פרוכות המאה ה 21

היום שבעה עשר בתמוז  תשס"ט,  זמן מתאים נדמה, להרהר בפסוק המפורסם  "זה אלי ואנוהו אלוקי אבי וארוממנהו" הלקוח מתוך שירת הים.
 
על פי תרגום אונקלוס, "זה אלי ואנווהו" -  אבנה לו בית מקדש.
 
ביום זה לפני כ- 2,000 שנה, החל תהליך חורבן הבית השני ומאז עם ישראל משקיע את מרצו בהאדרת מקדשי המעט.  ניתן אולי לראות בבתי הכנסת ביטוי לכיסופים הרבים לתקופה מפוארת זו אותה אנו מבכים בימי בין המיצרים.
 
שירת הים פותחת בצמד המלים: "אז ישיר", ישיר- בלשון עתיד, משה רבינו מתנבא כאן על הקמת בית מקדש שיהווה מקום לשכינה בארץ.
 
לצורך בניית המשכן ששימש את בני ישראל במדבר, ובהמשך בארץ ישראל עד בניית בית המקדש ע"י המלך שלמה, נעזר משה רבינו ע"ה בבצלאל אשר הקב"ה מעיד עליו: "ואמלא אותו רוח אלוקים בחכמה ובתבונה ובדעת לחשוב מחשבות לעשות בזהב בכסף ובנחושת".
 
מדוע הקב"ה מצווה את משה להיעזר בבצלאל?  הרי הקב"ה היה יכול להוריד למשה את כל ההנחיות ישירות.
 
דוד המלך העביר לשלמה בנו את תכניות בית המקדש הראשון לפרטיו אולם ככל הידוע לנו , שלמה שינה רבות בתוכניות אלו.
על  בית המקדש השני נאמר: מי שלא ראה בנין הורדוס לא ראה בנין נאה מימיו" (בבא בתרא ד' א', סוכה נ"א ב').
 
הקב"ה מצווה את משה להיעזר באומן, שלמה המלך מעדכן את תכניות אביו לפי ראות עניו, וחז"ל משבחים את מקדש הורדוס.
 
הטרנספורמציות, השינויים, והיצירות החדשות מצביעות לכאורה על 'מגמה רפורמיסטית' כביכול. האם זו כוונתו המקורית של הקב"ה? 
 
ננסה להסביר זאת בעזרת הביטוי מהתלמוד: "יפתח בדורו כשמואל בדורו". ביטוי זה מתייחס להנהגה ולהלימה בינה לבין האופי והרמה הרוחנית של אותו דור - כל דור והמנהיגים המתאימים לאותו דור, אולם ייתכן כי ניתן להשליכו גם לתחום היופי והטעם. ולעינינו, דור דור ודורשיו, דור דור ואמניו. יתכן והקב"ה מעוניין בהשתתפות כלל ישראל בעיצוב משכנו עלי אדמות וכפי שנאמר: השמיים כסאי והארץ הדום רגליי.  – אמנם השמיים כיסאי אבל הדום רגליי בארץ  וכפי שכתוב: השמיים שמיים לה' והארץ נתן לבני אדם.  
כפי שלא היינו מעלים בדעתנו  לצייר את גדולי דורנו במחלצותיהם של אבות האומה, כך לא מסתבר לפאר את בתי מקדש המעט בקישוטים ישנים שאיש מבאי בתי הכנסת לא היה מקשט בהן את "נווהו" הפרטי.
 
מעניין שברוב בתי הכנסת אין פרופורציה בין ההשקעה בארון הקודש ובין ההשקעה בפרוכת.  בעוד שלארון הקודש מבינים שיש להשקיע רבבות שקלים,  כשמגיעים לפרוכת, שלעיתים מכסה את רוב שטחו של ארון הקודש ובכל מקרה הינה ה "מכה בפטיש" מבחינת המראה הכללי של בית הכנסת, כאן הסטנדרט יורד למינימום הנחוץ. 
 
דוגמא נוספת לעיוות הינו הכיסוי הקרוי גם מעיל לס"ת. עלותו של ס"ת עולה על עלות ארון הקודש וגם במקרה זה דווקא המעיל שהינו חזות ספר התורה אינו זוכה לתשומת הלב הראויה.  בניגוד משווע לקופסת הכסף של האתרוג.
 
ישנם יצרנים רבים העוסקים בתחום אך רובם אינם משקיעים מחשבה בעיצוב וממחזרים עיצובים של אמנים מתקופות רחוקות..  ב"שש משזר" אנו משקיעים רבות בחידוש ורענון, אותו אנו מבטאים במוצרים האומנותיים, בניעור האבק של הגלות הארוכה ומתן מבט מרענן על צורת פנים בית הכנסת המשמש לכל הדעות 'מקדש מעט'. 
 
 ב"שש משזר" אנו משקיעים רבות בחידוש ורענון, אותו אנו מבטאים במוצרים האומנותיים, בניעור האבק של הגלות הארוכה ומתן מבט מרענן על צורת פנים בית הכנסת המשמש לכל הדעות מקדש מעט. 
 
מתוך ניסיוני האישי כבעלים של הפירמה "שש משזר", ולאחר ביקורים בבתי כנסת רבים, הגעתי למספר הבנות אותם העליתי על הכתב ופרסמתי באתר הבית שלנו תחת הכותרת: "הקמת בתי כנסת".  
 
הכתבות שפרסמתי עונות על צורך אמיתי בהפקת תקן העשוי לעזור לקהילות המתעתדות לבנות בית כנסת.
 
במצב שהיה לפני פרסום התקן, בוזבז זמן יקר של הוועדים שהוקמו לצורך בניית בתי כנסת ואף בוצעו שגיאות מיותרות אותן לא ניתן לתקן.
 
התקן מכיל כתבות החל מאופן גיוס הכספים עבור דרך איפיון הפריטים השונים ועד אופן התנהגות בבית הכנסת.  
 
מאחר ואנו ב-שש משזר עסוקים בעיקר בייצור פרוכות להיכל ומעילים לספרי התורה, התמקדתי בעיקר בתחום זה.
 
בין יתר מוצרינו ישנו ה"גלילן". פטנט ייחודי לגלילת ספרי תורה. ההסבר להולדת מוצר זה  נעוץ באנקדוטה הבאה:
בעת שהמתנתי בחנייה מסוימת, קיבלתי טלפון מלקוח שרכש בעבר מפה לבימה אומנותית ומושקעת. האיש היה מודאג כיצד המפה תשמר מפני השפשופים הנוצרים בעת גלגול ספר התורה על הבימה במהלך הבאתו למיקום הקריאה הנוכחית  פניה זו הציתה את רעיון ה"גלילן" – פטנט ייחודי לגלילת ספרי תורה.  מדובר בשתי תעלות ומערכת גלגיליות המאפשרות לאדם בודד לגלגל את עצי החיים בקלות ובמהירות ללא פגיעה במפה שעל הבימה ומונעת גם את שחיקת האותיות הנוצרת כתוצאה מגלגול אגרסיבי ע"י הגבאים שמשני צידי הבימה.
 
אשמח להעמיד את ניסיוני בתחום הנ"ל לכל דורש.
 
 
לפרטים נוספים:
שש משזר
www.judaica.co.il
0524-733345
                             
 בתמונות מס' פרוכות מתוצרת שש משזר