בית הכנסת זיכרון שילה – לחוות את המשכן מחדש

ביישוב הקהילתי הדתי שילה, פועלים מספר בתי כנסת, אך המרכזי שבהם "בית הכנסת זיכרון משכן שילה" מושך את תשומת ליבם של המבקרים הרבים בשל צורתו המיוחדת המנציחה את מבנהו של משכן שילה.

 

"אנחנו נמצאים ממש מעל שילה הקדומה – העיר העתיקה, כך שבהנצחת המשכן באזור זה, מופיע גם האלמנט הגיאוגראפי", אומר ל'מעט בית מקדש' יאיר קמפה מנהל וגזבר בית הכנסת. ראש הממשלה המנוח מנחם בגין קיבל פנייה בשנות ה-80 מג'ימי קרטר שרטן על ההתנחלות החדשה באזור. בגין השיב לו שמדובר בסך הכל בחפירות ארכיאולוגיות והדיירים הם משפחות הארכיאולוגים, "אתן גילוי נאות", אומר בחיוך קמפה, "לא גמרנו לחפור, ולא היה לנו אז כל משפחה ארכיאולוגית, אם כי היום ישנם חפירות וממילא גם משפחות של ארכיאולוגים.

 

1 11---Daniel-Ventura 2 7 8

צילום: ויקיפדיה, Daniel Ventura

 

בית הכנסת הוא פרי יוזמתו של עירא רפפורט תושב שילה בשנת 1979. בסיועו של האדריכל זלמן דויטש מאלון שבות הוקם בית כנסת הכולל עשרות אלמנטים המזכירים את המשכן, "זו לא קנה מידה אחד לאחד", מודה רפאל פישר מנכ"ל העמותה, "אבל הוא קרוב מאד עם אזכורים רבים כמו מזבח הקטורת, הכיור, הכבש לעזרת הנשים ועוד.

 

גם פנים בית הכנסת נושא רכיבים שונים שהיו במשכן. כך למשל העמודים מחופים בעץ כמו שהיה במשכן, כאשר בחזית ניצבים 8 עמודים לדרום – כיוון ירושלים, ובחלקו הצר מכל צד 20 עמודים בדיוק כמו מספר הקרשים שהיו במשכן. גם גובהם של העמודים זהה – 10 אמות [כ-חמישה מטרים].

 

בנוסף טרחו היזמים להציב אדנים בבסיס העמודים, ואת גג בית הכנסת ציפו אמנם בביטון אך הוא דמוי עור. גם צורת היציקה היתה ייחודים: עשר יציקות כמספר עשר היריעות שכיסו את המשכן.

 

אלמנטים נוספים: ארון הקודש בנוי כארון הברית. ניתן להיווכח בכך כשמבחינים בטבעות בצדדיו. פרט מעניין נוסף התופס את העין הוא העובדה שארון הקודש ניצב על רגל אחת. יש לכך סיבה: ארון הקודש כפי שנאמר במדרש נשא את נושאיו. את מזבח הזהב ניתן למצא בבימת הקריאה בתורה העשויה אמנם משיש אך בדגם מזבח הזהב. למזבח קרנות מעין ריבועים בארבע הפינות. גם עמוד החזן דומה למזבח הזהב.

 

בפנים בית הכנסת ניתן לפגוש בארבעה עמודים המוצבים בין אזור התפילה לאזור [המוגבה] של ארון הקודש. העמודים הללו מסמלים את העמודים עליהם ניצבה הפרוכת שכידוע הפרידה בין הקודש לקודש קדשים. יריעות פרוסים גם תחת הגג ובכך את מזכירות את כיסויי הבדים השונים שהיו במשכן [עורות אילים, תחשים וכו'].

 

חלונות בית הכנסת עשויים ויטראז'ים יפהפיים של שבטי ישראל ודגליהם.

 

בשנה האחרונה מספרים קמפה ופישר, נערך שיפוץ רחב שעלותו חצתה את סך ה- 1.5 מיליון שקלים [תרומות יתקבלו בברכה...] הן במישור האומנותי והן ברמה התחזוקתית כמו חידוש הדלתות ועבודות חשמל.

 

10---Daniel-Ventura 12--Daniel-Ventura- 4 5 6 9---Daniel-Ventura

 

 

מה היתה המטרה שלכם למעשה?

"מלבד תפקידו של המקום כבית תפילה, יש לבית הכנסת ערך חינוכי והסברתי עצום. המבקרים במקום מבינים לפתע איך היה נראה המשכן, מה היו כליו, הם מצליחים 'להתחבר' לאווירה ולהיסטוריה.

 

האם יש חוסר מודעות ביחס למשכן וכליו?

"בוודאי, חוסר המידע קיים בכל שדרות האוכלוסיה, מבוגרים ונערים כאחד. צריך לזכור שרוב התנ"ך נכתב באזורים הללו, בערי יהודה ושומרון, משכם ועד חברון, נביאים ושופטים עד לחורבנו של משכן שילה באמצע ספר שמואל".

סמוך ליישוב שילה פועל אתר "שילה הקדומה" המשתף פעולה עם בית הכנסת. האזור שוקק מבקרים רבים, בשנה החולפת למשל, ביקרו לא פחות מ-100 אלף תיירים.

 

פעילות בית הכנסת

בית הכנסת כולל כ-210 מקומות בעזרת הגברים, ועוד 120 בעזרת הנשים. במקום פועל בית מדרש שוקק, ולא פחות מארבעה מניינים מתקיימים בו מידי בוקר. "בחופש יש גם 5 ו-6 מניינים בני 150 אנשים" מספר יאיר, זה עדיין לא איצקוביץ, אבל זהו בית  הכנסת המרכזי לכל יישובי האזור ממזרח עד מערב.

 

נוסח המקום הוא ספרד, אך ישנם גם אלמנטים ספרדיים רבים. כך למשל חלק מספרי התורה הם ספרדיים ושולחן הבמה עליה קוראים בספר התורה הינו מודולרי ומותאם גם לספרי תורה אשכנזים וגם לספרדים. "יש לנו 30 אחוזים מבני הקהילה ממוצא מזרחי, ולא פעם עולה לפני העמוד חזן ספרדי ומנעים לנו את התפילה בנוסח הספרדי האותנטי", אומר פישר.

 

בבית הכנסת במשך השבוע ובשבתות יש שיעורי תודה דף יומי ותנ"ך שיעורי הלכה כתבי הרב קוק וברסלב ועוד

 

רב בית הכנסת ורב היישוב הוא הרב אלחנן בן נון שעובד ללא לאות בכל משימות הישוב בבית כנסת ומחוצה לו במשרה מלאה.

 

"בית הכנסת שלנו מאד ציוני", אומר יאיר, "אנו מקפידים על תפילות לשלום המדינה, צה"ל ויום ירושלים, כמו כן מתקיימים אצלינו כינוסים גדולים מעת לעת כמו תפילות יום העצמאות יום ירושלים וכדומה".  

 

אחת מהפעילויות המעניינות היא תפילת שבת לילדים. לאחר תפילת השבת הרגילה, מכנסים מספר מבוגרים את הילדים הרבים ומתפללים אתם במשך עשר דקות. "אנו רגילים שילד מגיע לבית הכנסת לוקח סוכריה ויוצא החוצה להשתובב עד לסוף התפילה. כאשר יש תפילה מיוחדת עם ארון קודש הילד מבין מדוע הוא הגיע לבית הכנסת", מסביר פישר.

 

 

לתיאום סיורים מודרכים באתר, לתרומות ולכל שאלה, ניתן לפנות:

יאיר קמפה – 0546661915

רפאל פישר – 0545461488

ליאורה - 0529532525