אמנות עולם ומלואו

כאשר מגיעים לביתה של האמנית שרה קונפורטי בכפר יונה, עולה תחושה מוכרת המזכירה פריימים מתוך הסדרה האמריקנית 'בית קטן בערבה'. הבית המוקף גינה בת חצי דונם עמוס במיצגי אומנות מרהיבים וביצירות ססגוניות להפליא. למעשה ניתן לקבוע כי אין כמעט פינה בבית, בחצר ובגינה שלא מוטבעים בו מעשה ידיה. קירות הבית מכוסים בציורים - עבודות הקרמיקה והזכוכית, שהציגה, בתערוכות השונות. בחצר – מאות כדים מצוירים, פסלים מפוזרים, ושער הכניסה כמובן, עיצובה האישי. בסטודיו המשתרע על פני 150 מטר נמצאים עבודותיה, שהציגה בתערוכות, ופרושים על פני כל קירות הבית (אפילו בשירותים).

קונפורטי מציירת על חלונות, על דלתות, על שער ביתה ועל העצים הענקיים הגדלים בגינתה.
 
מי היא שרה קונפורטי, יוצרת כל כך לא שיגרתית בנוף האמנות הישראלי?
שרה קונפורטי היא אמנית ישראלית, היוצרת בתחומים רבים כגון: ציור, פיסול - באמנות פלסטית חזותית, וויטראז'ים, עבודות אמנות, ריהוט מיוחד וקישוט עבור בתי כנסת ועוד ועוד. האקלקטיות העצומה המוצאת ביטוי בעבודותיה הרבות מבהירים אולי יותר את דבריה של קונפורטי שמגדירה את עצמה: "אמנית ישראלית שחיה ונושמת אמנות 24 שעות ביממה. לא תמיד אני בטוחה שזו מתנת אל. להיות כל כך שקועה בתחום זה, לחיות אותו, לעבוד אותו, לקרוא, ללמוד, לחדש, לנשום, לחלום אותו.... ישנם רק דברים מעטים, המהנים יותר מאשר יצירת עולם חלומותיך. אך בכל זאת.....מרגישה הכי שפויה כאשר אני יוצרת"....
 
יצירותיה של קונפורטי חובקות כמעט 'עולם אמנות ומלואו' אם ניתן להתבטא כך. בין יצירותיה אפשר למצא עיצוב וציור קיר חזית ביתן האדריכלים (400 מטר) – תערוכת עיצוב 2004, אנדרטת צומת בית ליד – 30 מטר גובה על 2.5 דונם. על שטח האנדרטה תכננה גם אמפיתיאטרון, אולם תת קרקעי, 22 חדרי הנצחה ואגם. על הפסלים עבדה אגב, 3 שנים.
בכפר ויתקין ייצרה קיר מעוצב, בצבעים מסורתיים, בשילוב צבעי אקריליקפסיפס, זכוכיות פיוזינג, וצבעים תעשייתיים על שטח של 100 מטר, המוצג ב"הום", בכניסה למרכז הארצי ל – עיצוב הבית.
 
בתי כנסת
מאחר ובמסגרת זו אנו עומדים במרחב האמנותי של בתי הכנסת אנו מבקשים לברר אצל קונפורטי מה יש לה להציע להיכלי בתי הכנסת הנעשים יפים משנה לשנה.
שרה מזמינה אותנו אל הסטודיו הפרטי שלה ומציגה בפנינו דוגמאות ופרופילים של היכל קודש אמנותי ייחודי, תיבת חזן מעוצב בציור, וויטראז'ים, מחיצות, מעקה של עזרת נשים אשר מורכב מזכוכיות מצוירות, עמודים, עמודי תפילה מזכוכית, פרוכות מדהימות בטכניקה אישית ייחודית, ויטראז'ים לחלונות בית הכנסת, זכוכיות ויטראז' עבור דלתות כניסה ודלתות בית כנסת אחרות, לוחות ברכה בכתב מהודר, לוחות הנצחה, ציורי קיר מצוירים על עשרות מטרים – מפוסלים ו מיוחדים, עבודות פסיפס ועוד.
 
שרה אומרת כי בעבודות בבתי כנסת צריך לזכור כי כל יצירה ועיצוב הופכים לעבודת אמנות ייחודית עם גוון אותנטי, המותאם לפי עדת המתפללים ומוצאם, על מנת לשמר את מורשתם. הקונוונציה הזו מביאה את קונפורטי לעבוד בשיתוף פעולה גם עם אדריכלים ומעצבים אשר תכננו תכנית לכלל המקום, מלבד התיאום עם הרב והגבאי כמובן.
 
הנה לפני כשנה למשל, עיצבה ויצרה סידרת ויטראז'ים אמנותיים של שניים עשר השבטים שנוצרו במיוחד עבור ארון הקודש לבית הכנסת עמית. הויטראז'ים של שנים עשר השבטים צוירו בטכניקה מיוחדת, ובסגנון אוריינטלי התואם את תרבות מורשת יהדות תוניס. כדי להתאים את הויטראז'ים לסגנון המיוחד של יהדות תוניס השתמשה שרה קונפורטי בצבעים עם דגש רב בצבעים טורקיז, כחול ואדום
 
האם יש לך תחושות שונות בעבודות על בתי כנסת? 
אני אוהבת במיוחד לעבוד עם בתי כנסת. בהיכנסי לחלל בית הכנסת, אני לא נשארת אדישה. שוררת אווירה מיוחדת- אווירה של קדושה, של נשגבות, של כוח שאינו נמצא בשום מקום אחר, של מסורת ודת בני אלפי שנים של עם המתנהג גם אחרת בתוך בית הכנסת מאשר מחוצה לו. ומעט מהרגשה זו אני שואפת להכיל בתוך עבודתי. השתקפות האור החודרת דרך הויטראז תורמת ליצירת האווירה הייחודית.
 
לקריאה נוספת על שרה וליצירת קשר עמה
ניתן לפנות לאתר הבית www.sarakonforty.com
הנחה מובטחת לפונים דרך 'איגוד בתי הכנסת.'