומה של עמינו בארצינו.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

אולי כדאי היה לבטל את החזן לפסוקי דזימרה, כך שכל אחד יוכל להתפלל בקצב שלו, להאריך או לקצר. הייתי משנה עוד שני דברים: מבטל את עלוני השבת. מה שנמצא בתשתית של הקריאה שלהם, זה השיעמום מהתפילה. והראייה שזה נדיר מאד למצא אנשים שקוראים אותם בבית, להבדיל מעיתונים שאנשים קונים כן לבית. דבר נוסף, הייתי הופך את בית הכנסת האשכנזי ליותר מזרחי, יותר אינטראקציה בין הקהל לחזן, אצל הספרדים יש משהו סוחף, לא רק המנגינה אלא משהו שקשור לבית הכנסת עצמו, לקשר בין השליח לציבור לקהילה.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

זו שאלה שמאד קשה לענות עליה, רבי שלמה קרליבך אמר ששאלו אותו כל כך, כי כל שיר שאני מלחין אותו ושר אותו הוא השיר שאני אוהב אותו. אני יכול לומר לך 'ידיד נפש', אבל אז אזכר ב'ממקומך' 'הוא אלוקינו', 'לכה דודי', 'הלל', 'קדושה'.

אינני יודע לענות על השאלה הזו, וזה שאני לא יודע זה דבר טוב.

 

שאלון קצר [תשובה במשפט]

 

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת?

דוד המלך, אבל הוא לא היה בבית כנסת... ליד הבעל שם טוב. אפילו לא באופן קבוע, רק תפילה אחת, אפילו חצי תפילה.

 

ארק או הערינג?

הערינג

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

אשמח לפספס אותם, כפי שדיברנו..

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

ספרדי.

 

להזכירך, אתה החזן האולטימטיבי של הסליחות האשכנזיות היום

אני חזן רק ביום הראשון אחר כך אני כמו כולם.. אבל כמו שאמרתי לך, יש משהו מיוחד בבית הכנסת הספרדי, בחיבור בין החזן לקהילה, זה דבר שצריך לאמץ אותו גם בבתי הכנסת האשכנזיים. 

 

צילום: מאיר אלפסי