מה ארע החודש בבתי כנסת בארץ ובעולם תשרי

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

הרב אפרתי על מחזור התפילה של התנועה הקונסרבטיבית: "לגנוז במקום רחוק, אך לא לשרוף"

בשבועות האחרונים נשמע מעל גלי האתר קולו של איש התקשורת ג'קי לוי המפרסם את מחזור התפילה החדש של התנועה המסורתית, היא התנועה הקונסרבטיבית. הרב ברוך אפרתי נדרש על ידי אחד הגבאים לשאלה מה לעשות במחזורים שהגיעו לבית הכנסת שלו, והתשובה שקיבל הייתה שיש לגונזם "במקום רחוק".

הרב אפרתי קבע מיד כי מאחר שזהו "מחזור של התנועה הקונסרבטיבית, שהיא נושאת דגל הכפירה בסמכותם של גדולי הדורות ובמחויבות כלפי פסיקת ההלכה הקדמונית", לכן על הגבאי, "לגנוז את כל המחזורים, במקום רחוק שבו אין סיכוי שמישהו ינבור ויוציא אותם ויכשל בזה".

"סלח נא": דף מתוך מחזור יום כיפור עתיק נחשף לציבור

קטע נדיר ועתיק מתוך מחזור יום כיפור עתיק במיוחד, נחשף לאחרונה באופן חופשי לציבור באתר 'כתיב' – אתר כתבי היד היהודיים של הספרייה הלאומית, וחושף טפח מתפילות יום הכיפורים שהתנהלו כבר לפני כ-900 שנה. במלל שנחשף מתגלה שוב כי כבר לפני מאות שנים התכנסו בבתי הכנסת והתפללו תפילות דומות לתפילות היום ועם אותם פיוטים שהשתמרו מאות שנים.

מדובר במסמך שהתגלה כבר לפני מספר שנים בגניזה הקהירית - אחד מהמקורות החשובים ביותר להבנת תולדות התרבות, הדת, הכלכלה והספרות היהודית בימי הביניים ובעת החדשה. עם זאת, מדובר בפעם הראשונה שבה הוא נחשף באופן חופשי לציבור באמצעות אתר אינטרנט. בגניזה הקהירית התגלו מאות אלפי מסמכים וחלקי מסמכים יהודיים בבית כנסת בפוסטאט (העיר העתיקה של קהיר), חלקם כתבי קודש, חלקם מכתבים, וחלקם מסמכים עסקיים ומשפטיים.

אור בעיר האורות: בית כנסת חדש בפריז

מוסדות דור ודור בנשיאות הרב שמעון בן טוב בתנופה להגדלת התורה, והפעם בעיר הצרפתית פאריז כאשר סניף נוסף נפתח לרשת בתי הכנסת והמוסדות.

בית הכנסת נפתח בפרבר לברולאה שבמרכז פריז בטקס קביעת מזוזות עם הראשל"צ הרב משה עמאר, רבה של ירושלים, שבא במיוחד מהארץ.הרב שמעון בן טוב, בנו וממשיך דרכו של צדיק המזוזות זצ"ל, מכתת רגליו כמעט 40 שנה לחיזוק יסודות הטהרה והיהדות בפאריז, וכבר נרשמת ערנות בקרב היהודים המקומיים עם פתיחת בית הכנסת החדש.

מיוחד ל-360: עשרת בתי הכנסת המיוחדים בישראל

לתושבי קרית אתא, בני ברק ונתיבות יהיה בחודש הקרוב הרבה מן המשותף. רבים מאיתם, גם אלו שאינם חובשי כיפה, צפויים להגיע לבתי הכנסת לתפילות ראש השנה, יום כיפור וסוכות ולהצטרף לתפילות המיוחדות. כיפות סרוגות, שחורות ולבנות יצבעו את המבנים המיוחדים ויקשטו את ספסלי העץ המלא. לקראת חודש החגים ריכז הצלם שמואל וינרייך – מחברת P360, שמצלם ביום יום את המתחמים לעסקים, את עשרת בתי הכנסת המיוחדים והמעוצבים בארץ וסיפר על אודותיהם.

בית הכנסת חב"ד נבחר לאחד מ-10 המיוחדים

בפרוייקט שערך אתר 360 על עשרת בתי הכנסת המיוחדים בישראל, הוא בחר בבית הכנסת חב"ד בתל אביב בניהולו של השליח הרב מנחם מענדל הכט. "בית כנסת "אוהל יעקב בית רבקה" של חב"ד, נבנה לפני כ- 100 שנה וממוקם בלב צפון תל אביב".

מצרים תשפץ בית כנסת עתיק – בעיר שבה חיים 8 יהודים

מצרים עומדת לשפץ את בית הכנסת "אליהו הנביא" ההיסטורי בעיר אלכסנדריה, שבה חיים לפי ההערכות לא יותר משמונה יהודים, רובם קשישים – כך דווח היום (ד') ב"גארדיאן" הבריטי.

אלכסנדריה הייתה בעבר ביתם של כמעט 25 אלף יהודים, אך כמעט כולם עזבו לאחר הקמת מדינת ישראל. כיום הקהילה היהודית של מצרים מונה פחות מ-50 איש, והיא אינה זוכה בדרך כלל ליחס טוב מהשלטונות. אך עתה, בצעד נדיר ומפתיע, השלטונות הודיעו על תכנית לשפץ את בית הכנסת בעלות של מיליוני דולרים.

האב, הבן והרוח היהודית: בית הכנסת המשוקם שבצפון-מזרח סלובקיה ממתין למתפללים

פאבל הודק ובנו פיטר, שני נוצרים מעיר קטנה בסלובקיה, התגייסו למפעל חיים: שיקום, שחזור ושימור בית הכנסת העתיק שנחרב בשואה. עכשיו, לאחר שהשיבו לו את מלוא הדרו, חסר רק דבר אחד: יהודים שיתפללו בו

צפו בתיעוד: בית כנסת קורס במקסיקו סיטי

עשרות בניינים קרסו במקסיקו סיטי ברעידת האדמה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר שהכתה אמש (ג') במרכז המדינה. בין השאר התמוטט בית ספר בבירה ובין הריסותיו נקברו עשרות ילדים. שליח תנועת בני עקיבא העולמית במקסיקו, שמואל בן אדיבה, סיפר בשיחה עם 360 על ממדי האסון.

יאיר לוי בבית הכנסת העתיק ביפו - "לך א-לי"

הזמר והיוצר יאיר לוי, בביצוע לייב לפיוט "לך א-לי" כשהוא מצולם ומוקלט בבית הכנסת לעולי לוב ביפו במיוחד לקראת יום כיפור. לוי אחראי ללחן והוא מלווה בחברי ההרכב שלו.

"איך אפשר להפוך בית כנסת למכולת?"

בפינת הרחובות מסילת ישרים ובר יוחאי בשכונת שפירא שבדרום תל אביב עמד עד לפני חודשיים בית הכנסת "כתר דוד". כידוע, דרום תל אביב שינתה את אופייה בשנים האחרונות, עם פלישתם רחבת ההיקף של מסתנני עבודה.לנוכח התמורות הללו סמלי שמבנה בית הכנסת כבר אינו משמש את ייעודו המקורי. השלט בכניסה נצבע בלבן והמבנה משמש כיום כסופרמרקט עבור אוכלוסיית המסתננים.

תושב השכונה למעלה משבעים שנה, אליהו מספר לערוץ 7 על התחושות, "זה כואב מאוד. איך אפשר להפוך בית הכנסת למכולת? אני גר כאן מיום שעליתי לארץ שהבריטים היו פה. למה לא שמים את המסתננים בצפון תל אביב?".לדבריו, "אני רוצה לעשות בית קפה במקום מסגד או כנסייה. מה היה קורה אם הייתי עושה את זה? כל העולם היה משתולל. מה יהיה הסוף? לנו לא נשאר עוד הרבה זמן לחיות כאן. אנחנו עוד מעט הולכים. הדור החדש צריך להתחיל להתעורר. המסתננים מתקדמים ואנחנו הולכים אחורה".