עזרה ראשונה בבית הכנסת

אסונות בבית הכנסת אינם כבר ארוע נדיר לצערינו. כיצד ניתן להתמודד על התופעה והאם אפשר למנוע את המקרה הבא? 'שאג' שירותי רפואת חרום וציוד רפואי ראשוני עם התשובות והפתרונות.
 
"אסון כבד בבני ברק" הכריזה כותרת העיתון "במהלך דרשה של רב העיר הגרמי"ל לנדא, התמוטט אחד מחשובי חסידי צאנז שנכח בבית הכנסת. היה זה בליל 'שבת הגדול' בשעת הדרשה המסורתית שנוהג הרב למסור במקום מידי שנה. בין מאות האנשים שנכחו שהה גם הנפטר, שבאמצע משאו של הרב לקה בליבו. הצוות הרפואי שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו".
 
וידיעה נוספת מן העיתון: בבית כנסת ברחוב הרב זוננפלד בבני ברק, התמוטט גבר ואיבד הכרתו. כונני 'הצלה גוש דן' שחשו למקום ביצעו בו החייאה מוצלחת שבסיומה הוא פונה בניידת-טיפול-נמרץ של מד"א 'דן' לבית החולים כשמצבו כאמור קשה.
 
גזירה שאי אפשר למנוע?
מוות או פציעה קשה של מתפלל בבית הכנסת היא חוויה לא קלה, אולי אפילו טראומטית לכל מתפלל שנקלע לארוע כזה. בלב המקום הקדוש מאבד אדם את הכרתו או נפצע ומותיר את האנשים סביבו חסרי אונים לגמרי שכן המתפלל הרגיל לא מסוגל –על פי רוב- לבצע החיאה מוצלחת בכוחות עצמו, והזמן היקר של ההמתנה לכוחות ההצלה או האמבולנס עלול להיות קריטי.
 
הסטטיסטיקה היבשה מציגה נתונים המספרים כי למעלה מ 80% ממקרי המוות בעולם המערבי נגרמים כתוצאה מ'דום לב' ורובם המוחלט מחוץ לבי"ח. סיכויי הישרדותו של החולה ללא היווצרות נזק מוחי בלתי הפיך, תלוי ברובו, במהירות קבלת השוק החשמלי ע"י מכשיר החייאה.
 
הפרובלמטיקה מחריפה שבעתיים כאשר נזכרים כי על פי החוק הישראלי כל בית כנסת או כל מוסד אחר העשוי להכיל למעלה מ 500 פרטים חייב באחזקת מכשיר החייאה תקני המיועד בדיוק למקרים כעין אלו. ישיבה, בית כנסת, או כל מקוום כינוס מוסדי אחר שבשטחו נפטר או נפגע אדם עשוי להיות חשוף לתביעת ענק בגין הזנחה ואולי אפילו בהאשמות חמורות מכך.
 
חברת שאג
אל הלקונה הענקית הזו נכנסת בבטחה חברת שירותי הרפואה 'שאג' – חברה וותיקה המתמחה בתחום רפואת החרום והרפואה הטרום אשפוזית. לחברה מגוון עצום של ציוד רפואי מיידי לשעות חרום המתאימות לכל אתר ולכל כיס. בתוך הרפרטואר העצום כדאי להתמקד בשני מכשירים הכרחיים ואלמנטאריים אותם משווקת החברה המיועדים כמעט מלכתחילה לבתי כנסת:
מכשיר החייאה - דפיברילטור, אשר יפסיק את הפרעת הקצב הקטלנית הנגרמת בסמוך ל'דום לב'. מכשיר הדפיברילטור בטוח לשימוש, אינו גורם נזק ומותאם לתפעול ע"י כל אדם – ללא ידע רפואי קודם. אוריה, אשת השיווק של החברה, מציגה את אופן פעולתו של המכשיר במה שלדבריה עשוי להיות גם "ברור וקל גם לילד בן 12". המכשיר שהינו קטן וקל (1.1 ק"ג) אומר [בקול] את הוראות השימוש בשפה העברית שלב אחרי שלב. ראשית הוא מבקש להצמיד שתי רפידות הנדבקות בקלות לחזהו של הנפגע. הרפידות המחוברות לכבלי חשמל דקים מבצעים במקום בדיקה א.ק.ג מהירה ובאופן מיידי משגרים את התואות אל המכשיר שמקבל החלטה האם לבצע שוק חשמלי בנפגע. התהליך חוזר על עצמו עד כחמשה עשר החייאות שעשויות כמעט בכל המקרים להציל את חייו של החולה ולחלצו ממות בטוח. פשוט כך.
על אף התקווה כי השימוש במכשיר יהיה מועט כלל הניתן מבטיחים בחברה כי לאחר כל הפעלה של הדפיברילטור יוחלפו הרפידות על ידי נציג החברה ותותקן סוללה חדשה ללא עלות נוספת.
 
ווטרג'ל
- מבחר מוצרים ייחודיים לטיפול מיידי ואפקטיבי בכוויות. ברשותה של 'שאג' קיימים תכשירים שכמו משחת קסמים מעלימים כוויות בשניות ספורות. התכשיר הכמעט פלאי הזה מדיע בצורות שונות כמו ערכת כויות תעשייתית, ג'ל בבקבוקונים, ג'ל במארזים של 4 גרם וכן הלאה. לדברי אנשי השירות המימים הניצבים במטבחי בית הכנסת כמו גם מקרי השריפה האחרונים שלא פסחו גם על מקומות קדושים כמו בתי כנסת מבהירות את החיוניות בפריטים אלו.
 
את המכשירים ניתן להזמין על פי הכתובת ומספר הטלופן המצויינים כאן. לקוראי 'איגוד בתי הכנסת' תינתן הנחה משמעותית של 5%.
 
תמונת המוצרים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ש.א.ג שרותי רפואה בע"מ
טל' - 02-9709666 פקס: 02-9709944
אשת קשר: אוריה כהן צפריר
נייד: 0526883985
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.