מה היה החודש בבתי הכנסת?

מידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

פלורידה בכוננות שיא: בתי הכנסת נסגרו, שכונות מפונות, פאניקה במרכולים

"בתי הכנסת ובתי הספר נסגרו, אפילו לא נשארו מים בחנויות". למעלה משני מיליון אמריקאים פונו אתמול (ה') מבתיהם, לאחר שמושל פלורידה ריק סקוט הזהיר את התושבים מפני פגיעת הסופה הקטלנית ביותר שנראתה באזור זה כעשור, ההוריקן מתיו. לאחר שהכתה בהאיטי, קובה ובאיי הבהאמה וגבתה את חייהם של 339 בני אדם, מתחזקת הסערה ועושה את דרכה לדרום-מזרח ארצות הברית, שם היא צפויה לפגוע בשעות הבוקר (שעון ישראל).

עדות אישית: כך ניצלה הפעוטה שנפלה בבית הכנסת

ראש השנה, בית כנסת קטן בשכונת רמות, תפילת מוסף מאד מרגשת. בתוך בית הכנסת שקט מאד, כשהחזן מתחיל לבכות את ונתנה תוקף. בכניסה לבית הכנסת מצטופפות כמה נשים עם תינוקות על הידיים, מנסות להסניף גם כמה מילים ומנגינות מקולו של שליח הציבור, לא רק תקיעות של חובה. כמה דקות אחר ש"בשופר גדול יתקע" ואנחנו כולנו מרגישים את המלאכים שיחפזון וחיל ורעדה יאחזון ואת "הנה יום הדין לפקוד על צבא-מרום בדין" וכל אחד מתרכז באמת במילים הכל כך מפחידות: "כמה יעברון וכמה יבראון, מי יחיה ומי ימות, מי בקצו ומי לא בקצו".

ופתאום בתוך כל זה: "קול דממה דקה ישמע". שמענו צרחה דקה של תינוק, בתחילה לא התייחסנו, תינוקות ואמהות בכניסה, סביר שחלקם יבכו. אבל אל הבכי של התינוק הצטרפה אמא שרצה צמוד למחיצה ודרשה בחרדה עצומה אבל בנחישות לקרוא לאבי, ובידה תינוקת קטנה, אפרוח, צורחת.

בתי הכנסת בתל אביב בפריחה הודות לצרפתים

כבר זמן רב שתל אביב לא ידעה את חדוות התפילות והלימוד בעוצמה שכזו. בתי כנסת ישנים נפתחים מחדש, הקיימים הופכים למרכזי לימוד והמתפללים נהנים להתאסף ולבלות יחד. כל זאת הודות לעלייה הצרפתית שבתי הכנסת בתל אביב משמשים לה מרכז קליטה ראשוני ומועדון חברתי תוסס.

עונת השיא של בית הכנסת היא בחודשים יולי־אוגוסט. לפי הרב לוין, מדובר ב–150–300 מתפללים, רבים מהם דתיים אדוקים וחלקם מגיעים לתפילה מיד לאחר שסיימו להיצלות בים. "כמו שיהודי מהתפוצות בא לירושלים לכותל, יהודי מצרפת בא לרחוב ארנון", אומר.

רוסיה: פיגוע ליד בית הכנסת הגדול במוסקבה

מוסקבה: מפגע עם אקדח ופחית דלק הגיע באמצע תפילת ערבית במוצאי שבת וביקש להיפגש עם הרב הראשי למוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט. נשיא 'ועידת רבני אירופה'. בבית הכנסת שהו באותה עת כ 150 מתפללים. המאבטחים הרחיקו אותו לעבר השני של המדרכה והזמינו את המשטרה.המחבל שלף בתגובה אקדח, ככל הנראה טיזר, ירה לעבר המאבטח ופצע אותו בפניו. לרב ולכל המתפללים שלום. משטרת מוסקבה הגיעה במהירות למקום והמפגע נעצר.

הרב גולדשמידט אמר כי "תפילת מעריב התנהלה כסדרה וכך גם יתנהלו התפילות בראש השנה כרגיל. אנחנו מתנהלים בתיאום ובשיתוף פעולה עם משטרת מוסקבה ואני מברך את כל בית ישראל בכתיבה וחתימה טובה".עפ״י הנחיית כוחות הביטחון תתוגבר האבטחה סביב בית הכנסת הגדול. בית הכנסת שהותקף הוא בית הכנסת הכוראלי במרכז מוסקבה, אחד מבתי הנכסת הגדולים והמרשימים שבעיר. עלי פי הדיווחים המאבטח נאבק להדוף את הפורץ ונפצע תוך כדי המאבק. ממשרד החוץ נמסר כי המאבטח נפצע באורח קשה.

התוקף זוהה כאיוון לבדב, תושב העיר קורולוב במחוז מוסקבה , ילד שנת 1976. מהמשטרה נמסר כי טרם התבררה הסיבה למתקפה וכי החקירה בנושא נמשכת.

אבטחה מתוגברת בעקבות תקיפת בית הכנסת במוסקבה

שלטונות רוסיה חוקרים את האיש שתקף במוצאי שבת את מתפללי בית הכנסת במוסקבה. אחד המאבטחים שהתעמת עם התוקף, נורה ונפצע.

בעת התקרית שהו בבית הכנסת בשכונת מגורים לא הרחק מהקרמלין כ-150 מתפללים. הם לא נפגעו אך הבהלה היתה גדולה. האיש בורי ובית׳ לבדה בן 40 אזרח רוסי הגיע למקום חמוש באקדח ובידו פחית מלאה בחומר דליק.

במהלך תפילת החג: נעצר חשוד במעשה חמור בתינוקת בבית הכנסת

תושב ירושלים נעצר בחשד שביצע מעשה חמור בתינוקת בת שנתיים בתוך בית כנסת. שלשום (שלישי) שוחרר החשוד, צעיר בן 29 העובד עם ילדים, בערבות. האיש נעצר במהלך תפילת שחרית בראש השנה, אז הופתעו המתפללים מכניסתם של כמה אנשי משטרה לבית הכנסת במטרה לעצור את הצעיר. השוטרים באו למקום לאחר שהתקבלה תלונה כי הצעיר ביצע מעשה חמור בתינוקת במקום.

טיול לימי הסליחות: בית הכנסת העתיק בפקיעין

"סיפורה של מרגלית הוא פרק בהיסטוריה שכל אזרח במדינה חייב להכיר • כבר בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת, כאשר הנשיא יצחק בן צבי ערך ביקור בגליל, הוא גילה לתדהמתו את קהילת המוסתערבים האחרונה בפקיעין.

נשיא בית הכנסת הגדול בת"א: "נשים הן חלק חשוב מהקהילה"

הוא החליט להתיר לנשים ולגברים לשבת יחד ללא חיץ בסעודות שבת ובשיעורי תורה שמתקיימים בבית הכנסת. הוא לא שולל פתיחת מרכולים בשבת וקורא להידברות והגעה להסכמות בלי כפייה על אופי שמירת השבת במרחב הציבורי בתל אביב. שלמה פיבקו, 34, נשיא בית הכנסת הגדול, בריאיון ראשון ומפתיע.

החילונים התנגדו לשחזור בית הכנסת העתיק בעין גדי

נדחתה התכנית לשחזור בית הכנסת העתיק והייחודי בקיבוץ עין גדי בשל התנגדות התושבים החילונים במקום שחוששים מבית הכנסת ומקווה הטהרה שתוכננו במקום.

"זה מאכזב מאד, לא ברור לי מדוע אנשי הקיבוץ מתנגדים כל כך לתכנית ואני מקווה להצליח לשכנע אותם בדרכי הידברות לחזור בהם מההחלטה", אומר ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף ל"כיכר השבת"."המתנגדים לפרויקט אינם מבינים כלל את מהותו של הרעיון ולא מתייחסים לעין גדי בכבוד הראוי לו. לא מדובר בהקמת בית כנסת פשוט רק לשם שימוש כבית תפילה" רגיל". מדובר בהישג היסטורי שבמסגרתו שוחזר בית כנסת עתיק ששימש יהודים באזור עוד לפני אלפי שנים", אמר מוקדם יותר השבוע ליטבינוף.

"הייתי מצפה מהמתנגדים לנהוג כלפי המקום באותו הכבוד אותו חלקו תושבי האזור לבית הכנסת לפני 1600, כך אנחנו שואפים לעשות כאן. מדובר בפרויקט מעורר גאווה במסגרתו העתק של בית הכנסת הקדום שיכלול פסיפס ואתר מורשת של ממש", אמר ראש המועצה.