שאלון בית הכנסת עם הרב חיים נבון

הרב חיים נבון כיהן במשך עשר שנים כרב קהילת השמשוני במודיעין, משמש כר"מ במדרשת לינדנבאום, שם הוא מלמד תלמוד, הלכה ומחשבת ישראל. מלמד מחשבת ישראל גם בישיבת הר עציון, במכללת יעקב הרצוג ובמדרשת מגדל עוז. ראש בית המדרש החברתי במדרשת נשמת, סופר ופובליציסט.

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת במאה העשרים ואחת הוא בעיניי פלא. כשהייתי ילד, לכל אדם – דתי או חילוני – הייתה קהילה. אך מאז בגלל המזגנים סגרנו את החלונות, בגלל שעות העבודה המאוחרות ויתרנו על היציאה לרחוב, בגלל המחשבים והטלוויזיה ויתרנו על פגישות חברתיות. אנשים היום מסתגרים בבתיהם, אדישים למה שקורה מסביבם. באווירה הזו, פלא הוא בעיניי איך בכל קהילה דתית ממשיכים החברים בהתמדה ובמסירות לבוא בכל יום, ובפרט בשבת, לתפילות בבית הכנסת. זהו המוסד הקהילתי המתפקד האחרון בישראל. ואין זה מקרה שדווקא בית עבודת ה' הוא גם שמצליח להחיות את הקהילות.  

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

לפני חצי שנה עזבתי את רבנותי בקהילת השמשוני במודיעין. אני מתגעגע לבית הכנסת של הקהילה, שהוא מכיל ומקבל מאין כמותו. הנהגת בית הכנסת הייתה במאה אחוזים לפי ההלכה והמסורת המקובלת, אבל גם חילוניים ומסורתיים רבים מצאו בו בית חם.

בית הכנסת של ילדותך?

בילדותי התפללתי בבית הכנסת "אשל" ביישוב אלקנה. אני מתגעגע לתפילות של אבי ז"ל, שהיה בעל תפילה עם קול נעים מאין כמותו, ולצד זאת לא סלסל, לא התחזן ולא האריך, אלא התפלל תפילה פשוטה ויפה, כדרך אבותיו.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

אני לא יכול לסבול את הדיבורים והפטפוטים בתפילות. חז"ל אמרו דברים נוראים על אנשים שמתנהגים כאילו בית הכנסת הוא "בית העם". אני מבין שהם התייחסו לאנשים הרואים בבית הכנסת רק מקום למפגש חברתי. הדיבורים בתפילה הם נקודת המבחן: האם באנו לבית הכנסת כדי להתפלל או כדי להיפגש.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

אינני אוהב את הניגונים החדשים, המשנים את מסורת אבותינו היפה. מבין הניגונים הישנים והיפים, אני אוהב מאוד את הניגון של "מגן אבות בדברו" בליל שבת.

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

ליד אבי ז"ל.

 

ארק או הערינג?

הערינג

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

אינני קורא עלוני שבת.

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

אני דבק במסורת אבותיי האשכנזים.