דבר העורך, איר תשע"ה

גליון החודש יוצא בסמוך לימיה הלאומים והחשובים של מדינת ישראל והעם היהודי – יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ויום העצמאות למדינת ישראל.

בגליון החודש נגענו בימים אלה בשלש כתבות חשובות. הראשונה עוסקת בספרו החדש של הסופר והעיתונאי המפורסם שאול מייזליש על האדמו"ר מפיאסנצה, רבי קלונימוס שפירא שנרצח על ידי הנאצים בשנת 1943. האדמו"ר נחשב לאחד מגדולי המחנכים שקמו לעם היהודי וסיפור חייו, כמו גם סיפור כתביו המרתק [שהוטמנו בתוך כד באדמת הגיטו] נחשף בכתבה זו.

הגבאי רבי דוד דוואק מציע ברשימתו למלאות את הימים האלה בבתי הכנסת בתוכן השייך לימים אלו. התוכן עליו הוא מדבר, לא שייך לתפיסת עולם, מגזר, או השקפה, אלא תוכן יהודי מכל סוג שהוא בהקשר למאורעות הגדולים שפקדו את עמנו.

ביום הזיכרון מתייחדת משפחתו של סרן גלעד שטוקלמן הי"ד שנפל במלחמת לבנון עם זכרו. את הצעיר המיוחד הזה הכיר ראש ארגון איילת השחר, הרב שלמה רענן, ולאחר נפילתו הקים ביחד עם משפחתו בית כנסת ביישוב בו התגורר – תמרת.

ימים לא פשוטים אלו, הינם גם ימי ספירת העומר, ובפינת ההלכה עסקנו בשאלה לא שגרתית: לוח ספירת העומר בו מחליפים כדיעו כרטיס מידי יום, מעלה את השאלה האם אין בחיפוש הכרטיס המתאים בשבת משום איסור בורר? אגב, במאמר המוסגר אציין כי באחת הכתבות האחרונות שהתפרסמו כאן, הוצע לוח ספירת העומר דיגיטלי כך שבמקרה כזה השאלה זו פחות רלוונטית...

לסיור בית הכנסת בחודש זה ביקרנו במשכן הכנסת. היה זה ביום השואה, וצוות האתר זכה להשתתף גם בטקס 'לכל איש יש שם' בהשתתפות ראש הממשלה ונשיא המדינה. לסיור בית הכנסת המיוחד במשכן הכנסת, התלווה אלינו דובר וועדת חוק ומשפט, מר שמעון מלכה, שגם ערך עבודת תחקיר מקיפה על בית הכנסת, והיא מתפרסמת בגליון זה.

רבי אלון חאמי בטורו קובל על תופעה מכוערת בה שליחי ציבור עולים לתיבה אחרי שתיית משקה חריף, ורואה החשבון סנדרוביץ מתחקה אחר שכר הבכירים בעמותה. פינת החדשות מופיעה כהרגלה.

חודש טוב.

אליעזר היון. עורך.