גבאי בית הכנסת 'אוהל מרדכי' העומד בפני הריסה: אם יש להם אומץ שיעשו זאת

כמו בתי כנסת עתיקים רבים, גם בית הכנסת העתיק 'אוהל מרדכי' עומד בפני פינוי והריסה לטובת בניין מגורים.

בית הכנסת 'אוהל מרדכי' ממוקם בית כתלי תלמוד תורה 'המסורה', כאשר הקמתו ארעה לפני 120 שנים. ביום רביעי הקרוב [14.7], יפונה המקום וייהרס למגינת ליבם של המתפללים הוותיקים.

'מעט בית מקדש' שוחח עם גבאי בית הכנסת על האירוע הצפוי.

 

מתי הוקם בית הכנסת?

"בית הכנסת הוקם לפני כ-120 שנים בבית הספר שאז נקרא 'תחכמוני'. תושבי האזור היו מגיעים למקום ומתפללים בו במשך שנים ארוכות.

פרסומו של המקום הגיע בזכות חזנים מפורסמים שהתפללו במקום כמו יוסלה רוזנבלט, זבולון קווארטין, פייר פינצ'יק, ועוד רבים. עד לימים אלה מארח בית הכנסת חזנים מפורסמים, וכאשר אלו מופיעים מתמלא המקום במאות מבקרים.

 

מדוע מפונה בית הכנסת?

"המקום היה שיך לסוכנות ונמכר בהמשך לגוף פרטי. הם מבקשים לפנות ולהרוס את המקום לצרכיהם. לא אכפת להם כפי הנראה שיש במקום בית כנסת כל כך עתיק.

 

מהי הטענה שלכם?

"טענת שימור. זהו מקום עתיק, אתר היסטורי שלא ראוי שייהרס. זאת מלבד העובדה שלא מחריבים בית כנסת, מקום קדוש.

 

באילו אמצעים נקטתם?

"יש לנו עורכי דין, אבל אין לנו את האמצעים שיש לבעלי השטח. אנחנו לא יכולים להתמודד מולם. ניסינו לדבר עם כל הגורמים האפשריים אך זה לא צלח. כפי איך שזה נראה כרגע, המקום ייהרס בשבוע הקרוב.

 

יש משהו שאתם מתכוננים לעשות?

"מה אנחנו יכולים לעשות? אם נאיים בהפגנה, ויבואו 50-100 אנשים זה יעזור, לא בטוח כלל. לא חכמה לאיים אם אין לך נשק בארסנל.

 

מה תעשו מכאן ואילך?

"לצערנו פשוט לא נתפלל במקום. אין לי תשובה יותר טובה. הרשלי מאוסטרופולי איים פעם שאם לא יתנו לו לאכול יעשה מה שאביו עשה, וכשנשאל מה עשה אביו אמר שהלך לישון רעב. אין לנו מה לעשות חוץ מלקבל את הדין ולא להתפלל במקום הזה יותר.

 

אילו יכולתם מה הייתם אומרים לבעלי השטח?

"בית כנסת לא מפנים. בטח לא כזה שקיים 120 שנים. אם יש לכם אומץ תעשו את זה.

יש בירושלים בניין שבנו מול חולים שערי צדק הישן – וולך. במקום פעל בית כנסת, ועליו בנו מלון מפואר. לא פגעו בבית הכנסת לגמרי, אלא בנו שם מלון כאמור מרשים ביותר. המלון הזה כפי שניתן להיווכח עומד בשיממונו כבר שנים ארוכות. איך שאנו רואים את זה, הוא לא מצליח בגלל הפגיעה בבית כנסת.

מי שרוצה לפגוע בבית כנסת שיעשה מה שהוא רוצה, זה על מצפונו. הפיתרון צריך להגיע מהצד של הקונה. אילו אנו היינו בעלי הקנין על השטח – היינו מוכרים את המקום ללא בית הכנסת.