איך פועלים מזגנים בבית הכנסת העמוס בעולם?

בכתבה האחרונה שפורסמה ב'מעט בית מקדש' אודות בית הכנסת 'איצקוביץ' בבני ברק, סופר כי את המקום פוקדים על פי הערכה כ- 17000 מתפללים מידי יום. הגבאי מספר כי חברה לסטטיסטיקה בדקה את העניין ומסרה לו את המספרים. בנוסף נבדקו נתונים [תחזוקתיים] נוספים המאמתים אומדן זה.

 

אלא שכעת, יולי 2016 מבקש הגבאי המסור ר' יצחק שינין לעדכן: כיום חוצה המספר את רף ה-20000 בני אדם מידי יום. אחת הסיבות לכך היא הקמת קומה חדשה ונוספת בבית הכנסת מתחת לפני הקרקע. הקמת הקומה החדשה הכוללת שבעה חדרים מפוארים ומאובזרים הינה נושא לכתבה בפני עצמה [אם ירצה ה' בגליון הבא, א.ה], אך ברשימה זו ביקשנו לשוחח עם הגבאי על מערך המזגנים הפועלים במקום כך כך המוני.

 

המתפללים הרבים שפקדו את בית הכנסת הופתעו לגלות כי על המדחנים הרבים המפעילים את מכשירי המזגן בבית הכנסת מופיעה הודעה: כל תרומה של 2 שקלים לטובת הפעלת המזגן, תיענה בתרומה זהה של שני שקלים מטעם חברת אלקטרה. מה משמעותה של הודעה זו? כדי לענות על כך יש לחזור מספר שנים אחורה.

 

לגבאי הנמרץ של בית הכנסת היתה 'פנטזיה' כלשונו, כי למתפללים בבית הכנסת תהיה אפשרות להפעיל את המזגן במו ידיהם ובמו כספם. החזקת המזגן יהיה על המתפללים שיהיו מעוניינים בכך. בצורה הזו המזגן לא יפעל לשוא, ורק כאשר יהיו מהתפללים מעוניינים בכך הם ידאגו להפעלתו.

 

אלא שהרעיון המבריק של שינין נענה במשיכת כתפיים ובסירוב מצד כל הטכנאים אליהם פנה: "אין דבר כזה, זה לא התחום שלי" וכו'. אבל לא איש כשיינין ירים ידיים, הוא ניגש לטכנאי נוסף וביקש לדעת דבר אחד: כמה עולה שעת עבודה שלו? הטכנאי השיב: 50 דולרים. שיינין הוציא 50 דולרים הגיש אותם לטכנאי ואמר: אלו תמורת הקשבתך לתכנית שלי במשך חצי שעה.

 

הטכנאי הקשיב, והפעם ברצינות וכעבור חצי שעה אמר בזהירות: ייתכן שיש לי מכשיר אבטיפוסי שיתאים לזה. שיינין ניסה את זה בבית ומשם הכל היסטוריה. בתי כנסת רבים בישראל רכשו את המכשיר ["בתחילה הייתי צריך להתחנן שיקחו"...], ומערכת המזגנים שלהם עובדת באמצעות המדחנים הללו.

 

למרות ההפעלה הפשוטה והמזמינה הבין הגבאי כי אם הוא יאפשר לכל אחד לתרום שקל למכשיר, בית הכנסת יצא מופסד. אנשים נוהגים לתרום שקל או שנים לקופת בית הכנסת והם עשויים להניח אותם כעת במזגן. השקל שמונח במדחן המזגן נגבה ברובו [90 אגורות] על ידי חברת החשמל. לבית הכנסת נשאר סכום פעוט. לכן לא ניתן לתרום פחות מ-3 שקלים לחצי שעה או 5-6 שקלים לשעה.

 

בנוסף באיצקוביץ לא ניתן להשתמש במדחנים לאחר השעה 12:30 אחר חצות לילה. מדוע? "חששתי שיבואו הומלסים שישנו בבית הכנסת הממוזג עם חישוב מאד פשוט – 5 שקלים לשעה זולים יותר מזכירת חדר בבית מלון"..

 

אז מה הסיפור עם אלקטרה?

חברת אלקטרה מפרסמת בתקופה האחרונה מכשיר חדש אותו ייצרה, שלדבריה הפעלתו במשך לילה שלם לא עולה על שני שקלים. כחלק ממסע הפרסום הם החליטו לתרום 2 שקלים על כל 2 שקלים, כאשר המספר 2, מעלה אסוציאטיבית את המכשיר החדש. בשבילנו זה טוב, שהרי עד כה רוב הכסף שנתרם למזגנים כאמור נגבה על ידי חברת החשמל. כעת יש לנו 2 שקלים 'נקיים' על כל תרומה.

 

והפעלת המזגן מעבר להוצאות החשמל מסתבר, עולה לא מעט.

 

מידי שבוע מפרק הגבאי את כל עשרות הפילטרים של המזגנים. בבית רגיל החלפה כזו מתרחשת אחת לכמה חודשים אך באיצקוביץ, אם לאחר שבוע לא יוחלפו הפילטרים המזגן עשוי להיסתם. הסיבה לכך היא הכניסה האין סופית של אנשים שמביאים אתם את האבק, ואת הלכלוך מהרחוב. המזגנים ששואבים הכל, קולטים אל קרבם ק"ג של אבק ולכלוך.

 

בנוסף יש לשטוף את כל הסוללות במזגנים אחרת אין סרקולציה. גם פה מדהים הפער בין הבית הפרטי לבית הכנסת העמוס בעולם. אם בבית ההחלפה תיערך אחת לעשר שנים באיצקובית הדבר נעשה פעם בחודשיים שלשה.

 

ומה עם העלות? החלפה פרטית מגיעה לסך של כ-300 שקלים. באיצקוביץ המפעיל עשרות מזגנים המחיר בהתאם.

 

תמחור המזגנים לא יכול להיעשות 'פר חשמל' מסביר שיינין. מי שמחשב אותו כך טועה. העבודה על מזגנים בבית כנסת כוללת את הבלאי, את הטכנאי, את החלקים שנשרפים לעתים קרובות, את השטיפה, את החלפת הפילטרים, ועוד.

 

כאמור מאות מדחנים פרי יצירתו ורעיונו של שיינין מפוזרים בבית הכנסת. המתפללים והגבאים מרוצים: "הגבאי יכול להסתובב עם יידים מאחורה והמתפללים מחליטים על הפעלת המזגן", מסכם שיינין.

 

יצחק שיינין: 0544584974