דבר העורך, טבת תשע"ה

במסגרת שיתוף הפעולה של 'איגוד בתי הכנסת' עם אתרי חדשות כלליים חשף 'מעט בית מקדש' את מה שמכונה 'פרשיית בית הכנסת והדוגמניות', במהלכה ערכה מעצבת אופנה ישראלית תצוגת אופנה חושפנית ופוגעת בחלל בית הכנסת עצמו, לקול צליליה של להקת חזנים ששרה פסוקי קודש.
 

הפרשייה עוררה זעם רב, וגררה תגובות מכל הקצוות, כולל מרב בית הכנסת שהודה כי 'היה תמים וטעה'. איגוד בית הכנסת פרסם תגובה מיידית המוקיעה את המעשה שסביר להניח, לא היה מתרחש גם בבית כנסת רפורמי, וזו לשון התגובה שפורסמה בכלי התקשורת.
 

"איגוד בתי הכנסת, מביע זעזוע מחילול מקום קדוש והכנסת אלמנטים עסקיים, פוגעניים, שאינם הולמים את קדושתו. בית הכנסת נועד לשרת את הקהילה, ליצור חיבור, להרבות באהבת אחים ובכבוד שמים.
 

הצעדת נשים בלבוש חושפני במקום, לקול צלילי פסוקי קודש היא לא פחות מפשע וזלזול בכל ערכי הקודש".
 

בגליון החודש התייחסנו לפרשה זו הן במדור ה'חדשות', הן באייטם מיוחד, והן בטורו של הגבאי דוואק שמבקש גם לזכור את הכלל התלמודי: אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו.
 

בנוסף ערכנו סיור בבית הכנסת 'בית ברוך' שבמאה שערים. ייחודו של בית כנסת זה הוא העובדה כי הוא היה המוסד החסידי הראשון שנבנה בשכונה שמחוץ לחומות שאוכלסה עד אז בקהילת 'פרושים' בלבד. על פי העדויות שהגיעו לידינו, סבל בית הכנסת בראשית דרכו מהתנכלויות עקב היותו אכן פורץ דרך.
 

לפני כשנה נספה בתאונת טביעה מחרידה חזן בית הכנסת של קהילת פרייבורג בגרמניה הרב יוסף היון. קרוב לשנה לאחר פטירתו התאספו ארבעת אחיו ואחיינו, כולם חזנים ורבנים, וקיימו קונצרט לזכרו. חלקים מן הקונצרט יפורסמו לראשונה באתר.
 

ארגון איילת השחר ערך 'סיור עבודה' בקיבוצים תלמי יוסף, ובמושב שחר שם שוחח עם לומדי הארגון על יהדות, ועל פעילותם בשנת השמיטה.
 

מיצג אמנותי יוצא דופן שייך לחנן ויסמן ז"ל, שבעשרים השנים האחרונות בנה עשרות דגמים של בתי כנסת שנשרפו בשואה כאשר החומרים בהם הוא עושה שימוש הם.. גפרורים ופיסות עץ קטנות. מלבד היופי הטמון בעבודה מונומנטלית זו, ראוי לזכור כי בתי הכנסת הללו כבר אינם קיימים ולחלקים גדולים מהם אין כל תיעוד. העבודה של ויסמן ז"ל שנעשתה לאחר בירור ארוך ומחקר היסטורי מקיף, היא אולי העדות האחרונה שנותרה מהם.
 

שאר המדורים, הלכה, רואה חשבון, וחדשות מופיעים כסדרם.
 

חודש טוב

אליעזר היון. עורך.