מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
תושבי אחת השכונות בירושלים התעוררו בוקר אחד וגילו כי מכוניותיהם הוזזו ממקומן במרגש החניה. להפתעתם, הם ראו כי במקום שבו עמדו כלי הרכב הוצבו קראוונים, שבתוכם כבר החלו עבודות בנייה לקראת הקמתו של בית כנסת. למרות צו הפירוק שהוציאה העירייה, המבנה הלא חוקי עדיין עומד ללא ידיעתם של מרבית תושבי השכונה, הוצבו לפתע שלושה קראוונים באמצע מגרש החניה שברחוב דב בר יקר. כדי לא להפריע לעבודות, הבחורים שהקימו את בית הכנסת הזיזו בעצמם את כלי הרכב שעמדו במקום, ללא אישור הבעלים.
 
"מאז אותו יום אנו עוברים מסכת עינויים", סיפרה הודיה, תושבת השכונה, לחדשות 2 Online. "הדבר הזה מדיר שינה מעיניהם של עשרות אנשים בשכונה. אין גורם שלא פנינו אליו, כתבנו מכתבים, התקשרנו, מסרנו עדויות, אספנו חתימות אך ללא הועיל".
 
שיתוף פעולה בין המשרד לשירותי דת לאפליקציית הניווט הפופולארית. מאות מקוואות, ובהמשך גם בתי כנסת יופיעו בתוצאות החיפוש
הגיע זמן הטבילה ואת זקוקה למקווה פתוח? מחפש בית כנסת קרוב? תוכנת הניווט Waze תבוא לעזרתכם: האפליקציה תסייע בקרוב לציבור שומרי הדת והמסורת למצוא את מבוקשם קרוב למקום הימצאם. כך נודע ל"ישראל היום".
 
לאחרונה התנהל משא ומתן בין המשרד לשירותי דת לבין חברת הניווט, השייכת לגוגל, ובקרוב אמור להיחתם הסכם סופי בין הצדדים. על פי התוכנית, בשלב הראשון יהיה אפשר לאתר כ־1,000 מקוואות ברחבי הארץ ו־130 מועצות דתיות המספקות שירותי רישום נישואין ולפעמים גם שירותי קבורה. בשלב השני יוכנסו גם כתובותיהם של אלפי בתי כנסת בארץ.
 
החוזה נמצא בשלבי חתימה אחרונים, ובעבור הוספת האפשרות למציאת שירותי הדת ישלם המשרד כ־100 אלף שקלים בשנה. כעת נמצא העניין בשלבי פיתוח, וככל הנראה יהיה אפשרי לשימוש כבר בעוד כשלושה חודשים.
 
קרוב ל-200 איש מכל רחבי הארץ סיירו ביום שישי לפנות בוקר בחמישה בתי כנסת עתיקים בדרום הר חברון.
 
מחזה כזה לא רואים בכל יום, או ליתר דיוק בכל לילה.
 
בשעה 5:00 לפנות בוקר התכנסו קרוב ל 200 איש מכל רחבי הארץ כדי לעלות על האוטובסים שיכניסו אותם לבית הכנסת העתיק שנמצא בלב העיירה הערבית סמוע שבדרום הר חברון, המרחיקים שבהם מאיזור חיפה, יצאו עוד בשעות הלילה המוקדמות על מנת להגיע בזמן, אחרים העדיפו לעשות את הלילה כבר בסוסיא על מנת להגיע בזמן.
 
ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) ספג יריקה בפניו בעת שיצא בסוף השבוע מבית הכנסת ביישוב מצפה הושעיה שבו הוא מתגורר. המשטרה עצרה את התוקף, נער בן 17 תושב היישוב, בעקבות תלונה שהגיש שטרן.  לדברי שטרן, לאחר היריקה צעק לעברו הנער: "זה בשביל הרב דב ליאור".
 
בשבוע שעבר נערך טקס קביעת מזוזה בבית הכנסת המשוחזר שהוקם ב"מוזיאון לראשית ההתיישבות" שבקיבוץ יפעת. במהלך היום הובא לבית הכנסת ארון קודש מקורי בן שישים שנה מבית הכנסת בקיבוץ יפעת.
 
המבנה החדש שהתווסף למוזיאון משחזר במדויק את בית הכנסת של קיבוץ גבת ואף שולבו בו כמה קורות עץ מקוריות. בית הכנסת המקורי בגבת נבנה בשנת 1936, כאשר הורי החברים בקיבוץ החלו לעלות ולהצטרף לבנים החלוצים בעמק. בית הכנסת פעל עד לשנות השישים של המאה שעברה, כאשר דור ההורים הלך ונעלם.
 
מאות אנשים התקבצו כדי לצפות בדבר החם ביותר בציונות הדתית: גמר ליגת בתי הכנסת והקהילות, בין אלופת גבעת שמואל - לאלופת רעננה. אם תרצו, "דרבי הבורגנים" של הציונות הדתית. ומי שלא ראה שחקן כדורסל מכדרר ביד אחת, ומצמיד את הכיפה לראשו בידו השנייה – לא ראה מקצוענות מימיו.
 
זה התחיל בקטן. בתי כנסת וציבור חובב כדורסל (אחוז הסרוגים אוהדי "מכבי" גבוה בהרבה משיעורם באוכלוסייה), שהחליטו להקים ליגה משלהם - והתפתח עד מהרה לשיחת היום בכל מניין וקידוש שמכבד את עצמו ברחבי הארץ. ביישובים השונים התחרו בתי הכנסת בשלב הקהילות, והקהילה האלופה בכל יישוב עלתה לליגה הארצית.
 
אליפות בתי הכנסת של מודיעין מכבים רעות של בכדורסל חוזרת. זו השנה התשיעית במספר בה, להיט הסתיו של הספורט העירוני, ליגת בתי הכנסת העירונית, מבית היוצר של מחלקת הספורט העירונית יוצאת לדרך. הליגה שהסתיימה בעונה שעברה עם אליפות הסטורית של נבחרת "שבטי ישראל" שגברה בגמר דרמטי על השכנים מהחשמונאים נפתחה בארבעה משחקים.

הליגה שנפתחה במוצאי שבת האחרונים כוללת 16 נבחרות שחולקו לשני בתים כאשר בכל שבוע יתקיים מחזור משחקים של אחד הבתים. בנבחרות רשאים לשחק רק שחקנים המתפללים דרך קבע באותו בית כנסת, חובבים או שחקנים המשחקים בקבוצות רשמיות בליגה ב' בלבד. (עד שלושה שחקנים בכל קבוצה).
 
מספר מתפללות שביקרו בחגי תשרי בבית הכנסת הגדול ששופץ לאחרונה במגדיאל טוענות: "עזרת הנשים בבית הכנסת לא שופצה כלל". המועמד לראשות העירייה, יואב רוזן לראש העירייהחי אדיב: "עליך לטפל גם במה שלא כולם רואים!". אדריכלית העיר בתגובה: "מתוכנן שיפוץ גם בפנים"
עם סיום תקופת החגים פנה המועמד לראשות העיר אל ראש העירייה במכתב בו הוא דורש להורות מיד על סיום עבודות השיפוץ במתחם עזרת הנשים בבית הכנסת במגדיאל ולחדול לדבריו, מעגמת הנפש הנגרמת למתפללות במקום. 
 
 
"הרב סיכם שהמקום יהיה בית כנסת ואחרי '120' יחזור להיות דירה", סיפר בן משפחה. הרב משה יוסף, יהודית וילדיהם יעברו לדירה אחרת.
בית הכנסת שנמצא בקומה הראשונה בבית הרב עובדיה יוסף זצ''ל בשכונת הר נוף בירושלים, יהפוך להיות דירה- הייעוד המקורי של המקום. כך דווח הבוקר בעיתון 'ישראל היום'.
 
בן משפחה סיפר לעיתון כי "הרב סיכם עם השכנים כי הם יסכימו שהמקום יהיה בית כנסת ואחרי '120' הוא יחזור להיות דירה. בית כנסת ציבורי המיוחד לרב בבניין מגורים זה לא הדבר הכי נוח לשכנים, אבל הם הסכימו רק בשבילו".
 
 
הגרעין התורני בעיר שיקם את בית הכנסת, שנוסד לפני 56 שנה אך עמד לפני סגירה בשנים האחרונות, עקב מצוקת מתפללים
בשכונת נווה זית שבלוד  נחנך  השבוע  ברוב עם ובחגיגיות המבנה המחודש של בית הכנסת "זכור לאברהם". 
בית הכנסת שנוסד לפני 56 שנה כבית הכנסת "אוהל אברהם"  שימש שנים רבות כמקום תורה ותפילה לתושבי העיר אולם במשך השנים הלכה כמות המתפללים והתמעטה ובית הכנסת עמד על סף סגירה לפני כחמש עשרה שנה.
בשעה קשה זו לבית הכנסת הצטרפו אליו חברי הגרעין התורני  בעיר והללו התקבלו ברצון על ידי המתפללים הותיקים. חברי הגרעין הפכו את בית הכנסת למרכז פעילותם העירונית  וומאות מתפללים החלו לגדוש את בית הכנסת במשך כל ימות השבוע.
 
הכנסת ספרי תורה וחנוכת בית כנסת התקיימו במושב אמציה שבלכיש לאחר שנים בהם התפללו באולם מאולתר.