השאלון, עם משה פלד

שלום למר משה פלד, סגן שר החינוך לשעבר, אלוף משנה במיל' ומפקד חטיבת מרכבות הפלדה. גבאי בית הכנסת בקיבוץ בית השיטה.

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת בשבילי הוא הבאר, שם באים ושתים בצמא את כל מה שקשור לשורשי העם היהודי. בית הכנסת הוא מקום ההתכנסות, שם באים ללמוד ולשמוע להקשיב ולחוות, את כל מה שקשור לתרבות העם היהודי, ולמורשת העם היהודי. אני מדגיש זאת מפני שבקיבוץ שמוגדר כיישוב חילוני כמו קיבוץ בית השיטה בו אני מתגורר, אין מקום אחר שבו אפשר לקבל את הדברים האלה. בית הכנסת הוא מקום מפגש לאוהבי התפילה, אוהבי העם היהודי, אוהבי תורת ישראל, וכו' וכו'.

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

אני רואה בו גם מקום לימוד. אצלינו בבית הכנסת למשל יש שיעורים אחת לשבוע בנושאים כמו פרשת שבוע ואחרים. כמו כן בית הכנסת הוא גם מקום מפגש – והוא בטח מקופ מפגש חריג ויוצא דופן ביישוב חילוני המגדיר את עצמו כיישוב חילוני כשלנו.

ביישוב דתי בית הכנסת מהווה את המרכז הרוחני של היישוב. ביישוב חילוני בפירוש לא. ישנם חברים שמוסד זה מפריע להם, הוא אולי מפחיד אותם. זה הבדל מהותי בין יישוב דתי ליישוב חילוני.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

בית הכנסת העתיק של טולידו [בספרד] עשה עלי רושם מיוחד. אני רואה את השימור שלו, וחש את הרוח שיוצאת ממנו עליה אפשר לטעום את המסורת היהודית רבת השנים. בית כנסת נוסף נמצא בצ'כיה יש בית כנסת של המהר"ל בפראג. אין יהודי שלא מבקר שם. גם אם הוא אינו דתי. הייתי שם ביום כיפור. אני לא יכול לתאר לכם את האווירה בבית הכנסת וסביב בית הכנסת. הרחובות מסביב סגורים על ידי משטרת פראג, וכבר ברדיוס של 500 מטרים אתה חש את קדושתו של יום כיפור. שוב, אני לא יכול לתאר  זאת במילים. זהו דבר שאינו קיים בארץ, בטח שלא ביישוב שלי.

בית הכנסת של ילדותך?

בילדותי לא הכרתי את בית הכנסת. פעם אחת בצעירותי ביקרתי בבית כנסת – בנחלת יצחק, שסבי היה בין מקימיו. נדמה לי שזו היתה הפעם היחידה שביקרתי בבית כנסת. עם זאת הפגישה ההיא עם בית הכנסת ההוא בנחלת יצחק, נחרתה כנראה עמוק בזכרוני, ומסתבר שהיא עוררה בי איזה שהם תחושות של געגוע שנבטו בי כאשר כבר הייתי בוגר, בחור מבוגר. הגעגוע נשאר. רב בית הכנסת היה אגב, הרב חרל"פ.

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

אישיות מהילדות לא קיימת שכן כאמור הקשר האמיתי שלי להווי של בית הכנסת נוצר הרבה שנים מאוחר יותר. הוא נוצר לדעתי מיד לאחר מלחמת ששת הימים, אז התחברתי לחבלי המולדת אליהם חזרנו, וגם אל חברים חדשים מהציונות הדתית. הם אלו שהחזירו אותי אל הצימאון הזה אל בית הכנסת. במהלך השנים פגשתי לא מעט חברים מהציונות הדתית. למשל הערב אני הולך לשיעור אצל הרב אלי סדן מהיישוב עלי. אני גם הולך לשיעורים [ממשיך ללכת] של הרב מוטי אלון. אני הולך לשיעורים של הרב איתן צוקר ממירב, ואני מכיר היטיב את הרב חנן פורת זכרונו לברה. הייתי אגב, סגנו של שר החינוך הציוני - דתי זבולון המר. למעלה מארבעים וחמש שנים אני מחובר לציבור הציונות הדתית ממש בעבותות אהבה.

גם לחב"ד היה לי חיבור מעניין כשהייתי בפוליטיקה, הייתי בקשרים חמים עם צעירי חב"ד הרב אהרונוב, והרב ברוד הוא ידידי הטוב. באחת התקופות אף נסעתי אתם 'לסיור תמימים' ברוסיה בקברו של האדמו"ר. וזה היה סיור מרתק במיוחד.

ניגון או זמירה מיוחדים בבית הכנסת?

אני אוהב את הניגונים של קבלת שבת. אצלינו בכל יום שישי בקבלת שבת השירה ממש פורצת את הגג... שירה אדירה. אני אוהב מאד את שירי הרב קרליבך. היתה לי הזכות להופיע אתו, כאשר פעלתי בכנסת, ביחד על במה אחת ביום ירושלים. אני גם אוהב מאד שירי חזנות.

אבל אם אתה שואל על מנגינה מיוחדת אני מחובר כמובן למנגינה שנכתבה אצלינו בבית השיטה ואני מתכוון כמובן לפיוט ונתנה תוקף של יום כיפור, של חנוך אלבלק מבית השיטה. גאגב, ם הוא בא בכל יום שישי לשבת בבית הכנסת. אני יכול לומר כי אל מול המנגינה הזו, המנוגנת ביום כיפור פשוט אי אפשר לעמוד. אי אפשר לעמוד בפניה. היא מרגשת אותי באופן מיוחד.

מה היית רוצה לראות בבית הכנסת שעדיין לא קיים?

אני לא רוצה לדבר על נושאים גשמיים כמו ריהוט וכו'. מה שכן הייתי רוצה שחבירי הקיבוצניקם יבינו שאין להם מה לפחד ולחשוש מבית הכנסת. עליהם להבין כי בית הכנסת הוא מקור השראה וכל אחד יכול לבא אליו, למצא את מקומו, ולהצטרף לחברותא הלומדת, המתפללת, והשרה, והשמחה עם קבלת השבת והניגונים. הם יכולים להבין שבית הכנסת לא מאיים על אף אחד.

שאלון קצר

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

הייתי רוצה לשבת ליד בני שחזר בתשובה, ליד נכדי, שיכירו, שיאהבו את הווית בית הכנסת.

 

ארק או הערינג?

אני מעדיף יין לקידוש קלאסי. יין אדום מפירות ארץ ישאל.

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

את שיחת השבוע של הרב מנחם ברוד אני קורא בכל שבת, ואני אוהב גם את 'שיחת השבוע' – התכנית של הרב בני לאו, וכאמור מאד אוהב לשמוע את הרב מוטי אלון.

 

מי הגבאי האולטימטיבי בעיניך?

הגבאי האולטימטיבי צריך להיות דמות שמצד אחד מסוגלת להנהיג, להוביל, אך מן הצד השני עליו להיות נח לבריות, רך, רגיש מתחשב. וזו מלאכה לא פשוטה. אני חוזר לנושא היישובים החילוניים ומדגיש, כי ביישובים כאלו ישנם לא מעט אנשים שאינם אוהבים את בית הכנסת ונוצרים לא מעט וויכוחים סביב בית הכנסת. זו הסיבה שאני שומר לעצמי את תפקיד הגבאי ואני עושה זאת מתוך תחושת שליחות

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

אשכנזיות. אני פשוט לא מכיר את הספרדיות. אנחנו אשכנז.

 

עם סיומה של השיחה אני מבקש להוסיף כי המנוע העיקרי להקמת בית הכנסת אצלינו בבית השיטה הוא הרב שלמה רענן, מארגון איילת השחר. הרב רענן באהבה גדולה וברגישות גדולה מגיש לנו את כל העזרה האפשרית. אני חושב שהפעילות של הרב רענן ביישובים הכפריים אין חשובה ממנה. אין חשובה ממנה. ללא העזרה והתמיכה של הרב רענן לא היו קיימים כל כך הרבה בתי כנסת ממש כמו פטירות אחרי הגשם בישובים המוגדרים כחילוניים ועל כך מגיעה לו הוקרה ענקית, ותודה, וחיבוק ענק - חיבוק גדול וחם.