דבר העורך, אדר שני תשע"ד

חג פורים חג פורים, השמחה לילדים.

חג פורים אינו שמחה רק לילדים אלא גם למבוגרים. הכל מאושרים בפורים, מתכנסים בבית הכנסת עם תלבושות ססגוניות, מחייכים, שולחים מטעמים לחברים, וסועדים בלווית יין משובח.

עם זאת, בהקשר של בתי הכנסת מוטלת עלינו הדרישה לדאוג כי פורים יהיה גם חג בטוח, ולא רק שמח, כשהכוונה כמובן היא לסוגיית הנפצים, הדינמיוט, פצצות האטום הזעירות ושאר מצבור הנשק מלבנון. בכל שנה מספרים כותרות החדשות על אסונות, על נפגעים, זאת מלבד הפסול האמיתי בהכנסת נפצים אל תוך בית הכנסת הקדוש. ר' אלון חאמי בטורו הארגוני מתייחס בין השאר לנקודות אלו.

בית הכנסת הוא גם מקום של קהילה, ובגליונות 'מעט בית מקדש' עסקנו לא מעט במוסד המיוחד שנקרא ''קהילה' על מנהגיה וסגנונותיה השונים. הרב מקובר, מפרסם כעת חיבור על בגדי יהודים ייחודיים בקהילות שונות, וקטעים נבחרים מן החיבור מתפרסמים בגליון החודש.

לראיון החודש התכבדנו לשוחח עם האמן [בן] האהוב, אודי דוידי, הנחשב לאחד מהאמנים המוערכים והמושמעים ביותר כיום במוזיקה הישראלית. דוידי העומד לפני צאת אלבומו השישי, סיפר לנו על בית הכנסת שלו, וגם על בנו, נתן, הסובל מנכות קשה בהקשר של בית הכנסת.

את סיור החודש ערכנו בבית הכנסת של היישוב היוקרתי סביון. ביישוב שני בתי כנסת, ספרדי ואשכנזי, ואנו נפגשנו לשיחה עם מייסד המקום ורבו של היישוב במשך למעלה מארבעים שנים הרב דוד ברודמן.

יודאייקה היא תחום מופלא האהוב אולי על הכל, אך לא כולם באמת מבינים בו. בין חפצי היודאיקה נמצאים לא מעט פריטים מעולמו של בית הכנסת כמו פרוכות עתיקות, כיפות מיוחדות, ספרי תורה, ספרי קודש וכו'. מה נחשב לחפץ בעל ערך אספני ומה שווה רק ברמה הסנטימנטלית? בן ציון רוטנברג יהודי בשנות השבעים לחייו, ניהל חנות ליודאיקה בבני ברק במשך עשרות שנים. כעת עם יציאתו לגימלאות שוחחנו אתו ורשמנו מפיו סיפורים ותובנות על האספנות היהודית המופלאה.

לפני שאחתום בנוסח הקבוע של 'החדשות מתפרסמות כסדרן' אבקש להציג שאלה: מי מכם ביקר בבית כנסת השווה חמישים מיליון דולר בחייו? ושאלה נוספת: האם ייתכן, כי לאחר הביקור תעזו להעביר ביקורת על המבנה של המקום? ובכן, במרכז ניו יורק קים בית כנסת אורטודוקסי כזה, והוא מרהיב ביפיו. למרות זאת רשמה האדריכלית המוכשרת דרורית סן, לא מעט הערות הקשורות למבנה זה. חובבי האדריכלות המפוארת והמצועצעת מוזמנים לקרא.

הגבאי ר' דוד דוואק הפתיע החודש עם פרק מבתי הכנסת של גוש קטיף, ורואה החשבון א. סנדרוביץ, כמו גם החדשות, ופינת ההלכה מתפרסמים כסדרם.

פורים שמח

אליעזר היון. עורך.