חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

בלגיה: החיילים הגיעו, בתי הכנסת נשארו ריקים

אחרי פריז, תורה של הקהילה היהודית בבריסל: סוף-שבוע מתוח עבר על הקהילה היהודית בבירת בלגיה, במהלכו נסגרו מוסדות החינוך ליממה, ובמהלך השבת נפרסו חיילים בסמוך למוסדות היהודיים, כחלק מההיערכות החדשה. אבל אף שבתי הכנסת נפתחו, רבים חששו להגיע והעדיפו להתפלל בבית.

 את הדברים הללו מספר לנו הרב אברהם גיגי, רבה הראשי של בלגיה, והוא כועס. יש לו ביקורת קשה על ההחלטה לסגור את מוסדות החינוך והקהילה בעקבות הפיגוע שנמנע, או כפי שהוא מכנה את זה: "כניעה לג'יהדיסטים". הוא מתאר אווירה מתוחה וקשה בקרב בני קהילתו, המונה כ-15 אלף נפש בבריסל לבדה, מאז חודש מאי האחרון, עם רצח בני הזוג ריווה בפיגוע שאירע בפתח המוזיאון היהודי בבריסל.

מוצקין: הקימו לנו תחנת אוטובוס ליד בית הכנסת

תושבים דתיים בקרית מוצקין יוצאים נגד הקמת תחנת אוטובוס סמוך לבית הכנסת המרכזי בשדרות גושן. חבר המועצה נחום מזוז, שהתבקש לטפל בנושא מול העירייה, אמר: "הזיזו אותה כמה מטרים מבית הכנסת, אבל זה עדיין לא מספיק".

ל-5000 משפחות בשכונת ח-300 בחולון אין בית-כנסת

קרוב לעשרים שנה חלפו מאז הקמתה של שכונת קריית איילון המכונה ח-300 בחולון. במשך השנים הללו לא נבנה בה אף לא בית כנסת או מקווה אחד עבור תושבי השכונה. השכונה משתרעת ע"פ שטח של יותר מ-1,300 דונם, עליה מתגוררים קרוב ל-5,000 משפחות

כך עולה מתחקיר שקיים כתב מגזין "מקדש מעט" – ירחון גבאי בתי הכנסת ורבני הקהילות בעריכת אלי בן הרוש. על פי התחקיר, תושבי השכונה שהתראיינו לכתבה מספרים:

"לא יכול להיות שבשכונה יש מוזיאונים, בתי ספר, גני ילדים, קניון ומרכז מסחרי נוסף, גינות ושטחים ציבוריים, אבל אין אפילו בית כנסת ומקווה אחד בכל השכונה".

רב בית הכנסת הגדול בפריז: "יש תחושה שצריך לעזוב"

יוהן כהן, אחד הנרצחים במרכול, יובא למנוחות היום בפריז. יואב חטאב, שנרצח אף הוא ביום שישי ייטמן מחרתיים בירושלים. מועד ומיקום ההלוויות של פרנסואה מישל סעדה ופיליפ ברהם עדיין לא נמסר. רב בית הכנסת הגדול של פריז, משה סבג, אמר בתכניתנו בוקר טוב ישראל כי רבים שוקלים לעלות: "יש הרגשה מאוד חזקה של חוסר ביטחון שהאירועים האלה ילכו ויחריפו. יש תחושה שצריך לעזוב. בעיקר לארץ ישראל או לעוד מדינות בראש של כל יהודי יש את המחשבה לעלות לארץ ישראל".

 

 

אנחנוזרים כאן: ראיון מיוחד עם חזן בית הכנסת הגדול בפריז

"הרבה רוצים לעלות לארץ, יש רק בעייה גדולה אחת: איך נפרנס את משפחותינו".  "למה מחאו כפיים להולנד? מדובר בידיד הטוב ביותר של הערבים שונאי ישראל". "היינו מוכרחים לעשות את העצרת, אבל היא לא תשנה כלום" [חרדים 10].

הארגונים היהודיים באירופה: "לאבטח את בתי הכנסת בצרפת ובכל אירופה"

בעקבות אירועי הטרור האחרונים בצרפת, איגוד הארגונים היהודיים באירופה דורש הגברה מיידית של האבטחה על כל בתי הכנסת והמוסדות היהודיים בצרפת בפרט, ובאירופה בכלל. "לאיש כבר אין ספק כי אנו בעיצומו של גל טרור – וזאת עוד לפני שצעירים אירופאים רבים שהתגייסו לכוחות האיסלם הרדיקלי, ישובו לאירופה שטופי מח".

2 מיליון שקלים יועברו למיגון בתי כנסת

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן הורה להעביר תקציב של 2 מיליון ש"ח לטובת מיגון מבני דת בעוטף עזה ובאזורים נוספים בדרום, זאת לאחר שמשרד האוצר ורשות החירום הלאומית סירבו לעשות כך.

מדוע הוחרב בית הכנסת ביהוד?

בית הכנסת "מנוחת אחים" ביהוד נהרס לאחרונה ומתפלליו וספרי התורה פוזרו ברחבי העיר, כך טוענת ההנהגה הצעירה של הבית היהודי

בהנהגה טוענים עוד כי ההרס בוצע "תחת ידיעתה והכרתה של ראש העיר בנעשה, אשר מסרבת בכל תוקף לסייע למתפללים ולקהילה באיתור מקום תפילה חלופי, וכן מפגינה חוסר רגישות מוחלט לנעשה עם קהילת המתפללים, זאת למרות הפניות החוזרות של הלשכה לפניות הציבור של הבית היהודי".

מעניין

גבאי בתי הכנסת חתמו: הרב מאיר אשכנזי ימונה לרב כפר חב"ד

גבאי בתי הכנסת בכפר חב"ד זומנו הערב למשרדי ועד כפר חב"ד וחתמו על מסמך הסכמת מינויו של הרב מאיר אשכנזי מצפת, בנו של הרב מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה, רב ומד"א כפר חב"ד - שיחליף את אביו בתפקיד ויכהן כמרא דאתרא. ההכרזה הרשמית צפויה להיות מחר (חמישי) במהלך הלווית הרב אשכנזי ע"ה, בהשתתפות חברי בית דין רבני חב"ד בארץ הקודש.

הרבנות נגד עלוני השבת: "בתי הכנסת הפכו ללוחות מודעות"

מועצת הרבנות הראשית לישראל דנה בעניין עלוני השבת המופצים בבתי הכנסת ומהווים פלטפורמה לתכנים פוליטיים ופרסומות וגיבשה החלטה לפיה יש להימנע מהכנסת פסוקים שלמים לתוכם. הרב דוד לאו: "ביזוי כבוד בית הכנסת".

שימור בתי-כנסת עזובים ומיוחדים בחו"ל

 

סיבות עיקריות לשימור בתי-הכנסת הללו על-ידי גורמים לא יהודיים, לצד רגשות אשם על מה שעוללו מקומיים או פולשים זרים (בעיקר הנאצים באירופה, כמובן) לתושבים ולאזרחים יהודיים, הן שימור תרבותי, שימור ארכיטקטוני ושימור היסטורי

רבנים: חוששים מהחלקה? ותרו על בית הכנסת

גברים, אל תצאו לתפילה במניין. נשים, דחו את הטבילה במקווה. סועדים, בדקו את הכשרות במסעדה. הרבנים מוודאים שתדעו לשמור על עצמכם בעין הסערה. בחב"ד הקימו "חפ"ק שלג" שכולל סעודות שבת ומיילדת חירום