המון לב: כך צומח לו בית כנסת בסגנון תימני

בטורי מבקשת הייתי לשתף אתכם בחווית העבודה הנוכחית שלי בבית הכנסת 'מורשת אבות' שבנתניה.

באחד הימים הוזמנתי לתכנן ארון קודש לבית כנסת בנתניה. כשהגעתי  לכתובת שנמסרה לי ראיתי  קיר צר הנראה כשלד עזוב, ובמקום דלת כניסה נתקלתי בפח גלי מרוט שאתה נתקל בו בדרך כלל בערימות של פסולת בניין.

כשעליתי לקומה הראשונה מעל מדרון בטון אשר חסר עדיין מדרגות בנויות נשארתי פעורת פה ועיניים.

ניגלה לי חלל מדהים ביופיו בן 4 קומות עם תיקרה מיוחדת – סקיילייט הנפתח לשמיים בעל צורה ייחודית, חלונות רחבים ענקיים משני צידי החלל, קומת עזרת נשים מסביב בקומה נפרדת, ובקומה בה עמדתי מבנה מבטון המיועד לארון קודש ותיבת חזן.

ניגשתי לאנשים ששכרו את שירותי ושאלתי אותם לפשר העניין. אז שמעתי את הסיפור המיוחד העומד מאחורי  כל זה. 20 שנה עמד המבנה במצב שלד ולא היה תקציב או כסף כדי להשלים את בניית בית הכנסת. שמעתי ולא האמנתי.

עופר שמחי איש חייכן ו"משוגע לדבר" לקח על עצמו יחד עם צוריאל שמחי להגשים את החלום. הם עובדים כשכירים במשמרות יום או לילה ואת שאר זמנם הם מקדישים להקמת המבנה. תושבי המקום אוספים שקל לשקל, ומה שמדהים במיוחד הוא שמדובר במשפחות קשות יום המתקשות לסיים את החודש הושיטו יד לתרום ולהגשים את חלום בית הכנסת.

בדרך זו הצליחו לרצף את הקומות, להשלים את חלונות בית הכנסת, להשלים טיח, סיוד וחשמל.

משפחה נוספת הגיעה לתרום לארון הקודש להנצחת ההורים וכך התאפשר לי לתכנן ולעצב את ההיכל המיוחד. את הפרוכת לזכר האם ואת לוחות תפילה לזכר האב הביאה משפחה אחרת.

הקהילה היא תושבים עולי תימן וזו הסיבה שאני מעצבת את הפרוכת ושאר העבודות בסגנון תימני, אוריינטלי וצבעוני.

בינתיים סיימתי את 12 השבטים, שיוצבו משני צידי ארון הקודש.  הצבעוניות מאד תוססת, ואני מכנה אותה סגנון "תימני" שמח, אשר משלב מוטיבים של צורפות ורקמה מההווי התימני. מצד אחד ציירתי את השבטים על זכוכית שיוארו כמובן בתאורה אחורית,  ומצד שני ציירתי מסגרת אוריינטלית אשר נראית כרקמה עבודת יד ותכשיטים תימניים.

אני עובדת במרץ כדי שאפשר יהיה לפתוח את בית הכנסת במהרה.

אגב, עדיין חסרים מדרגות לארבעת הקומות, דלת כניסה, דלתות פנים, כסאות לישיבה, ועוד. חברי הקהילה ישמחו לתרומות. אפשר לפנות לעופר שמחי 054-4977755.

נכתב על ידי האמנית שרה קונפורטי

972-52-3676472               052-3676472

טלפקס 09-8986812

www.sarakonforty.com/HE/