תשמישי קדושה וספרים

תשמישי קדושה וספרים

"ארון הספרים היהודי" איננו עוד קלישאה שחזרה לאופנה. אין ספק כי בית כנסת, אם הוא בעל יומרות להיות גם בית מדרש וגם מרכז קהילתי - חייב להיות בעל ספריה עשירה בכל ענפי מקצועות היהדות. החל מספרי יסוד (תנ"ך, פרשנות, תלמוד, ראשונים ואחרונים, ספרות בתר תלמודית, מילונים, קונקורדנציות ועד אנציקלופדיות בנושאים יהודיים). ועבור לספרות כללית הנושקת לתימטיקה של אוצרות הרוח והמורשת של עמנו.

על הספריה להיות ממוחשבת ומקוטלגת וכך תשיג את מטרתה לא להיות רק חוג ושיעור שמועבר בבית הכנסת בימי חול ובשבתות, אלא להיות אבן שואבת לציבור צעיר, דתי כחילוני, הנזקק לשירותי לימוד, עיון, שינון, כתיבת עבודות והכנה לבחינות.

רצוי מאד לבנות ספריה לילדים בנושאים הקרובים לליבם, והם בעלי זיקה וקשר לתכני יהדות.

מוצע להקים גם מעין מוזיאון קטן בבית הכנסת להצגת תשמישי קדושה, גם אלה הרגילים (סידורים, ספרי תורה, טליתות, תפילין, שופרות) ועד לנדירים - ספרים עתיקים, דרכי עשיית הציצית, הטלית, התפילין והשופרות. תצוגה זו גם תוסיף פן רוחני ואסתטי וגם תהפוך את בית הכנסת לאתר המשקף עבור בתי ספר, תנועות נוער את מרכז היהדות האזורי והם יבוא לכאן בערבי חגים (תערוכה על מחזורים, בנית סוכה, שמחת תורה) לקראת חג השבועות (להפגש עם ספרי התורה) ימי זכרון ואבל ובכלל היכרות עם ה"אלף-בית" המורשתי.

לצד הספריה יפעל גם "אוצר קלטות" אודיו ווידאו שממנו ניתן ליהנות בתחומי הרצאות, שיעורים, מוזיקה חסידית, פייטנות וחזנות.