בית הכנסת "שבת אחים"

ארבעה ימים אחרי מציאת הגופות וכבר בית כנסת לזכרם: ביום שישי [ו תמוז] נחנך במושב רועי שבבקעת הירדן בית הכנסת הראשון להנצחת זכרם של שלושת הנערים איל נפתלי וגיל עד הי"ד. בית הכנסת ישא את השם "שבת אחים" כפראפראזה לשמו של המבצע הצהל"י להשבתם "שובו אחים". בנוסף הוכנס ספר תורה לבית החדש.

בארוע השתתפו כמאתיים אנשים, תושבי היישוב ותלמידי המכינה הקדם צבאית בחמדת. את הארוע הנחה הרב שלמה רענן, יו"ר ארגון איילת השחר, ונשאו בו דברים סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, חבר הכנסת משה פייגלין, קוט רוטשילד נשיא המזרחי העולמי, והרב אפרים לניאדו רב קהילה בסאן פאולו ברזל.

הרב שלמה רענן, הביע בדבריו תקווה שהקדושים הי"ד אשר גרמו במותם לאחדות מרוממת ולתפילות של כל חלקי העם יזכו במקום תפילה מיוחד זה לעילוי נשמתם הטהורה והקדושה.

הרב בן דהן הדגיש את מחויבותה של הממשלה להמשך חיזוק הבנייה בבקעת הירדן. חבר הכנסת פייגלין התייחס לארועי הימים האחרונים והציג את הקמת בית הכנסת והכנסת ספר התורה כמלחמה כוללת בין הרע לטוב'.

באופן מפתיע, מושב רועי עלה על פני הקרקע בתאריך 4.7.1978 בדיוק לפני 36 שנים. אלא שבכל השנים האלו לא פעל בית כנסת בקיבוץ. היזמה לבניית בית הכנסת החלה כבר לפני שלוש שנים על ידי ארגון "איילת השחר" שנענה לפניות התושבים וסייע בהקמת מקום תפילה וגייס תורמים להקמתו של בית כנסת מכובד, ולריהוט עשיר ומיוחד לתוכו יוכנס ספר תורה מהודר תרומת משפחת פיין מקרני שומרון.

יושב ראש ועד חברי היישוב סיפר על ההחלטה לקרא לבית הכנסת על שם הנופלים: "עם היודע מציאת הגופות נפלה ההחלטה פה אחד אצל כל החברים להנציח את זכרם של הנערים בבית הכנסת החדש".

אמש [יום חמישי] ביקרו נציגי היישוב בטלמון, אלעד, ונוף איילון וביקשו את הסכמתם של המשפחות ליוזמה. המשפחות, מספרים חברי היישוב התרגשו מן ההצעה, שתנציח את זכרם של השלשה שבשמונה עשר הימים של היעדרותם איחדו את לבבות העם בישראל.

האירוע יוצא הדופן, עורר במושב התרגשות מיוחדת ותחושה של התחדשות ופריחה רוחנית ומהווה התחלה של חיבור חזק יותר למסורת וליהדות.הרב רענן: היה בזה חוויה כפולה עצם הכנסת ספר תורה והשנית שהיה חנוכת בית כנסת שמשולבת עם הכנסת ספר תורה אחרי ארבעים וחמש שנים. זה היה רגע מכונן.