דבר העורך, תשרי תשע"ה

אוחילה לא-ל אחלה פניו אשאלה ממנו מענה לשון

אשר בקהל עם אשירה עוזו אביעה רננות בעד מפעליו

לאדם מערכי לב ומה' מענה לשון

ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך

עם פרוס הימים נוראים וחגי תשרי אנו מאחלים לכל מנויינו וקוראינו שנה טובה, שנה שיתקבלו התפילות, שנה שיתמלאו המשאלות, ולא נדע עוד צער.

בגליון החודש נעסוק בימים הנוראים מטבע הדברים, כאשר אחד המדורים המרתקים שייך לגבאי דוד דוואק המעלה תהייה 'גבאית' אודות תחושתו הקשה כשהוא נתקל במתפללים המגיעים לבית הכנסת ביום כיפור בנעלי עור ומתייחסים לתפילה כאל חוויה אנתרופולוגית מרתקת תוך שברור לכל כי לאחר התפילה הם פונים לסעודה דשנה. השאלה היא ברמה התחושתית, שכן באופן מעשי ברור גם לו שיש לקבל את כולם בסבר פנים יפות.

משה ארלנגר שלח לנו סיפור מופלא ליום כיפור. בכוונתי לספר אותו אצלנו בבית הכנסת לפני כל נדרי.

לסיור בית הכנסת בחרנו את בית הכנסת שבטכניון בחיפה. תמונות יפות מהאתר קיבלנו מהצלם מיכאל יעקובסון.

גד אלבז. כוכב הזמר החסידי, ואחד המדוברים מבין זמרי הנשמה היהודית בשנים האחרונות התארח לראיון החודש וסיפר על בית הכנסת שלו, על בתי כנסת בחו"ל, וליד מי הוא היה רוצה לשבת בתפילה.

כחלק מפעילות איילת השחר, הוכנס ספר תורה, אולי הראשון, לעילוי נשמת הנופלים במבצע צוק איתן שהסתיים זה לא מכבר: הדר גולדרין בניה שראל ליאל גבעוני, ולזכרו של הילד שמותו זעזע את המדינה דניאל טרגרמן ה' יקום דמם. שוחחנו עם אחד ממארגני הארוע, החקלאי דב מרקוביץ.

בגליון זה אנו מפרסמים את 'עולם כמנהגו נוהג' חלק שני לחודש תשרי ובו ההלכות, המנהגים, וסדר התפילות וקריאות התורה לימי עשרת ימי תשובה ויום הכיפורים. באתר ניתן למצא את לוח המנהגים סביב לוח השנה היהודי לאורך השנה כולה, אנו מקווים שבתוך זמן קצר תושלם הסדרה עם המנהגים לימי סוכות ושמחת תורה.

פינת החדשות, רואה החשבון, וההלכה, מופיעים כסדרם.

שנה טובה

שיתקבלו התפילות

אליעזר היון. עורך.