ללבוש את הטלית של סבא ז"ל מחדש

בשנות השלושים של המאה הקודמת, עלה לארץ יהודי מעיראק בשם מנשה עיני. הוא הגיע לבד, ונתקל בבריטים ששלטו אז בארץ. אלו, כמו במקרים דומים רבים לא איפשרו לו להיכנס לארץ הקודש, גרשו אותו לסוריה. אלא שהצעיר הנמרץ לא שקט על שמריו. מסוריה עסק בהברחה של יהודים לישראל – לקיבוץ עין גב, כאשר הוא מציג סיפור כיסוי מקצועי של מומחה לשחזור וניקוי וילונות. את ניקוי השטיחים היה עושה על מדרכות הרחוב, כשבתוך כך הוא פוגש ביהודים ומוסר לידיהם מפתחות לדירות מסתור. 

שש שנים חלפו, והצעיר שהתמחה בתחום הצליח להגיע ארצה, ופתח ברחוב שלוש בתל-אביב עסק לניקוי וילונות. העסק התרחב והפך לאחד מהמפעלים הגדולים בארץ לניקוי ושחזור שטיחים ווילונות. לאחר שנים נפטר האב לבית עולמו, ובניו ירשו את העסק המתפתח שנקרא בשם 'האחים עיני' הממוקם כעת בלוד, ומעסיק למעלה משישים עובדים. בשנים האחרונות, פתחו האחים ערוץ נוסף במפעלם, אם תרצו רוחני וקדוש, כשהם מציעים באמצעות המכונות המתקדמות שברשותם, שחזור וניקוי טליתות ופרוכות עתיקים.

"אחרי הרבה שנים בתעשיית הטקסטיל, ושיקום אין ספור שטיחים עתיקים הכוללים אפליקציות מורכבות על בדים עתיקים, פתחנו מחלקה מיוחדת לשיקום פרוכות, טליתות, וכיסויי ספרי תורה ובימה", מספר ל'מעט בית מקדש' רוני עיני מנכ"ל המפעל.

פרוכות וטליתות ישנים, כמו להבדיל שטיחים עשויים להיות שווי ערך עצום: "ישנם שטיחים שיכולים להגיע ל-50 או מאה אלף דולר" מספר רוני, "היה פה שטיח ששוחזר ונמכר סותבי'ס בלונדון במאה וחמישים אלף אירו". המחיר מסתבר נקבע לפי האריגה, לפי המוטיבים שלו, לפי הצפיפות שלו ולפי החוטים שבאריגה. לפעמים משולבים חוטי זהב או חוטי כסף וכדומה.

בשטיחים העתיקים, מספר עיני, מתגלים במקרים רבים מוטיבים יהודיים רבים כמו חנוכיות, שבעת המינים, המילים ירושלים וירושלם, מגן דוד, מנורת בית המקדש, ועוד. "היהודים במהלך הדורות, אפילו בתת מודע, רקמו אלמנטים רבים מחיי היהדות והקהילה על השטיחים שלהם".

בראיון לאתר ווינט נזכר רוני בסיפור מעניין בהקשר לכך: "אחת הלקוחות הביאה לנו שטיחים מאירופה של לפני המלחמה, שהיו מונחים בבית כנסת באיטליה, על השטיח היו מוטיבים של בית המקדש, אך הייתה בעיה לשחזר את הצבע המקורי, שהיה גוון מיוחדשל סגול. אבי הציע להשתמש בפרי הסברס שגדל באזור מסוים בארץ, והיה לו גוון סגלגל, דומה לזה של השטיח המקורי. עבודת השחזור הזו הייתה מאוד מרגשת".

לדבריו, גם בבית הספר לאמנות בצלאל ייצרו שטיחים בעלי מוטיבים יהודיים. לא היה מדובר בעבודת גמר, אלא בניסיון לממן את פעילות המקום באמצעות מכירתם לקהילות יהודיות בחו"ל. השטיחים נמכרו בעיקר ליהודים במדינות ערב וכיום הם נחשבים לפריטי יודאיקה בעלת ערך כספי רב, שמחירו לאחר רסטורציה הוא כ-30 אלף דולר. אז אם יש לכם פספורט ממדינה ערבית, ושטיח ישן מבצלאל, ייתכן שמכירתו תאפשר לכם לטוס בבוקר לדמשק ולהמשיך משם כדי להגיע בזמן לארוחת ערב במדי.

לפני כשנתיים הגיע למפעל דגל שנתנו להרצל בקונגרס הציוני ממשי שזור עם חוטים מוזהבים.האספן הביא אותו למטרת שחזור. הוא היה מלוכלך ומלא כתמים ומסתבר שסחרו בו סוחרי עתיקות במחיר נמוך מאד בגלל מצבו. "בסוף התהליך הצלחנו להחזיר את הדגל למצבו המקורי", מספר עיני.

מה העבודה המרכזית על טליתות?

"לטלית עתיקה יש ערך סנטימנטלי גבוה. כאשר אדם מבקש להשתמש בטלית של אביו, סבו, או חסיד בטלית של הרבי והאדמו"ר, הוא מגלה כי היא מוכתמת בכתמים שקשה או בלתי אפשרי להסירם באמצעים הקלאסיים. באמצעות ההתמחות שלנו אנחנו מצליחים להסיר גם את כתמי הזעה והעובש העקשנים ביותר".

האחים עיני מבטיחים אחריות מלאה על עבודתם, כאשר ישנה אפשרות לשירות גם בבית הלקוח, או במקרה שלנו בבית הכנסת. "אנחנו גם מגיעים לבתי כנסת עם הציוד שלנו ובשירה ורטיקלית מיוחדת מנקים גם את הפרוכות העתיקות ביותר".

טווח המחירים של ניקוי פרוכת נע סביב 400-600 שקלים, כאשר הפרמטר לכך הוא הגודל והמורכבות של תיקון או שחזור המטפלים בנושא הטקסטיל הרקום בלבד והוא מיועד אך ורק למטרה זו.ניקוי טלית מגיע ל-90 שקלים כאשר זמן הניקוי נמשך כ-72 שעות (!), וניקוי מעילי ספרי תורה יעלה 250 שקלים.

האם העבודה על טליתות ופרוכות שונה מעבודתכם הכללית?

"כיהודים בני יהודים", אומר לנו רוני, "אין ספק שזה מאד מרגש לקחת כיסוי של ספר תורה, או פרוכת, או טלית מדורות עברו, ולהפיח בה חיים מחדש".

צריך לזכור, מוסיף עיני, כי לאנשים שנהנים מהמוצר המוגמר יש יחס רגשי גדול, וההכרה שהאנשים משתמשים בהם, "מרגשת אותנו מאד".

האחים עיני

טלפון: 077-7786749