איך תוכל להעזר באיגוד בתי הכנסת

בקיבוץ גונן הממוקם במזרח עמק החולה, נחתם הסכם בין חברי הקיבוץ עם הקמתו כי במקום לא יבנו בית כנסת. לא פחות. היישוב החילוני הוקם בשנת 1951 כהיאחזות משלט של הנח"ל בחירבת גורייבא, ואוכלס באנשי 'הצופים העבריים', ואלו כאמור הסכימו במקום לא יבנה בית מקדש מעט.

הרב בן שימול, המשגיח בבית הארחה במקום ביקש להקים בית כנסת אך לנוכח המצב בקיבוץ, הבין שהוא זקוק לסיוע שמימי לכך: "הרמתי עיניים לשמים ושאלתי מאין יבא עזרי? ניסינו משרד הדתות וארגונים נוספים ומאום לא צלח". במהלך חיפושיו נתקל הרב בארגון איילת השחר והחליט לשלוח מייל רטורי, ובו בקשה לסיוע בבית הכנסת. באופן מפתיע מקבל הרב טלפון מהרב אריה סירוקה מנכ"ל איילת השחר בתוך פרק זמן זעום ובו הוא מתבקש לקבוע פגישה עם הרב שלמה רענן: "לא האמנתי שבכזו מהירות אקבל טלפון מהמנכ"ל", אומר הרב בן שימול ל'מעט בית מקדש'.

משם התגלגלו העניינים במהירות, וכיום, אחרי 65 שנים מוקם במקום בית כנסת, על ידי עמותת 'איילת השחר' בראשותו של הרב שלמה רענן. סיפור הקמתו של בית הכנסת בגונן מצטרף לעוד עשרות [למעלה מ-50] הקמות בתי כנסת והכנסות ספר תורה ביישובים ובקיבוצים בישראל.

הפעילות הענפה הזו מתקיימת כאמור על ידי עמותת 'איילת השחר', אך זו מפעילה זרוע ביצועית נוספת בשם 'איגוד בתי הכנסת' המעניקה לגבאים באמצעות אתר ייחודי ומותאם מידע שלא יסולא בפז סביב כל מה ששייך וקשור לבית הכנסת.

בשיחה עם הרב רענן ועם הצוות שעורך את האתר העיתונאי אליעזר היון, ומזכיר האיגוד הרב מרדכי רייך מציינים השלשה שש שנים של פעילות סביב כל מה שניתן להעלות על הדעת ביחס לגבאים ובתי כנסת.

האתר מפרסם מידי חודש – בחמש השנים האחרונות ניוזלטר - גליון בשם 'מעט בית מקדש' [שאילת לשון, מהמונח המקראי בספר ירמיה 'בית מקדש מעט'] הנשלח לאלפי מנויים, רובם גבאים, אך גם יהודים 'רגילים' המתעניינים בבית הכנסת. "המדורים שלנו רבים ומגוונים וכל גבאי יכול למצא את הנושא הרלוונטי עבורו: מידע לגבאי, הפעלת הטקסים והתפילות במהלך השהות במקום, צורתו האידיאלית, של בית הכנסת, נושאי תפקידים, קדושתו של האתר, סיפור בית הכנסת מאז היווסדו עד לימינו, סקירות של מאות בעלי מקצוע סביב בתי הכנסת, פינת כלכלה, משפט, היסטוריה, בלוגים אישיים של גבאים, אדריכלות, סקרים על חיי בית הכנסת, כללי עמותת בית הכנסת, חדשות בתי כנסת, וסיורים מתועדים במאות בתי כנסת בישראל", אומר היון.

באמצעות איגוד בתי הכנסת, מתקבלים לא מעט פניות מקיבוצים שונים ומגורמים קהילתיים נזקקים, מגלה הרב רענן, ואנחנו מנסים לסייע להם ככל יכולתינו. הרב מוסיף כי העזרה יכולה להתבטא לא רק בכסף, או בגיוס תרומה להקמת המבנה, ספר תורה או ריהוט אלא גם בהכוונה, בסיוע משפטי, בעצה נכונה.

המידע העצום שמופיע באתר, עשוי לסייע לגבאים לא רק באופן ישיר אלא גם בלמידה והתרשמות מסיפוריהם של קהילות אחרות: "כאשר גבאי מתקשה, או נתקל בהתנהגות מאתגרת בקהילתו הוא עשוי בהחלט למצא אירוע דומה באחת מהקהילות הרבות שמסוקרות באתר", אומר הרב רייך, "גם הראיונות הרבים עם אישים מוכרים מכל קצוות החברה הישראלית, אישי ציבור וידוענים, רבנים אמנים ופוליטיקאים, חרדים, דתיים, מסורתיים וגם בלתי מאמינים שאוהבים לבקר בבית הכנסת, עשויים בהחלט ללמד את הגבאי מהי זווית הראייה של המבקר בבית הכנסת, שאינה עולה בהכרח בקנה אחד עם זווית הראייה שלו שהוא חשב עד כה שהיא זווית הראייה היחידה".

איך גובים דמי עלייה?

בית הכנסת כפי שיודע כל מי שמבקר במקום באורח קבע, אינו רק מקום תפילה בלבד. חיי קהילה רוחשים בו, ומשכך עלולים לעלות לא מעט קונפליקטים ובעיות חברתיות, דתיות וגם משפטיות.

כך למשל מתחבטים לא מעט גבאים כיצד ניתן לגבות דמי חבר או נדבת עלייה וקניית מצווה מהרוכש? מה המעמד המשפטי-ישראלי של הדבר לצד כמובן ההיבט ההלכתי? האם קניית עלייה שלא מומשה מחייבת בתשלום? ומה דין מי שניזוק או הזיק בבית הכנסת?

לצד זאת גם שאלות פרקטיות לא חסרות: מה הוא גובה דמי החבר הנהוג בבית הכנסת? כמה כסף נוהגים אנשים לתרום כשהם עולים לתורה? האם יש בכך פילוג בין אשכנזים לספרדים? ומה קורה בימי החגים והימים הנוראים? האם בכלל יש תשובות לכך? [רמז: באתר נערך סקר מקיף בליווי רואה חשבון וסטטיסטיקאי]. נושאים מרתקים נוספים שנידונו בהרחבה כמעט מכל זווית אפשרית: תופעת מנייני קרליבך, תופעת עלוני השבת, ילדים בבית הכנסת, אנשים עם מוגבלויות בבתי כנסת והיחס הנכון לכך, בתי הכנסת שנחרבו או פונו, תביעות של עיריות וגופים ממשלתיים מול בתי כנסת, קומיניקטים נוכח ידיעות חדשותיות בהם דווח על פגיעה בבית הכנסת.

הרב רענן מספר כי בחודשים האחרונים נדרש איגוד בתי הכנסת לשלל סוגיות נוספת, בחלקם טיפל ובאחרים מתעתד לעשות זאת: איך מונעים השתלטות על  בית הכנסת, דיני ירושה במקום, טקסי לוויה, מכרז וביטוח.

"יש לנו עוד הרבה עבודה" אומר הרב וקורא לכל מי שמבקש להיעזר בכל נושא בית הכנסת, או שהוא סתם מתעניין להצטרף ל'איגוד בתי הכנסת' ולרשימת המנויים, "יש לנו עוד עבודה רבה, ואנו מזמינים אתכם להצטרף למשפחה הגדולה של איגוד בית הכנסת העולמי".