חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

בית כנסת בכרמיאל נשרף - הצתה?

שעה קלה לפני פתיחת המניין הראשון בבית הכנסת 'כרם מיכאל' בכרמיאל, שמשמש את אנשי הקהילה החרדית בעיר, פרצה במקום שריפה. האירוע התרחש סמוך לשעה 6:00 הבוקר (חמישי). כשהגיעו מתפללי המניין של השעה 6:30, גילו את השריפה הקשה.

חוקר שריפות של המשטרה שהוזמן למקום, העלה בבדיקה ראשונית שמדובר בקצר בארון החשמל, אך לדברי מתפללי המקום, מקור השריפה נראה דווקא בארון בו מונחים הסידורים בפתח בית הכנסת. לדבריהם, מאז השיפוץ במקום לפני כשנתיים, הוחלפה מערכת חשמל חדשה, ולמעשה ארון החשמל כלל אינו שרוף מבפנים.

חילול בית כנסת באוקראינה

אנטישמיות באוקראינה. כתובות נאצה התגלו אתמול (ראשון) על בית כנסת בחוסט שבאוקראינה. את הזוועה גילו יהודים שביקרו במקום, ומצאו גם עלונים בעלי תוכן אנטישמי שפוזרו והודבקו על גדר בית הכנסת.

חקירת משטרה מעלה כי האירוע התרחש כפי הנראה בלילה שבין מוצאי שבת ליום ראשון, שכן האנשים ששהו במקום בשבת לא ראו מאומה, ומראה התגלה רק ביום ראשון. חוסט היא אחת מהערים הגדולות בקרפטים והיום בתחומי אוקראינה המערבית. היתה ידועה כעיר מלאה חכמים, סופרים ורבנים חשובים, ששמם של רבים מהם פרץ מעבר לגבולותיה. גולת הכותרת היתה ישיבת חוסט המפורסמת בראשות הרב יוסף צבי דושינסקי זצ"ל.

זעם: דוגמניות חשופות בבית הכנסת

בית הכנסת "בית אל" בתל אביב עלה לכותרות לפני כשבועיים בגלל "תג מחיר" שביצעו בו מתנגדי חוק הלאום – אבל כתובת הגרפיטי שרוססה אז על הקיר החיצוני מתגמדת אל מול חילול הקודש שהיה ימים ספורים קודם לכן, בהיכל התפילה עצמו.

 בית הכנסת, המזוהה כאורתודוכסי-ליברלי, אירח תצוגת אופנה, שבמסגרתה צעדו דוגמניות סביב במת הקריאה בתורה, בשעה שכמה חזנים עומדים עליה, כשהם קוראים ושרים קטעי תפילה.

האירוע שבו הוצגה הקולקציה של המעצבת מילי דהן, נערך בסוף חודש נובמבר, וכעת, עם פרסומן של ביקורות אופנה על הפן המקצועי שלו - הוא מעורר סערה בתקשורת הדתית והחרדית וברשתות החברתיות. בעוד שמצד אנשי המקצוע בתחום האופנה נשמעות ביקורות מהללות על הלוקיישן המקורי והאווירה המיוחדת, בציבור הדתי יש רבים שהדבר פגע ברגשותיהם. אתרים חרדיים הכתירו את האירוע במילים חריפות: "הלם: דוגמניות בלבוש חושפני ביצעו תצוגת אופנה בתוך בית כנסת בתל אביב", נכתב ב"חרדים 10", ו"חצו את כל הגבולות".

בנט: ביזוי בתי כנסת היא חציית קו אדום

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מגיב בחריפות לביזוי בית הכנסת בתל אביב בעקבות קיום תצוגת האופנה במקום בנוכחות דוגמניות בלבוש לא צנוע.

״תצוגת אופנה בבית כנסת היא אירוע הרומס את קודשי ישראל בשביל גימיק תקשורתי”, תקף בנט. "אומנות אינה רמיסת רגשות האחר בשביל למכור שמלה. ביזוי בתי כנסת על ידי יהודים היא חציית קו אדום, ומי שעושה זאת מוטב שיחליף מקצוע. בושה״.

מופע הדוגמניות: רב בית הכנסת מודה: "הייתי תמים – וטעיתי"

הרב אריאל קונסטנטין, רב בית הכנסת 'בית אל' בתל אביב, שעמד בליבה של פרשת 'בית הכנסת והדוגמניות' מודה: "הייתי תמים וטעיתי".

את הדברים כתב הרב בדף הפייסבוק שלו, כתגובה לטור שפרסם הרב יובל שרלו בנושא – ומוסיף: "אכן הייתי תמים וטעיתי. כואב ומצטער על הסיטואציה שנקלעתי אליה. תודה לרב שרלו ולכל מי שתומך ברגעים הקשים האלו".

פרשת בית הכנסת בית אל, הידוע גם כבית הכנסת הבינלאומי הפועל בחסות ארגון רבני 'צהר',  נחשפה לראשונה באתר חרדים10, ועוררה זעזוע בקרב קהלים רחבים בציבוריות הישראלית, כמו גם תגובות נזעמות מרבנים ופוליטיקאים. ל'חרדים 10' אמר הרב קונסטנטין כי מעולם לא הסכים לתצוגה אופנה, ובבודאי לא בתוך בית הכנסת עצמו. "שיקרו לי ורימו אותי עד הרגע האחרון".

עדות: בית הכנסת נראה בדיוק כמו ב-1948

הדלקת נרות מרגשת הערב (ראשון) בבית כנסת החורבה בעיר העתקיה בירושלים. דיירי בית הדיור המוגן "בית טובי העיר" הגיעו לבית הכנסת ופגשו עשרות חיילים בודדים מיחידות צה"ל השונות ומגדוד הנח"ל החרדי נצח יהודה והעניקו להם חבילות שי מפנקות לחנוכה.

אחת מדיירות בית טובי העיר היא יוכבד קצריאל, בת 82, אשר נולדה ברובע היהודי עוד בימי המנדט הבריטי. ילדותה של קצריאל עברה עליה ברובע וכשהיתה בת 16, היא גורשה עם משפחתה מהעיר העתיקה שנכבשה על ידי הירדנים.

קצריאל אשר זוכרת את בית כנסת החורבה עוד בטרם נהרס בידי הירדנים, התרגשה לראות את בית הכנסת המשופץ וסיפרה כי עבודת השחזור נעשתה בדיוק רב. "בית  הכנסת המשופץ זהה לזה שהיה בטרם נהרס על ידי הירדנים. זה בדיוק כמו שאני זוכרת אותו מילדותי", אמרה, "מרגש אותי לחזור לכאן והפעם מי שסביבי הם חיילי צה"ל שלנו".