השאלון, עם הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ

שלום לכבוד נשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' דניאל הרשקוביץ, רב שכונת אחוזה בחיפה, ושר המדע לשעבר

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת הוא מרכז עולמו של היהודי. כידוע, מאז שחרב בית המקדש אין לנו אלא בתי כנסיות שבישראל. אני חושב ששמו אומר את מה שהוא. שים לב בית כנסת לא נקרא בית תפילה, אלא 'המקום שבו מתכנסים' -הערך החשוב ביותר בעם ישראל הוא האחדות, ולכן זה יוצר את האחדות של עם ישראל.

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

להיפך כמו שאמרתי, בראייה שלי בית הכנסת הוא לא רק בית תפילה - כשמו כן הוא, המקום שבו מתכנסים, האחדות היא הערך החזק ביותר אני רואה את מקומו של בית הכנסת במפורש לא רק כמקום תפילה אלא כמקום התכנסות

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

הייתי בכל כך הרבה בתי כנסת שממש קשה לי לענות.. ועם זאת אספר לכם כי הייתי בבית הכנסת הגדול בבודפשט בית הכנסת האורטודוקסי הראשי. היולנו, לי ולרעייתי כמה קטעים מרגשים. כאשר התיישבה אשתי בעזרת נשים היא גילתה להתפתעה שהיא יושבת במקום שעדין יש שלט של סבתי ז"ל, זה היה לגמרי במקרה. היא כלל לא הבחינה בכך בתחילה. מאחורי בית הכנסת ישנו מקום שבו ערכו חופות, ואשתי ואני עמדנו שם והצטלמנו, כי זה המקום שבו הסבתא והסבא שלי התחתנו. הביקור נעשה עם הורי, לפני שמונה עשרה שנה.

בית הכנסת של ילדותך?

הייתי מצביע על שלשה בתי כנסת: בילדותי הצעירה אני זוכר את בית הכנסת של הרב נוימן ברחוב עבאס בחיפה. רחוב עבאס הוא רחוב מעורב של יהודים וערבים ושם היה גר רב בשם נוימן. הוא החזיק בביתו בית כנסת ושם התפללנו באורח קבוע. בחגים היינו הרבה בחולון, שם התפללו שני הסבים שלי וגם שם ביליתי הרבה. לבית הכנסת קראו משכן אברהם. שם גם התקיימה הבר מצווה שלי. מאוחר יותר אחרי הבר מצווה הורי עברו דירה ועד חתונתי התפללתי יחד עם אבי בבית הכנסת אהל יעקב ברחוב גדעון.

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

אני זוכר כמה וכמה בעלי תפילה שתפלותיהם הותירו בי את רישומם כנער, גם בעלי תפילה וגם בעלי קריאה, אחד מהם היה דודי שהיה בעל קריאה בחולון בעל קריאה מיוחד, מאד מאד מדויק ומאד נעים. אהבתי לשמוע את בעלי התפילה ואף אימצתי הרבה מהמנגינות שלהם

אתה עצמך משמש כבעל תפילה

כן, בימים נוראים. אני גם רב השכונה ומטבע הדברים אני גם עובר לפני התיבה במוסף ובנעילה

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

תראה קשה לי לומר כאן דברים חד משמעיים על הדברים האלה. מאחר ובתי הכנסת כשמם כן הם בתים שבהם מתכנסים אני רואה בהם התפתחות וגיוונים שונים שאולי בעבר לא היו, למשל בתי כנסת שבהם עזרת הנשים היא לצד עזרת הגברים. אומר כך, בסך הכל אני לא מרגיש צורך לשנות בבית הכנסת, אני נהנה לראות ההתפתחות בבתי הכנסת משקפת את ההתפתחות של הציבור.

 

זו שאלה חשובה במיוחד לאור העובדה שאתה גם רב מחד, ואיש מדע מאידך

כל עוד הדברים אינם סותרים את ההלכה אני מקבל אותם. למשל מה שהיה לפני עשר או עשרים שנה נראה כחידוש גמור דוגמת נוסח קרליבך הפך להיות סטנדרט בהרבה בתי כנסת... ולכן אני אומר כל הדברים שאינם סוטים מן הלכה אני רואה אותם בשמחה, כמו שאמרתי הם מבטאים את הדינמיקה של הציבור ומוכיחים שבית הכנסת חי וקיים.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

תראה כל חג, וכל מועד, וניגוניו. ולכן כל חג כמובן יש לו את המנגינות היפות שלו. עם זאת אין כמו הניגון של כל נדרי או הניגונים של נעילה. כשאני בעל תפילה אני מאד אוהב להשתמש בניגון שהתחדש עם השנים למנגינת 'ונתנה תוקף' של יאיר הניגון הזה מאד מדבר אלי. גם הניגון הישיבתי המקובל בכריעות שבסדר העבודה מאד אהוב עלי ואני משתמש בו.

שאלון קצר

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

ליד הילדים שלי.

 

ארק או הערינג?

ארק עם הערינג אני לא רואה את הסתירה בין השנים אני לא כל כך אוהב ארק אבל הם יכולים ללכת ביחד

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

יש הרבה עלונים מעניינים, אבל יש אחד שבו כותבים שנים מילדי עלון 'שבתון' בו משתתפים ביתי הרבנית פנינה נויבירט, ובני הרב צחי הרשקוביץ

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

תראה יש בדברים האלה הרגל. אני כמובן רגיל לסליחות האשכנזיות יחד עם זאת אני מאד אוהב את המנגינות הספרדיות, ומוצא חן בעיני שאצל הספרדים כל יום אותו נוסח, אבל אני כאמור רגיל לאלו האשכנזיות.