חדשות בתי הכנסת, אלול תשע"ג

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
שריפת ספרי התורה בנתניה: הבוקר (חמישי) הגישה פרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט המחוזי בלוד כתב אישום כנגד צומה פיטיגו, בן 24 מנתניה, בגין עבירות של הצתה, התפרצות למקום תפילה, איומים והעלבת עובד ציבור.
 
על-פי כתב האישום, שהוגש ע"י עו"ד דן כהן, פרץ הנאשם, תושב העיר, לבית-כנסת "שפע רביבים" בנתניה במטרה לגנוב רכוש. בהמשך, על-מנת לטשטש עקבותיו ולהעלים את טביעות אצבעותיו, החליט פיטיגו להצית את בית הכנסת.
 
בסמוך לחצות, הגיע הנאשם לתחנת דלק 'שחר' הסמוכה לבית הכנסת, שם רכש דלק בגלון ובבקבוק פלסטיק לאחר מכן הוא הגיע לבית הכנסת, שפך דלק והצית את המקום.
 
חברי ההנהגה הצעירה של הבית היהודי ממשיכים לפעול בשכונות דרום תל אביב. השבת הם לחזק את התושבים ולהשלים מניינים ברחבי העיר.
בשיחה עם גבאי בית הכנסת "עץ חיים" התברר לצעירים כי המסתננים נוהגים להכות את מתפללי בית הכנסת, וכתוצאה מכך רבים מהמתפללים מפחדים להגיע לבית הכנסת. הוא ציין כי זו פעם ראשונה מאז הגעת המסתננים לפני שלוש שנים שיש מניין בכל התפילות.

קיבוץ שריד שנוסד בעמק יזרעאל על ידי 'השומר הצעיר' לפני כמעט 90 שנה, עבר בשנים האחרונות תהליך הפרטה ובמסגרתו הצטרפו משפחות רבות לקיבוץ.

לאחרונה עלתה הצעה לפיה יוקם בית כנסת בקיבוץ, אך בהצבעה שנערכה בימים האחרונים, הכריעו רוב התושבים נגד הקמת בית כנסת בשריד.

עומר ברנע, יו"ר הוועד של האגודה השיתופית ותושב הקיבוץ, מסביר כי מדובר בהחלטה דמוקרטית, "היה כאן צוות שכלל את כולם ובחן את הנושא, הדיון התקיים באווירה תרבותית ובתום הדיון נערכה הצבעה. רק 22 אחוז תמכו והשאר התנגדו".
 
בכנסת נחנכה בצהריים (ד‘) פינת הנצחה לבתי הכנסת שחרבו בגוש קטיף, ביוזמת חבר הכנסת זבולון כלפה (הבית היהודי). בבית הכנסת שבמשכן הוצב גל-עד, שריד עשוי שיש, שהיה חלק מארון הקודש בבית הכנסת של היישוב עצמונה. שריד הובא למשכן ע"י חבר הכנסת כלפה, שהיה ממקימי ובוני בית הכנסת בעצמונה, ונצר את השריד ההיסטורי לאחר הפינוי מגוש קטיף.
 
תושבי העיר מודיעין עילית הופתעו לגלות הבוקר (רביעי) כי במהלך הלילה האחרון חוללו שני בתי כנסת בעיר בידי פורצים אלמונים.
אחד מבתי הכנסת שנפרץ, בית כנסת "יחל ישראל" נמצא ברחוב נתיבות המשפט במודיעין עילית.
האלמונים שפרצו לבית הכנסת גנבו את קופות הצדקה, זרקו את הסידורים ואת הטליתות שמצאו בבית הכנסת על הרצפה.
בנוסף, חוללו את בית הכנסת ואת הבימה בבית הכנסת, כאשר ארוו הקודש לא ניזוק.
המשטרה הוזעקה למקום ופצחה בחקירת המקרה, כאשר הערכה הראשונית היא כי מדובר במעשה פלילי.
 
ילד נפל מגובה ונחבל בראשו מגג בית כנסת ברחוב אבן האזל בירושלים, חובשים מתנדבים של 'איחוד הצלה' מסניף ירושלים העניקו לו טיפול רפואי ראשוני, והוא פונה להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים כשמצבו מוגדר בינוני.
אהרון בק חובש 'איחוד הצלה' סיפר: "הילד נפל מגג בית הכנסת בגובה של כ-5 מטרים ונחבל בראשו, לאחר הטיפול הראשוני שהענקנו לו בזירה, פונה הילד להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם כשמצבו בינוני
 
השכונה שהוקמה בשנת 1921 ע"י יהודים פליטי מאורעות תרפ"א , מאוכלסת כיום ב-2013
באלפי אפריקאים מסתננים. שגורמים לתושבי דרום תל אביב לחוש פליטים בארצם.
 
בשכונה פזורים בתי כנסת שעמדו על תילם עשרות שנים, הן קטנים והן גדולים, מבנים צנועים, וגם מרשימים.
לאור המפגע החמור הולכת מתמעטת ונכחדת הקהילה היהודית במתחם נווה שאנן בתי כנסת שהיו פעילים בימי חול שבת חג ומועד הולכים ונסגרים.
בשנים האחרונות בתי הכנסת במתחם נווה שאנן שבעברם היו פעילים ושירתו את הקהילה עוברים תהליך של שקיעה תרבותית יהודית דתית, בתי הכנסת שנותרו גם הם בתהליך של סגירה.
בשל היעדר מתפללים , קיים חשש להגיע לבתי הכנסת בשל המצב הקשה שערער את הביטחון האישי של תושבי המקום.
 
ולרגעים שמחים יותר
 
מחלוקת גדולה קיימת בשאלת העלייה להר הבית, אולם גם רבים מהסוברים שאין לעלות כיום להר הקדוש, הסכימו כי ישנו צורך בהקמת בית כנסת במקום בו אין מחלוקת כי העלייה מותרת, דבר שימנע סכנת כניסה למקומות האסורים לטמא מת
קבוצת רבנים ובראשם רבה של צפת הרב שמואל אליהו, החליטה לייסד עמותה שתפעל להקמת בית כנסת בהר הקדוש. השלטונות מצדם הצרו את צעדיהםמייסדי העמותה הגישו כבר לפני למעלה משבעה חודשים את הבקשה לייסוד העמותה להקמת בתי כנסת על הר הבית. למרות שתהליך של אישור עמותה אמורה לקחת שלושה שבועות לכל היותר, גילו מייסדי העמותה שהפחדים מהר הבית חלחלו גם למשרדי רשם העמותות, וגרמו לדחייתה של אישור העמותה.
 
במרכז התעסוקה השיקומי של עלי שיח בירושלים, התקיים טקס חנוכת הבית של בית כנסת חדש שהוקם במקום - תרומת משפחת מטות

בית הכנסת ישרת את עשרות העובדים המוגבלים של 'מע"ש עלי שיח', ויאפשר להם להתפלל במנין ולשמוע שיעורי תורה

האירוע הועבר בשידור חי ברדיו 'קול ברמה' במסגרת תכניתו של השדרן עמי מימון. את המזוזה בפתח בית הכנסת קבע הגאון רבי עזריאל אוירבך, שאף בירך את חניכי עלי שיח המיוחדים ואת הרב חיים פרקל, היו"ר והמייסד של הארגון.
 
מאות השתתפו בחנוכת בית הכנסת ושמחת 'הכנסת ספר תורה' ברחוב בני בנימין בנתניה. האחים ויקי ואופיר ומשפחת זיתוני, בעלי סוכנות הרכב "אופיר סוכנויות" שהקימו את בית הכנסת וכתבו את ספר התורה לעילוי נשמת הבן-האח אבי ז"ל שנהרג בתאונת דרכים בעיר, חגגו את הנצחת זכרו של האח היקר "אבי בן לואיז" בהקמת בית כנסת חדש והכנסת ספר תורה שנכתב לעילוי נשמתו. 
 
מעניין
 
בזמן האחרון צצים יותר ויותר מניינים המוקמים על ידי רווקים ובשבילם מתוך רצון להרגיש שייכות ולקבוע את אופיים כך שיתאים לצורכיהם המיוחדים. הסנונית הראשונה צצה בתל אביב, עם חידוש המניין הוותיק של בית הכנסת "המרכזי לצפון" ברחוב בן יהודה, שזכה מיד להצלחה מסחררת וכיום ממשיך להתבסס כקהילה מגובשת, פעילה ומזמינה.
 
משחק הגמר התקיים בין בית הכנסת רעות לבית הכנסת משכן אברהם. זהות הקבוצות העולות לגמר נקבעה בניצחונות משכנעים של שתי הפיינליסטיות, שהתבלטו לאורך כל הליגה ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, העניק לזוכים גביעים ומדליות ומתפללי בית הכנסת הזוכה נהנו ממתנה מיוחדת – סיר קוגל ירושלמי.
 
מאבק על הריסת בית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים הגיע הבוקר (א') לשיאו: גבאי בית הכנסת 'היכל ניסים' חסמו בגופם את קבלן העבודות שהגיע לשטח במטרה להתחיל בבניית בתי ספר וטען כי חברי מועצה מיהדות התורה טענו בפניו כי הגיעו לסיכום עם המתפללים על פינוי בהסכמה

תחילה רקע: עקב מצוקת מוסדות הלימוד בשכונת נווה יעקב החליט מחזיק תיק החינוך וסגן ראש העיר, יצחק פינדרוס להקים מבנה גדול בשכונה עבור בית הספר "הצנע לכת" בו לומדות הבנות בשכונה ועבור "תורת העמק" בו לומדים הבנים בשכונה.
 
'מעבר לנהר באו אבותינו' הוא שמו של ספר המגולל את קורותיה של העדה האורפאלית בדרום מזרח טורקיה.
 
ביום חמישי התקיים אירוע ההשקה של הספר שזכה גם לברכה מיוחדת של ראש הממשלה נתניהו. מסתבר שלמשפחת ראש הממשלה קשר לעדה שלא זכתה לפרסום נרחב, על אף שמקורותיה ליטאיים שורשיים.
 
ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר עידו נתניהו, אחיו של ראש הממשלה, שסיפר את סיפורו של סבא רבא מצד אמו, הסיפור שהוליד את הקשר בין משפחת נתניהו לעדה האורפאלית.