מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

חדשות בית הכנסת השייכות לגבעת זאב, יסוקרו בכתבה נפרדת, כאן נביא רק את 2 הידיעות האחרונות שהתפרסמו בנושא, כמו גם ידיעות כלליות בהקשר בתי הכנסת.

פשרה בסאגת בית הכנסת בפסגת זאב: בית כנסת חלופי ייבנה תוך 3 חודשים

פשרה בסאגת בית הכנסת בגבעת זאב: אחרי כשנה של התדיינות משפטית, וימים ספורים לפני הדדליין שהציב בג"ץ להריסת בית הכנסת "איילת השחר" שנבנה לטענת המדינה על קרקע בלתי חוקית, הושג הסדר שיאפשר לבנות בית כנסת אחר בהתנחלות.

על פי פעילים בבית היהודי, שעודכנו על ההסדר על ידי השר נפלתי בנט בסוף ישיבת הממשלה, תחל מיידית בנייתו של בית כנסת קבוע במגרש משחקים סמוך, על קרקע חוקית. המתפללים יעברו בינתיים למקלט הציבורי, ובתוך שלושה חודשים תושלם בנייתו של בית הכנסת החדש, אליו תועבר תכולתו של המבנה הנוכחי.

בשבוע שעבר הבהיר שר הביטחון משה יעלון כי בית הכנסת ייהרס, ואף טען כי היה צריך לעשות זאת מזמן. "קבוצתהריונים משתלטת על חלקת אדמה בבעלות פרטית של פלסטיני, מחוץ לגבעת זאב בכלל, מוסיפה שם עוד צימר כדי לעשות כסף וכדי להגן על המקום שמה בית כנסת", אמר יעלון, שציין גם כי הטענות לקניית חלקת האדמה הוכחו על ידי המשטרה כשקריות. "חלק מהקהילה בגבעת זאב משוטה - הם מנסים לסחוט".

אושר הסכם להעתקת בית הכנסת בגבעת זאב

פרסום ראשון. בישיבה שנערכה הבוקר (ראשון) במשרד ראש הממשלה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך נפתלי בנט, השר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי, שר הביטחון משה בוגי יעלון וראש מועצת גבעת זאב, אושר מתווה בנט-דרעי להעתקת בית הכנסת.

על פי המתווה, יוקצה שטח באופן מיידי במגרש משחקים הסמוך לבית הכנסת, ושם יחלו מייד העבודות להקמת בית הכנסת החלופי.

במקביל, יצטרכו מתפללי בית הכנסת 'איילת השחר' לצאת ממנו כבר היום, ולעבור להתפלל באופן זמני במקלט בגבעת זאב.

לא יהיו בולדוזרים וטרקטורים, בניית בית הכנסת החדש תתבצע במקביל לפירוק בית הכנסת ותוך שלושה חודשים יוקם בית הכנסת מחדש. השר בנט התעקש כי בית הכנסת שיבנה יהיה מבנה קבע ולא יוקם מבנה ארעי.

רבני אירופה לשלטונות: להציב מיד שומרים בבתי הכנסת והמוסדות

בעקבות מתקפת הטרור של ארגון דעא"ש בפריז, שיגר  שלח מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' ואיגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, בקשה לכל ארגוני הבת – 700 רבנים וגבאי בתי הכנסת ומנהלי מוסדות חינוך –  לתגבר את האבטחה במוסדות ולדרוש מכל רשות ביטחון ורשות מקומית בה הם פועלים להציב מיד שומרים חמושים למניעת התקפות טרוריסטיות ואנטישמיות.

"אנחנו משתתפים בצערו של העם הצרפתי ומביעים תנחומים למשפחות הקורבנות באשר הם", אמר הרב מרגולין.

לדבריו, "יהודי אירופה התריעו מזה זמן ובאופן פומבי בפני כל ממשלות האיחוד האירופי, כי סלחנות והבנה למניעים כלשהם של טרור כלפי מיעוט זה או אחר – סופן שיגבירו את הטרור ויעצימו את פגיעתו הקטלנית במרקם החיים האירופאי".

הוא הוסיף: "לאיש כבר אין ספק כי אנו בעיצומו של גל טרור – וזאת עוד לפני שצעירים אירופאים רבים שהתגייסו לכוחות האיסלם הרדיקלי, ישובו לאירופה שטופי מח, מאומנים ומצויידים היטב בטכניקות לוחמה.

 

"מזה תקופה ארוכה שאנו קוראים לכל ממשלה, תנועה, ארגון וציבור שמבין את עוצמת החושך המאפיל והמאיים על החברה האירופאית, להתעשת לפני שכוחות החושך יאפילו על כל חלקה טובה ויהיה מאוחר מדי".

יהודי פריז העדיפו להישאר בבתים; בתי הכנסת שממו

טרור בפריז: בעקבות גל הטרור האכזרי בפריז שבצרפת בו נרצחו 128 בני אדם בסדרה של פיגועים קשים בעיר, חברי הקהילות היהודיות בעיר החליטו להסתגר בבתים ולא לסכן את חייהם. בגל הטרור הנוכחי היהודים אמנם לא היו היעד של מחבלי המדינה האיסלאמית (לשעבר דאעש), אך היהודים הבינו היטב שמדובר בשעות מתוחות ומסוכנות עבורם.

לפי הדיווחים מפריז, בתי הכנסת היו ריקים והיהודים חששו לצאת מהבתים. גם בבתי הכנסת שהתקיימו תפילות, הוחלט לסגור את שערי בית הכנסת מחשש ממחבלים מוסלמים.טרם ברור האם בתי הספר היהודים יפתחו את השבוע כרגיל או שמא יחליטו לסגור את מוסדות החינוך היהודיים בימים הקרובים מחשש שיהפכו ליעד טרור עבור המחבלים האיסלאמים. יצוין, כי יהודי פריז היו יעד מרכזי של ארגוני הטרור בפריז. לפני עשרה חודשים נרצחו במרכול 'היפר כשר' יואב חטאב, פיליפ ברהאם, יוהאן כהן ופרנסואה-מישל סעדה הי"ד.

צפו: בית הכנסת ההיסטורי בעיר ניו ברונזוויק שבניו ג'רזי נשרף כליל

בית הכנסת ההיסטורי 'פועלי צדק' בעיר ניו ברונזוויק שבמדינת ניו ג'רזי, נשרף כליל ביום שישי אחר הצהרים. כוחות הכיבוי שהוזעקו למקום הצליחו לכבות את האש – אך בית הכנסת נשרף כולו.השריפה פרצה בשעות אחר הצהריים של יום שישי ולפי שעה לא ברורה הסיבה שגרמה לדליקה.

על פי כוחות הכיבוי, הם עודכנו על השריפה מאוחר מדי, כשכבר לא ניתן היה להציל את המקום. חבר הקהילה, הרב אברהם מייקוף, שהגיע לבית הכנסת שעלה בלהבות, ניסה להציל את ספרי התורה שעלו באש, אולם רק ספר תורה אחד ניצל. יתר ספר התורה, כמו גם ספרי הקודש במקום, עלו בלהבות. חבר בקהילה האורתודוכסית צוטט בכלי תקשורת מקומיים: "קשה לחשוב שלעולם לא נדרוך שם יותר… זה היה בניין כזה יפה ועכשיו הכל נגמר". בית הכנסת 'פועלי צדק'  ברחוב נילסון 145 הוקם בשנת 1923 והוא הוכר כמקום היסטורי בשנת 1995.

שבת מתוחה בפריז: "אנחנו מפחדים שהטרוריסטים ימשיכו עם יהודים"

שבת מתוחה על עברה על יהודי פריז, בעקבות סדרת הפיגועים שארעה אמש, בה נרצחו 128 בני אדם, ומאות נוספים נפצעו."שמעתי על זה אתמול בלילה מחבר", אומר החזן הראשי של בית הכנסת הגדול בפריז, אהרן היין. "נעלנו את הדלתות ולא יצאנו מהבית. הבוקר הגענו לבית הכנסת ובתחילה כמעט לא הגיעו מתפללים, היינו שלושה אנשים, בהמשך הגיעו יותר אנשים, אך בסך הכל היו כארבעים אנשים".

היין מספר כי בקהילה היהודית יש חשש שסדרת הפיגועים עדיין לא הסתיימה. "יש כל הזמן סירנות של משטרות ומכבי אש ברחובות. נראה שקורה משהו. יש בנו פחד שאולי הפיגוע הבא יהיה כנגדנו, נגד היהודים".בין הקולות שנשמעו בקהילה היהודית היום, היו כאלו שקישרו בין סימון המוצרים מן התנחלויות, לפיגועים שאירעו היום. "היו יהודים שאמרו, הנה העונש, הם רוצים להתייחס אלינו כמו אל נאצים, שדרשו לשים טלאי של מגן דוד, הגיעו המוסלמים והוכיחו להם שאין כל קשר ליהודים, הטרור הוא נגד אירופה, לא נגד היהודים".

ההורים ברמת אביב ג' התלוננו - העירייה סגרה את בית הכנסת

בית הכנסת התימני ברחוב פינשטיין שבשכונת רמת אביב ג' פועל זה 35 שנים. מדובר באחד משני בתי כנסת בשכונה כולה, והוא משרת כ-15 מתפללים קבועים המגיעים לבית הכנסת הקטן ששוכן במבנה של בית הספר היסודי רמת אביב ג'.

 

בשנים האחרונות התחלפה הנהלת בית הספר, והורי התלמידים החלו להתלונן על כך שהמתפללים מפריעים לילדיהם. התלונות הגיעו לעיריית תל אביב-יפו, וזו - מבלי להודיע או לבדוק את אמיתותן - החליטה לסגור את בית הכנסת במהלך השבוע. בבתי ספר רבים בעיר נהוג להשכיר מבנים לתנועות נוער, למבחני פסיכומטרי, לאוניברסיטה הפתוחה ולשימושים נוספים - אך לא ברור במה שונה המקרה הנוכחי.

תושבים ברמת אביב ג' על סגירת בית הכנסת התימני: "יופי, הגיע הזמן"

יממה אחרי הפרסום בוואלה! NEWSעל החלטת עיריית תל אביב לסגור את בית הכנסת התימני ברמת אביב ג', שפועל זה 35 שנה במבנה בית ספר יסודי, בשל תלונות ההורים, הביעו חלקם שמחה מהמהלך. "יופי, הגיע הזמן שהשכונה תילחם כראוי", נכתב בקבוצת פייסבוק סגורה המיועדת לתושבי השכונה.

אחת מתושבות השכונה טענה כי סגירת בית הכנסת תתרום לתחושת הביטחון באזור. "סוף סוף! שמחה שהעירייה הבינה שבטיחות הילדים יותר חשובה מכל דבר, כל פדופיל או מחבל היה יכול להיכנס בתואנה שמתחשק לו להתפלל", כתבה. תושב אחר הוסיף: "בשעה טובה".

עם זאת, בין התושבים היו גם מי שתקפו במלים קשות את ההחלטה. "בושה וחרפה, האנשים האלה מתפללים שם שנים רבות. אין כל הצדקה למעשה המביש הזה", כתבה אחת מחברות הקבוצה. "האם זה היה העניין?? בטיחות?? הרי לא חשוב לסגור את מכבי דן או כל חוג אחר שמתנהל בבית הספר בתואנה דומה. מוזר שאין שום מחשבה על אנשים שזה מקום התפילה שלהם שנים רבות. חלקם מבוגרים שאין להם יכולת לצעוד ברגל לבתי הכנסת המרוחקים באפקה או בנווה אביבים", תקפה תושבת אחרת. חברה אחרת הוסיפה: "מה כל כך הפריע לכם שיש בית כנסת בבית ספר?!? שנים שזה ככה, שכחתם שיש משפחות ומבוגרים שגדלו בשכונה עוד כשהכול היה חולות כאן??".