מה היה החודש בבתי הכנסת?

 כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
 
 

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 

 

 

מחר (שלישי) יחלו עבודות ההריסה באחד מבתי הבית כנסת העתיקים בתל אביב. התושבים יחד עם וועד בית הכנסת ניסו עד כה לעצור את הגזירה בכל מחיר, אך לדבריהם בעל המקום, אברהם ארגומנזדה, מתעקש לבנות במקום פאב במקום בית כנסת
בתגובה מפתיעה אומר ארגומנזדה ל"כיכר השבת": "לא הורסים שום בית כנסת".
 
למרות מראהו המושקע והתרומות המושקעות בו על ידי חברי הקהילה הרחבה שלפני בית הכנסת, מוזנחת ומלוכלכת. תושבת רעננה, שמשפחתה תרמה את השטח להקמת בית הכנסת, אומרת כי הנערים הפוקדים את האזור בסופי השבוע מלכלכים את הרחבה ומשחיתים את לוח ההנצחה. העירייה: "מדובר ברחבה שמשמשת את בית הכנסת, שהינו האחראי הבלעדי לשמור על ניקיונה"
 
עבריין כבן 60 תושב שדרות, שריצה בעבר עונשי מאסר על פריצה לבתי כנסת, נלכד במהלך מעקב, והודה בפריצה נוספת לבית כנסת בעיר • החשוד נכלא והוגש נגדו כתב אישום
 
זרם המסתננים אמנם נבלם, אך להשתלטותם של עשרות אלפי מהגרים אפריקאים על דרום תל אביב יש מחיר יקר. כך חרבו בתי הכנסת הוותיקים והמפוארים של שכונת נווה שאנן. פתח את הקישור להמשך הסיפור..
 
 

 

ורגעים שמחים יותר

 
שלטונות המבורג הקציבו באחרונה 400,000 אירו לשיפוץ בית הכנסת המרכזי, השוכן ברובע איימסבוטל. עד מלחמת העולם השנייה היו בהמבורג חיים יהודיים של ממש. בקהילה היהודית ברובע איימסבוטל לבדו היו 24,000 חברים, והיו לה בתי כנסת אחדים, וכן בתי ספר ומוסדות יהודיים אחרים. אבל חיים יהודיים אלה נחרבו כליל בשואה. בקהילה היהודית שקמה מאז בהמבורג יש כיום 3,500 חברים. אבן הפינה לבית כנסת ראשון לאחר המלחמה, הונחה באיימסבוטל בתאריך סמלי – 9 בנובמבר 1958 – במלאות 20 שנה לפוגרום של "ליל הבדולח". את הבניין תכננו האדריכלים קרל-היינץ וונגל וקלאוס מאי. פגעי הזמן שחלף מאז מצריכות עבודות שיפוץ בסך 3.5 מיליון אירו. ההקצבה שאושרה כעת מיועדת לשיקום החלונות האמנותיים של בית הכנסת. ההקצבה באה מקרן מיוחדת המיועדת לשיפוץ אתרים היסטוריים בהמבורג
 
 
 
 
בנאות מרדכי שמחה והילולה... ביום חמישי בשבוע שעבר (19.7) התקיימה שם השקה חגיגית של בית הכנסת החדש, שהוקם במשך שנתיים במימון משרד הדתות והמועצה האזורית הגליל העליון.
 
שבע שנים לאחר עקירת ארבעת הישובים מצפון השומרון: חומש, שא-נור, גנים וכדים, הונחה בטקס בהשתתפות מאות אורחים אבן הפינה לבית הכנסת החדש בישוב טל מנשה שבצפון השומרון.
אבן הפינה נבנתה מאבני הישוב חומש. האבן הובאה ע"י משפחה ממגורשי חומש, מאנשי "חומש תחילה", שעלתה לישוב החרב לקריאת מגילת איכה בתשעה באב.
 
בית הכנסת משרת את לוחמי חטיבת כפיר במהלך הכשרותיהם השונות ביחידה.

אבזורו המפואר של בית הכנסת התאפשר תודות לתרומה נדיבה מאוד מסניף פאלם ביץ'-ברוארד, פלורידה, של ארגון ידידי צה''ל בארה''ב (FIDF), לזכר המנוחים שרה ובוריס גולדברג, עליהם השלום.


לוחמי החטיבה ציפו בקוצר רוח לבית הכנסת החדש. מידי יום מתקיימות בבית הכנסת תפילות בציבור הכולל כמה מניינים, וכן מתקיימים בו שעורים הפתוחים לציבור החיילים במחנה.

מפקד הבא''ח ואף מפקד החטיבה העבירו את תודתם עמוקה לתורמים.
 

ביום שלישי י"ב במנחם אב התכנסה הקהילה היהודית בעיר פולטבה שבאוקראינה בראשות השליח ורב העיר הרב יוסף-יצחק סגל לחנוכת בית הכנסת "בית דוד ורבקה" והכנסת ספר תורה תרומת ר' ישראל בראלי ממוסקבה לעילוי נשמת הוריו דוד ורבקה אלאשוילי ע"ה. שלוחים מרחבי אוקראינה ואורחים חשובים מרחוק וקרוב השתתפו
 
לאחר 30 שנות שממה יהודית, בגזיאנטפ ייחנך בית כנסת חדש, באישור ראש הממשלה ארדואן, שעל פי השמועות גם יגיע למעמד • עשרות ספרי תורה יוחזרו למקום
 
 
 

 

מעניין

 
ביולי 2007 מכרה עמותת אור משה את הבניין בכ-7 מיליון שקל לאחר שבין חבריה התגלע סכסוך. במשפט התברר כי הבניין ברחוב יהודה הלוי בתל אביב הוא הקדש דתי, ולכן מכירתו נעשתה ללא סמכות. עוד התברר כי הרוכש לא שילם את מלוא התמורה על הנכס.
 
הסרטון הוקרן במעמד ההיסטורי של חנוכת בית הכנסת שנערך לכבוד בואו של כ"ק מוהרא"ש שליט"א לביקור בארץ הקודש . 'ברסלב סיטי' מגיש את הסרטון המלא.
 
במהלך ליל אמש (שני) נפרסו כוחות גדולים של משטרה בסמוך לבית הכנסת המיועד להריסה בתל אביב. אלא שברגע האחרון התברר: הקבלן שהוזמן שכח להגיע. פינוי המבנה נדחה. עו"ד שמייצג את המתפללים: "הפסוק 'רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום' מסכם את כל הסיפור הזה"
 
ליטא, פלסטינה, לונדון, מדגסקר, דרום אפריקה וישראל, קורותיה של משפחה יהודית במשך ארבעה דורות, מסופרים דרך ביקור בבית הכנסת על שם ישראל שלוסברג.
 
העירייה כמעט אישרה מיקום לבית הכנסת של עמותת 'אהבה של תורה', אבל ההחלטה הושהתה בגלל התנגדות קהילת עולי אתיופיה. מדוע בכלל צריך עוד בית כנסת בגבעת המורה?
 
 

 

באמריקה עושים הכל בגדול - וזה נכון גם כאשר חוגגים את סיום התלמוד הבבלי. לרגל טקס סיום "הדף היומי" מילאו ההמונים את האיצטדיון הענק "MetLife" במה שכבר הוגדר כ"אירוע היהודי הגדול ביותר ב-2,000 השנים האחרונות".
 
אחרי שבע שנים רזות ומלאות הפסדים, הוכיחה קבוצת הכדורסל של קהילת השמשונים שהיא ווינרית. לאחר שזכו באליפות ליגת בתי הכנסת של מודיעין, חברי הקבוצה מתפנים לספר על הקשר בין ספורט לדת. על יכולתו של הכדורסל לגבש קהילה ועל יד האלוקים שסייעה להם לנצח בגמר. 
 
רבה של רמת גן כתב בתשובה בנוגע לעלוני השבת, "ובכלל, מדוע הגבאים צריכים לשרת את העלונים ואח"כ לטרוח ולפנות אותם?".
 
ראשי הקהילה היהודית בבודפשט אירחו הבוקר (שלישי) את נבחרת ישראל לביקור מרגש בבית הכנסת הגדול של בעיר. בית הכנסת של בודפשט נחשב לאחד הגדולים והמפוארים באירופה כולה והוא מארח מידי שנה למעלה מ 6000 יהודים מרחבי הונגריה כולה שמגיעים לתפילות חגי ישראל.