'ועשית מעקה לגגך', ואולי גם הרחיב מקום אהלך

מן המפורסמות היא מצוקת מקום בבתי הכנסת, המגיעה לשיאה בחגי תשרי והימים הנוראים, האם יש לכך פתרונות יצירתיים?

חודש תשרי כידוע, רווי בחגים וכנסים, וב"ה בתי הכנסת מלאים עד אפס מקום, והלוואי והיו עוד כמה מטרים רבועים לבתי הכנסת, והיינו מכניסים את כולם. אין ספק שהברכה שהייתה בבית המקדש מבחינת "עומדים צפופים ומשתחווים רווחים" גם כיום נמצאת, כי כבר אמרו חז"ל שיש אהבה בין שניים אפילו על חודו של סכין אפשר לשבת יחד, מבחינת הנה מטוב ומה נעים שבת אחים גם יחד. אז לבית כנסת שיש לה חצר קטנה או גדולה, יכולים כמובן להשכיר אוהל עם מיזוג טוב או מצנני מים  או מאווררים,ואפשר לקיים שם מניינים נוספים לרווחת הציבור.

ישנה עוד עצה טובה, להכשיר את גג בית הכנסת שעל פי רוב הוא לא מנוצל, מומלץ להסיר מכשולים ולבנות מעקה ולהשתמש בגג ע"י מתיחת יוטה או אוהל חזק ובכך לפטור את בעיית מצוקת האכלוס.

ולמי שישנה אפשרות לבנות או להציב שירותיים חינמיים לרווחת הציבור וכן כיורים לנטילת ידיים הרי זה משובח. לפעמיים השקעה החד פעמית בשיפוץ והכשרת הגג או החצר שווה הרבה מאוד, שכן רוב ההוצאה חוזרת מהתרומות שנכנסות בחגים. למי שיש גג שיפועי או רעפים מומלץ לו לבדוק תהליך של רישוי במחלקת הנדסה בעירייה שיתכן ויוכל לבנות על הגג בעלות קטנה ע"י בניה קלה. ישנם מקומות שמתחת לגג הרעפים ישנה תיקרה מבטון, ובהסרת הגג שתעשה בהמלצת קונסטרוקטור או מהנדס, ניתן יהיה לנצל את הגג לשימושים נוספים ואולי גם ללא היתר בניה או רישיון.

במקרה שקופת הכספים בבית הכנסת ריקה, ואין אפשרות להשקיע השקעה ראשונה, ישנה אפשרות ששנה אחת בלבד יודיעו לציבור שהתרומות קודש להרחבת בית הכנסת או לחילופין שימכרו שטחי בניה על הגג, והתורמים יקבלו תעודה או הנצחה על הקיר או הגג..וכן על זה הדרך. כך בוודאי גם יגדילו את ההכנסות, כי טבע בני אדם הולך על דבר הנראה לעיין ולא כמו כסף נזיל שלא יודעים להיכן הוא הולך ולאיזה מטרות.

ולסיכום: מומלץ להחליט עם כל חברי הוועד בבת הכנסת או בעמותה על היוזמה החדשה וגם אפשר לשתף את הקהל ברעיון, כי יתכן שיצא מנדהו מתוך הקהל וירצה לתרום הכל או חלק.

מי ייתן שבשנת התשע"ו ניוושע אמן, ונזכה ונראה את בניין בית המקדש עומד על תילו כפי שחזה זכריה הנביא: וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ נְאֻם ה' חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ.

בברכת כתיבה וחתימה טובה