מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.
 
 
רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 
 
אנטישמיות גואה בצרפת: בית הכנסת של נואזי-לה-גרנד חולל - זו הפעם השנייה במהלך השבוע, כך הודיע המשרד הלאומי למאבק נגד אנטישמיות
בהודעה של המשרד צויין, כי ראשי הקהילה גילו את המעשים הנוראים בשעות הערב המוקדמות של יום רביעי
בבדיקה התברר כי אלמונים פרצו לבית הכנסת דרך חלון הקומה הראשונה, התפרעו והשליכו את הטליתות ואת ספרי הקודש על הרצפה. כמו כן נגנבו כמה פריטים יקרי ערך וקופות צדקה
 
 
מתפללי בית הכנסת ''היכל יוסף'' הנמצא במערב העיר נדהמו לגלות בסוף השבוע שעבר כי סמל בית הכנסת נגנב ממקומו. מדובר במנורה בעלת תשעה קנים כאשר להבותיה נותנים את שם בית הכנסת ''היכל יוסף'' . המנורה עשויה מיציקת ברונזה במשקל עשרים קילו, גובהה מטר אחד ורוחבה 70 ס''מ. הסמל נגנב בלילה שבין חמישי ושישי בשבוע שעבר ומאז מחכים מתפללי בית הכנסת למציאת הסמל המכובד.
 
 
 
במושב מאור הסמוך לעיר חדרה התגלו הבוקר (ו') כתובות שנרשמו על מבנה בית הכנסת במקום בשפה הערבית. הכתובות הן נגד הדת היהודית ונגד תושבים המושב. כוחות גדולים של משטרת תחנת עירון הגיעו למקום ופתחו בחקירה
 
 
 
במשטרה סבורים כי מי שעומד מאחורי המעשה הם ככל הנראה תושבי הכפר השכן שהגיעו בחסות החשיכה ליישוב וביצעו את המעשה. טרם נעצרו חשודים והמשטרה פועלת במישור המודיעיני ומבצעת סריקות באזור
 
 
 
אלמונים ריססו צלבי קרס בערב השבת האחרונה על שורה של מבנים יהודיים באחת השדרות המרכזיות בשכונה החרדית בבורו פארק שבברוקלין  
 
 
 
בין מבני הציבור שניזוקו היה בית המדרש של חסידות 'קרלין סטולין'. מתפלליו שהגיעו ביום שישי בבוקר לתפילת שחרית הזדעזעו לגלות את הגרפיטי עם צלב הקרס שרוסס על דלת בית המדרש. המשטרה שהוזעקה למקום גילתה שהאלמונים ריססו צלבי קרס אף על מבני ציבור נוספים באזור ועל חנות אוכל הממוקמת באותה שדרה
 
 
הסיור, שמתקיים פעמיים בשבוע, בקבוצות של 15 איש ובתיאום מראש, מתחיל בגינת לוינסקי, שאותה מכנים התושבים "הבקו"ם" של המסתננים

השוהים הבלתי חוקיים מגיעים לגינה באוטובוסים היישר ממתקן השהייה סהרונים שבדרום, ושוהים בגינה רוב שעות היום והלילה. במהלך הסיור מושם דגש מיוחד על בתי הכנסת באיזור, שחצרותיהם של חלקם הפכו לבתי שימוש למסתננים, וחלקם ננטשו לאחר שההליכה אליהם ומהם הפכה למסוכנת, בעיקר בשעות הערב

אחד מבתי הכנסת הנטושים הוא בית הכנסת 'יסוד המעלה', בית הכנסת הוותיק ביותר באיזור.
 
 
 
 
ורגעים שמחים ומענינים יותר
 
על רצפת בית הכנסת שנחשף בחפירות של אונ' צפון קרוליינה ליד קיבוץ חוקוק, נתגלתה רצפת פסיפס צבעונית מרהיבה ובה תיאור מקראי של שמשון הגיבור וכתובת בעברית.

בית כנסת מפואר מתקופת התלמוד (התקופות הרומית-המאוחרת והביזנטית, מאות 6-4 לספירה) נחשף בחפירות המתנהלות בחורבת חוקוק - יישוב יהודי קדום בגליל התחתון, הסמוך לקיבוץ חוקוק שמצפון-מערב לכנרת. בסוף השבוע האחרון נסתיימה עונת החפירות השנייה שארכה כחודש, בהנהלתה של פרופ' ג'ודי מגנס מאוניברסיטת צפון קרוליינה, ובסיוע ד"ר דוד עמית ושועה קיסילביץ מרשות העתיקות. החפירה נתמכת על ידי מספר אוניברסיטאות בארה"ב ובקנדה ומשתתפים בה חוקרים וסטודנטים ממוסדות אלה.
 
דווקא מאסרו של בעל התניא הביא בסופו של דבר להפצת מעיינות החסידות באופן מוגבר והפך את יום השחרור לחג של גאולה בספריו של ראובן גפני "מקדש מעט" ו"בית תפילה" מובאים סיפורם של בתי הכנסת המוכרים והנסתרים בשכונות של ירושלים  הספר "נר למאור" מאגד אמרות על פרשיות השבוע של הרב משה צבי נריה ז"ל.
 
הנופשים החרדיים שהשתכנו בעיירה וואודברן בהרי הקטסקילס שבמדינת ניו-יורק, נשמואתמול (ד) לרווחה, לאחר שנודע כי הרשויות הסירו את צו הסגירה שהוצא נגד בית הכנסתהמרכזי בוואודברן.

בית המדרש משמש כ'שטיבל' של העיירה, ומתקיימים בו מניינים מסביב לשעון. נגד בית המדרש, השייך לרב מניקלשבורג, הוצא לפני שבועיים צו סגירה, בשל אי עמידה בתקנים הנדרשים ממבנה ציבורי.

עסקנים חרדיים הפעילו שתדלנות, ובמקביל החלו בשיפוץ ותיקון המפגעים, אלא שצו הסגירה לא הוסר.

גבאי בית הכנסת הקימו בסמוך אליו אוהל בו נערכו התפילות. גם מזג האוויר הסוער, הגשמים והחום הכבד, לא מנעו מהמתפללים לבוא ולהתפלל באוהל.
אתמול התקבלה בשמחה הידיעה שהוסר הצו לסגירת בית הכנסת, ומעתה יוכלו המתפללים לשוב אל המבנה וליהנות מבית המדרש
 
 
ביום רביעי שעבר, הגיע מוישי הולצברג הקטן, יחד עם סבו וסבתו לבית הכנסת בקניון רננים ברעננה, בכדי לסגור מעגל, אז הוכנס לבית הכנסת אחד משבעת ספרי התורה שהיו בבית חב"ד. הרב ברוך שנהב, השליח במקום משחזר את הרגעים המרגשים שהיוו סגירת מעגל גם עבורו, כשליח בעיר מנאלי שבהודו.
 
 
 
מעניין
 
 
קבוצת בית הכנסת לב רמות היא אלופת ליגת בתי הכנסת לגברים בירושלים לאחר שניצחה אתמול במשחק הגמר את קבוצת בית הכנסת עיר גנים בתוצאה 34:19.
המשחק שהתקיים בהיכל הכדורסל במלחה לעיני מאות צופים ומעודדים מבתי הכנסת בעיר, היה מותח והפגיש את הסינדרלה מעיר גנים נגד הפייבוריטית לב רמות. ראש העיר, ניר ברקת העניק  בסיום המשחק לאלופה סיר קוגל ירושלמי מסורתי וסיר חמין  לקידוש בשבת לכל מתפללי בית הכנסת.
 
תושב אשקלון זעם על כך שבית הכנסת שבו הוא מתפלל שינה את סידור הכיסאות. בתגובה הוא הפיץ מכתב בגנות אחד המתפללים. בית המשפט פסק נגדו פיצויים בסך 20 אלף שקל.
 
בגזיאנטפ חיה קהילה יהודית ענפה במשך מאות שנים, אך בשנת 1979 עזבו אחרוני התושבים. חלקם עברו לאיסטנבול והאחרים עלו לישראל. בית הכנסת נהרס, ודווקא כעת - בתקופה של מתיחות דיפלומטית בין המדינות - הטורקים מחזירים עטרה ליושנה.
על פי החוק בטורקיה, אפשר לפתוח בית כנסת חדש רק באישור מיוחד של הממשל, והעירייה המקומית קיבלה אותו - ובעוד כשלושה חודשים הוא צפוי להיחנך. עשרות יהודים יחזרו לעיר לכבוד המאורע, והטורקים כבר שכרו במיוחד שוחט ומשגיח כשרות. על פי הדיווחים, ארדואן שוקל להגיע לאירוע.