פינת היועץ על חודש אדר ויום הולדת לבית הכנסת

היועץ ר' אלון חאמי על הקשר בין השמחה בחודש אדר ליום ההולדת של בית הכנסת שלכם

השנה זכינו לשנה מעוברת ולחודש אדר נוסף. שנה כזו היא סימן שהקדוש ברוך הוא אוהב אותנו, שכן הוא העניק לנו שני חודשים מלאים שמחה וכפי שנאמר 'משנכנס אדר מרבים בשמחה'.

בשיעורי הקבוע בבית הכנסת שלום שבזי שאלתי את משתתפי השיעור: מדוע אמרו לנו חכמינו זכרם לברכה להרבות בשמחה בחודש אדר, ואילו באב הורו לנו למעט בשמחה, הלא יש מצווה להיות בשמחה תמיד?

התשובה היא שאמנם יש מצווה להיות בשמחה תמיד, אלא שבחודש אב יש סיבה מיוחדת למעט בשמחה, ואילו בחודש אדר יש מצווה להבות בשמחה. מדוע?

חז"ל קבעו את מיעוט השמחה בחודש אב מפני שהחורבן גרם להפסקת העבודה בבית המקדש, ופסקה הטהרה, ושכינה הסתלקה. ארועים אלו הם סיבה מספיקה כדי למעט בשמחה, אולם מדוע בחודש אדר יש מצווה להרבות בשמחה?

הגמרא מביאה מחלוקת מתי נברא העולם. יש אומרים בכ"ה באלול, ויש אומרים בכ"ה באדר. כידוע אנו צועדים על פי הגישה הראשונה שהעולם נברא בכ"ה באלול, וכך ששה ימים אחר כך הוא א' תשרי – ראש השנה שבו אומרים "היום הרם עולם" כלומר היום נשלם עיבור העולם. גם הדעה השניה מקובלת שכן לפי דעה זו העולם הושלם ביום א' ניסן כלומר ראש חודש ניסן שהוא ראש חדשים לחודשי השנה. נמצא לפי גמרא זו שיש סיבה מספקת מדוע יש לשמוח בחודש אדר שכן בחודש זה נברא העולם.

סיבה נוספת היא שפרעה ראה באצטגנינות שלו שבחודש אדר עתיד להיוולד מושיען של ישראל, ומכאן גזירתו הידועה 'כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו'. בחודש זה גבר מזלן של ישראל ומשה ניצל והונח בתוך התיבה על שפת היאור שם מצאה אותו בתיה וההמשך ידוע. הגמרא מספרת כי המן ביקש להרוג תא היהודים בחודש אדר מאחר שהוא יום פטירת משה רבינו אלא שלא ידע רשע זה כי אדר הוא גם חודש הולדתו. מכל הסיבות הללו חוגגים ושמחים בחודש אדר יותר משאר ימות השנה.

כפי שצויין חודש זה הוא חודש לידתו של העולם, וידוע ש'חנוכת הבית' היא מצווה גדולה ושמחה גדולה ומצאנו ששלמה המלך ביטל את יום כיפור כדי לשמוח בחנוכת בית המקדש.

מסקנות ועצות העולות מן האמור

א.       כדאי שכל בית כנסת יערוך מעין 'יום הולדת' בתאריך הקמתו, או כפי שאנו מנסחים זאת בלשון הקודש 'חיזוק בדק הבית'. ביום זה יעשו כנס גדול לכבוד ה', יזמינו את משפחות המייסדים, את החברים ומשפחותיהם לדורותיהם וכן את הקהל הרחב.

ב.       ביום זה מומלץ לעשות התרמה לחיזוק הבית או לשיפוץ ושדרוג בית הכנסת לטובת הציבור והאורחים המבקרים במקום במשך השנה.

ג.        מומלץ להכין רשימה של כתובות וטלפונים של חברי הקהילה לדורותיהם, עם משפחותיהם, כדי לשמור על קשר במהלך השנה כמו גם לצורך התארגנות לארועים חשובים כמו הכנסת ספר תורה, או תאריכי 'יארצייט' [יום זיכרון] לחברים ולמשפחותיהם.

ד.       בשוק מצויים כיום תוכנו מחשב עם פונקציות המאפשרות תזכורות וניהול עצמי לתאריכים מבלי שצריך לטרוח במיוחד. באמצעות התוכנה ניתן ומומלץ לשלוח הודעות על תאריכי יארצייט וכדומה חודש קודם הזמן כדי שהמאורע לא יישכח על ידי החברים, וכדי שהנוגעים בדבר ידאגו לשריין זמן ומקום.

ה.       בהמשך לסעיף הקודם מומלץ לקיים לוח מסודר עם תאריכי בר מצווה וכדומה ולהודיע לע כך מראש לחברי הקהילה.

 

המדור נערך על ידי אלון חאמי

יו"ר ארגון בזמן

טלפון: 5047924 03

דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.