דבר העורך אדר א

ארגון איילת השחר מפעיל זרועות רבות בכל הקשור ליהדות ובעיקר למי שמתעניין בה. על פעילותו הרבה של הארגון סיפרנו לא מעט, וכמעט כל יהודי המתעניין ביהדות מכל זרם שהוא נתקל בה, אם בקיבוצים וביישובים, אם בגרעינים התורניים, ואם בפרוייקט חברותא במסגרתו לומדים עשרות אלפי דתיים וחילוניים באמצעות הטלפון מידי שבוע.

אלא שהחודש חרגה הפעילות במובן הזה שזרעים שנטמנו לפני כשנתיים יצרו שדה חדש שכבר אינו קשור בהכרח באופן ישיר לעמותה. קיבוץ 'מגדל עוז' – קיבוץ שאינו דתי כלל, ושחבריו אף התנגדו בזמנו להקצות מבנה לתפילה ביום הכיפורים, קיים מנייני תפילה יפהפיים ביום כיפור בשנים האחרונות – באמצעות איילת השחר – ובאמצעות בחורי חמד מישיבת קרני שומרון.

התפילות המשותפות, יצרו חיבור נפשי עמוק בין המשפחות בקיבוץ לבחורי הישיבה, ואלו הציעו להתארח בשבת פרשת משפטים במקום. על השבת, ועל היוזמה היפה סיפרנו בגליון זה.

בפוריה עילית, קם יהודי בשם הרב מרדכי כהן והחליט לארגן שיעור לזכרו הטהור של החייל שאול אורון הי"ד שנהרג במבצע צוק איתן, ושגופתו עדיין לא הושבה על ידי המרצחים. לפעילות יפה זו הקדשנו כתבה בגליון זה.

'קהלות' – הוא שם של מכשיר חדש, המאפשר לגבות את כספי הקהילה באמצעות כרטיס אשראי. המכשיר מנגיש את אפשרות התרומות השונות לבתי הכנסת בקלות וללא כל מאמץ. יוזם הרעיון יוסי קלצקין שוחח אתנו על המיזם החדש.

מעת לעת אנו מקבלים מכם הקוראים שאלות סביב כללי עמותה, כספים והתנהלות בבתי הכנסת. אנו מעודדים שאלות מן הסוג ומקבלים אותם בברכה. בחודש האחרון הגיעה אלינו שאלה מעניינת על בחירת ועד חדש לבית הכנסת. את השאלה הפנינו לרואה החשבון הנכבד מר מנחם אקרמן שבאדיבותו השיב על כך בגליון זה.

את סיור החודש ערכנו בקבר יונתן בן עוזיאל. בקבר זה הידוע כבעל סגולה לשנים עקרות וחשוכי בנים פועל גם בית כנסת אותו ניסינו לתאר כמיטב יכלתינו.

רבי אלון חאמי מציג פרק בגיוס כספים, שכל כך רלוונטי לגבאי, מתוך הניסיון האישי שלו. הגבאי דוד דווק העלה ברשימתו בעייה מעניינת: פעילות ילדים בבית כנסת כאשר היא כוללת גם תכנים שאינם של קודש, האם הדבר אפשרי? האם זה ראוי?

בפינת ההלכה הצגנו שאלה אקטואלית: האם ניתן לכוף אדם לשמש כגבאי? האם כאשר בני הקהילה משוכנעים כי פלוני הוא המתאים ביותר, והמשרה מוצעת לו – הוא רשאי לסרב?

בברכת חודש טוב

אליעזר היון. עורך.