בית כנסת הגדול בעיר תל אביב עלול להיסגר בגלל חוב ארנונה

בית הכנסת הגדול בעיר תל אביב בפני סכנת סגירה: ועדת ערר לענייני ארנונה של עיריית תל  אביב החליטה לאחרונה לדחות את בקשת בית הכנסת הגדול בעיר לבטל חיוב ארנונה על סך כשלושה מיליון שקלים, שהושת עליו, לאחר ביטול פטור מתשלום מיסי עירייה.

לטענת העירייה, ההנחה בוטלה מאחר שבבית הכנסת נעשים גם אירועים פרטיים, ומכאן שאין הוא זכאי להנחת בית כנסת.

אלא שבהנהלת בית-הכנסת אומרים: המשמעות של הגבייה הזו היא למעשה צו סגירה למוסד הוותיק והמפורסם.

על פי הדיווח באתר וואלה, ההחלטה לבטל את פטור הארנונה לבית הכנסת, הממוקם ברחוב אלנבי, התקבלה לאחר שבשנת 2013 הגיעו פקחי העירייה לבית הכנסת בעקבות חתונה מפוארת שערך במקום איש העסקים והבעלים לשעבר של מכבי פתח תקווה, עמוס לוזון.

העירייה גילתה אז כי משנת 2012 נערכות במקום חתונות לעשירי המדינה.

בכתב הדרישה הראשון ששלחה העירייה לבית הכנסת נכתב: "ממידע המצוי בידי העירייה עולה כי במקום פועל עסק בשם 'רגעים לרגעים היפים שבדרך', כך שבפועל הנכס משמש גם אולם אירועים לעריכת חתונות, בר מצוות וכדומה. ככזה, השימוש הנעשה בו הוא מסחרי ולשם הפקת רווח כספי".

בתחילה ביקשה העירייה לחייב גם את חברת 'שותפות רגעים' ששיווקה את המקום לאירועים בתשלום הארנונה, אלא שזו הגישה ערעור שהתקבל, כי החברה לא צד בעניין: "רגעים' עבדה כסוכן ומתווך שהעמיד את שירותיו לטובת ביתה כנסת ואף שילם על כך זכות שימוש לצורך עריכת אירועים. נדמה כי הוספתה של 'רגעים' בידי העירייה כמחזיקה בנכס מקורה בשיקולי גבייה, ולא בממצאים בדבר היותה בעלת הזיקה הקרובה ביותר לנכס".

נשיא בית הכנסת, שלמה פיבקו, שוחח עם 'מעט בית מקדש': "בעבר היו אירועים בבית הכנסת, חלקם היו אירועים מסחריים ואירועים תעשייתים. בעקבות כך פנו מספר בעלי אולמות אירועים על מנת לחייב את בית הכנסת ובשל כך העירייה אילצה את בית הכנסת והשיתה חוב בגין אירועים שנעשו בעבר.

"מאז שאני מוניתי לתפקיד נשיא בית הכנסת, בשיתוף רב בית הכנסת החדש, לפני כשנתיים – החלטנו החלטה תקדימית להפסיק את כל האירועים הלא צנועים, כמו גם את האירועים התעשייתיים בבית הכנסת הגדול – גם בשל טעמי צניעות וגם בשל ענייני ביורוקרטיה, כך שכל זה שייך לעבר וזהו חוב עבר. בית הכנסת צריך לקבל פטור מתשלום ארנונה".

האם אין לכם אחריות על חובות העבר?

"זה לא חוב של בית הכנסת, שכן הוא לא עשה את האירועים באופן ישיר. היה ארגון שהשתלט על בית הכנסת שהפך את המקום הזה, שהיה ריק – למקום תעשייתי, ולמרבה הפלא דווקא הם יצאו מהמשפט בלא שהושת עליהם כל תשלום. על אף  שהם גרפו את כל רווחי בית הכנסת לרווחתם האישית ולכיסם האישי.

"הם הצליחו על ידי הליכים משפטיים, שלנו לא היתה את היכולת לשלם אותם. הם אלו שקיימו בבית הכנסת חתונות מפוארות של עשירי ישראל, ובשל כך נוצר כל הרעש הזה. האם החוב הזה מהרווחים שלהם צריך ליפול עלינו? אין לזה אח ורע. זה תקדים שלא קרה בישראל".

מה אתם מתכוננים לעשות?

אם לא תהיה ברירה ניאלץ לשים את המפתחות ושהעירייה תנהל את זה. אנחנו לא מתוקצבים, לא על ידי עיריית תל אביב ולא על ידי הרבנות. אנחנו נהנים רק מתרומות – על אף שבסעיף התקציבים יש תקציב מיוחד שמיועד לבתי כנסת ובטח לבתי כנסת גדולים. בכלל מן הראוי שיעזרו לנו ושלא יכניסו לנו כלונסאות בגלגלים.

"יש כאן מפעל אדיר, לרבות שיעורי תורה ואירועים גדולים כמו הדלקת נרות בשבוע האחרון עם הזמר קובי אפללו, גדעון סער, והרב הראשי לתל אביב הרב לאו".

היום אין אירועים?

"היום יש אירועים רק שקשורים לאירועים מדאורייתא – כמו חופות ועלייה לתורה, שהם חלק מפעילות הכוללת של בית הכנסת  - חלק מהפעילות השוטפת של בית הכנסת. אלו אירועים שחובה עלינו לעשותם כמו כל בית כנסת. על האירועים הללו אנחנו לא גובים כל תשלום, ורק מי שרוצה לתרום עבורם – רשאי לתרום".