יופי של בית כנסת: האמנית מספרת על תהליך היצירה

יופי של בית כנסת: האמנית מספרת על תהליך היצירה

מדוע צבעה האמנית שרה קונפורטי את חזית בית הכנסת בצבע חול מדברי, ומדוע קיבלו העמודים צבע תכלת?

בכתבה הקודמת תיארתי על משפחת שמחי שחלמו ועמלו לממש את חלום בית הכנסת. ובכן החלום מתחיל לאט להתקיים, וכל יום שעובר אנו מתקרבים למימוש האגדה. בשורות הבאות אבקש לספר מעט על תהליך העבודה, מה שיסייע בוודאי לאנשים החפצים או נמצאים בעיצומו של תהליך בניית בית המקדש מעט שלהם.

בית הכנסת קרם עור וגידים במהירות, סורגים לארון הקודש, מדרגות וריצוף חדש, וצבע טרי [תרומת החברות טרלידור, כרמית מיסטר פיקס, ונירלט] כבר הותקנו והושלמו. וכעת היה הזמן לגשת לחזית הבית.

נאלצתי להתפשר בעיצוב חזית  בניין בית הכנסת בגלל אילוצי תקציב. בחרתי בשליכט צבעוני בצבע חול מדברי, עם מרקם וטקסטורה גסה, תזכורת למסע ישראל 40 שנה במדבר ומסע בני תימן מתימן לארץ.

על פני חזית בית הכנסת משתרעים עמודים לגובה הבניין ולקראת סיומו הם נסגרים עם קורה אופקית היוצרת צורה של האות חית. החלטתי שצבע העמודים והקורה היוצרים צורת שער מעל דלת הכניסה ומשתרעת על פני 3 קומות יהיה בצבע תכלת בהיר.

בדמיוני אני רואה את העמודים הנמשכים כלפי מעלה כשער השמיים...

במשך שבועות אלו תכננתי וביצעתי את עבודות האמנות  שיהוו את מראה ההיכל כולו, כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת.

 

 

 

 

12 שבטים בסגנון תימני

משני צידי ההיכל ציירתי את 12 השבטים במראה אוריינטאלי מיוחד אשר מתאים לסגנון תימן. הצבעוניות מיוחדת מאד, ולמרות הגודל הקטן של כל אחד מ-י"ב השבטים, אשר מצויירים על זכוכית, הצלחתי לצייר את הסמל  של כל שבט, את הרקע הססגוני ואת המסגרת המיוחדת המזכירה בעצם תכשיט תימני עבודת יד.

צירפתי כדוגמה את שבט לוי על מנת שתוכלו להבחין במסגרת האוריינטאלית המיוחדת סביב כל שבט ושבט.

באשר לדלתות ההיכל ניסיתי לחשוב מה יהיה הנושא המצוייר המתאים לסגנון העיצובי של המקום.החלטתי לבחור בנושא ירושלים אשר קרוב ללבו של כל אחד מאיתנו. הצבעוניות מאד מיוחדת והרמונית, והצלחתי אפילו לשים דגש על רוב המקומות החשובים והקדושים לכל יהודי.

לדעתי הצלחתי ליצור אווירה ייחודית של "ירושלים של זהב, של הוד ושל הדר". הצבעוניות המיוחדת של צבעי הזכוכית על פני משטח הזכוכית, הטכניקה החדשה שיצרתי לראשונה, החלוקה לטריפטיכון על פני שלושת דלתות ההיכל, והצבעוניות של החלקים העליונים של הדלתות  בהחלט יוצרים אווירה קסומה של רוחניות ושל משהו נשגב כיאה לפתיחת דלתות ההיכל.

 

 

היוניברס בבית הכנסת

סביב כל דלת ציירתי מסגרת כחולה ועליה הוספתי מוטיבים הלקוחים מעולם הרקמה, הצורפות והאריגה של מורשת תימן.

על דלתות ההיכל ציירתי את הפסוק: "אם אשכחך ירושלים אשכח ימיני..". מעל דלתות ההיכל עיצבתי משטח זכוכית מצוייר המסמל בעצם יקום, עולם שלם,.

במרכז הרוזטה ציירתי מגן דוד צבעוני ומסוגנן ומסביבו מעגלי צבע בסגנון תימן המזכירים צורפות, תפירה ואריגה תימניתכמו כן ציירתי פסוקים מתהילים כמוטיב דקורטיבי במעגלים הצבעוניים אשר סביב המגן דוד.

ואקדיש מילה ל'מגן דוד'. אי אפשר לתכנן היכל ללא המוטיב של מגן דוד אשר מלווה את עם ישראל ואשר אף נמצא על דגל ישראל.

איני שוכחת שהוא שנוי במחלוקת, ואף יש כאלו אשר טענים שהוא אומץ על ידי היהודים מתרבויות זרות. למרות זאת, הרוב נוטה להאמין שלמגן דוד כוח רב והאמונה בכוחו ועוצמתו רבה.

מעל הרוזטה עיצבתי וציירתי את המגן דוד כתכשיט תימני אמיתי, המקרין סביבו ומודגש בקרניי אור אמנותיים שציירתי סביבו. למרות שציירתי את המגן דוד על זכוכית, עיצבתי וציירתי אותו כך שייראה עשוי עבודת צורפות אמנותית מכסף.

 

עמודים דמויי זכוכית

2 העמודים משני צידי ההיכל יהוו עבודה ייחודית שעיצבתי וביצעתי לראשונה: על עמודים דמוי זכוכית ציירתי את שיבעת המינים בצבעוניות אוריינטלית מיוחדת. על פני העמודים אני יוצרת אשכולות ענבים מזכוכיות מצוירות פיוזינג ועלי  גפן שיצרתי מקרמיקה.

 

 

חכו להפתעות בהמשך.

 

אם ברצונכם לתרום ולעזור בהקמת והשלמת בניית בית הכנסת מורשת אבות בנתניה, הינכם מוזמנים בשמחה לעשות כן.

לתמונות נוספות של בתי הכנסת תוכלו להתרשם כאן   http://www.sarakonforty.com/HE/

אשמח לתגובותיכם.

שרה קונפורטי

052-3676472

 

www.sarakonforty.com/HE/

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.