סיור החודש, בית הכנסת 'לעלוב'

בית הכנסת לעלוב נמצא ברחוב רבי עקיבא 69.

הקמת בית הכנסת היתה לפני 46 שנים, בשנת 1969 תשכ"ט

חסידות לעלוב

חסידות לעלוב היא חצר חסידית פולנית-ארצישראלית. החצר הוקמה בשנת תקע"ה (1815) בעיירה ללוב על ידי רבי דוד בידרמן.

האדמו"ר השני בשושלת, רבי משה בידרמן, עלה לארץ ישראל בשנת תרי"א והתגורר בירושלים. מאז נשאה החסידות אופי ירושלמי והפכה לחלק מן היישוב הישן.

לאחר קום המדינה הכתירו החסידים את, רבי משה מרדכי בידרמן, כאדמו"ר. נהג לטבול רבות במקווה וסבל ייסורים. קשר עמוק נוצר בינו לבין האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא ורבי ישראל אבוחצירה הבאבא סאלי. בשנת תשכ"ב מונה רבי משה מרדכי גם לאדמ"ורם של פלג זקני חסידות קרלין. נפטר בכ"ד בטבת ה'תשמ"ז, חלק מדברי תורתו כונסו בספר "ברכת משה".

בנו הרביעי של רבי משה מרדכי, רבי אלתר אלעזר מנחם, כיהן כאדמו"ר בבית מדרשו של אביו לאחר פטירתו, ברחוב רבי עקיבא בבני ברק. רבי אלתר נפטר בפתאומיות בי"ד בטבת תשס"א לאחר גמר עריכת ההילולא לסבו רבי משה. אחריו הוכתרו לאדמו"רים שני בניו. בכורו, רבי דוד, שממלא את מקומו בבני ברק, מתגורר בבורו פארק ומגיע ארצה כמה פעמים בשנה [ויקיפדיה].

לאדמו"ר הזקן, כלומר לרבי משה מרדכי, היו שני ילדים שנספו בשני שרפות שונות.

 

IMG_0277 IMG_0278 IMG_0281 IMG_0282 IMG_0287 IMG_0292

צילום: אלי קובין

 

בית הכנסת

בית הכנסת ברבי עקיבא שימש כבית המדרש של האדמו"ר מלעלוב הזקן. המרואיינים לכתבה הזוכרים את בית הכנסת עוד מילדותם מספרים כי הילדים היו באים לראות כיצד האדמו"ר היה  שופך מים בשביעי של פסח מצדדיו, ועובר באמצע כדי לדמות בעצמו את מעבר בני ישראל בקריעת ים סוף.

כאמור, עם פטירתו של הרבי הזקן – רבי משה מרדכי, מונו בניו לאדמורי"ם, ובית כנסת גדול יותר של חסידות לעלוב נמצא בשיכון ה' בבני ברק.

בבית הכנסת נערכו בעבר, ואף היום 'שולחנות'.

בית הכנסת פנים וחוץ

בית הכנסת נמצא בתוך 'חצר' קטנה שבה פועל מרכז מסחרי קטן. יש לעלות קומה אחת אל בית הכנסת. האולם מכיל כ- 100 מקומות. נוסח התפילה ספרד. בצד ימין ישנה דלת המובילה לחדר משם היה הרבי נכנס ויוצא. עזרת הנשים נמצאת באותה קומה.

אחד מוותיקי המתפללים זוכר כי בבית הכנסת התפלל אחד מחסידיו המובהקים של האדמו"ר ששימש גם כבאי, שהיה 'אלוף העולם' בתנ"ך. הוא ידע את כולו באופן פנומינלי.

בשעת התפילה היה הרבי קורא בקול 'ממה' כשהכוונה היא 'למלך מלכי המלכים'. שולחן ה'טיש' לא היה מאד גדול, ובמשתתפים היו גם בחורים מישיבת פוניבז' שאהבו להגיע אל ארוע 'השולחן'. 

בעלייה לתורה, היה הרבי נוהג להעלות את נשמת אביו.

כיום נערכים במקום תפילות, אך הקהל ברובו לא מורכב מחסידים.