החודש שהיה בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר. תמוז תשעד

 

רגעים עצובים שעברו על בתי הכנסת בחודש האחרון

פריז: שלפו נשקים מול בית הכנסת – ונעצרו

רשויות הביטחון בצרפת עצרו מספר צעירים מוסלמים בחשד כי שלפו נשקים במוצאי השבת האחרונה סמוך לבית הכנסת ברובע ה-20 בפריז.המאבטחים יצאו מיד לעבר החשודים אך כולם, חמישה במספר, נמלטו מהמקום.כוחות משטרה שהגיעו למקום גבו עדויות מהמאבטחים והחלו בחקירת המקרה. על פי הדיווח, המשטרה לא התייחסה לאירוע בכובד ראש וסברה כי מדובר במעשה קונדס.

עסקנים יהודים בפריז דרשו מהמשטרה להתייחס לאירוע בכל הרצינות, והזכירו כי רק לפני שבועות ספורים נרצחו יהודים בבריסל, כאשר התברר כי הרוצח הגיע ממרסיי שבצרפת. "התעלמות המשטרה מהמקרה הספציפי שאירע בבית הכנסת ברובע ה-20 בזמן מתוח וקשה מעוררת תהיות רבות", אמרו גורמים בקהילה המקומית.

 

צלב קרס על גדר בית כנסת בנהריה הירוקה

צלב קרס רוסס לאחרונה על גדר בית הכנסת "מגן דוד" בשכונת נהריה הירוקה, ותושבים תהו על כך שבניגוד לאירועי "תג מחיר", האירוע לא זכה לתהודה ציבורית. המתפללים והביעו תקווה שהמשטרה תחשוף ותעמיד לדין את מי שריסס את הכתובת.

עם זאת, ממחוז חוף של המשטרה נמסר כי האירוע לא דווח להם, ובתחנת נהריה טענו כי איש לא הגיש תלונה רשמית.

 

"מוות ליהודים" על לוח בית כנסת בסופיה

אלמונים ריססו כתובות נאצה נגד יהודים וצלבי קרס על בית כנסת בסופיה, בירת בולגריה. יהודים שהגיעו לבית הכנסת נחרדו לגלות את הכתובת "מוות ליהודים" וצלבי קרס מרוססים על לוח המודעות בכניסה לבית הכנסת שמיקומו במרכז העיר, מאחורי בניין השוק המרכזי.

הקהילה הזעיקה מיד את המשטרה המקומית. חוקרי המשטרה נטלו מהמקום את מצלמות האבטחה של הבניין ונערכה חקירה מהירה וממוקדת. לאחר בדיקת מצלמות האבטחה עצרה המשטרה ארבעה צעירים בגילאי 19 ו־20 בחשד שהם קשורים לאירוע. החשודים הובאו להארכת מעצרם בבית המשפט והם מואשמים באנטישמיות ובאיומים.

 

הצתות בתי הכנסת

פתח תקווה: 'חבל שלא ריססו 'תג מחיר''

בבית הכנסת הגדול בפתח תקווה אומדים הבוקר את נזקי ההצתה ומתלוננים על ההתעלמות התקשורתית. "זה מפחיד, ריח השריפה עדיין חזק".

 

צפו: רבה של פתח תקווה בביה"כ שהוצת

הרב מיכה הלוי הגיע לבית הכנסת שהוצת בעיר לאחר שעבר בתחנת המשטרה ושמע על פרטי החקירה הראשונית.

 

בצהרי החג: בית כנסת בהר נוף עלה באש; חשד להצתה

ימים ספורים אחרי הצתת בתי-הכנסת בפתח תקווה ובכביש 6, עלה באש בית-כנסת נוסף - הפעם בירושלים. האירוע התרחש בשעה 13:40 הצהריים (רביעי) חג השבועות, כאשר תושבי שכונת הר נוף בבירה דיווחו למוקד כיבוי האש על שריפה המשתוללת ביער ירושלים בסמוך לבניינים ולבית-כנסת הנמצא בקצה המערבי של היער.

למקום הוזנקו 6 צוותי כיבוי, שהבחינו עם הגעתם למקום כי האש התפשטה במהירות מהיער אל בית-הכנסת שנמצא בקצה היער. בנוסף, הלהבות והעשן הכבד התפשטו לתוך בניין סמוך. לוחמי האש החלו מיד בסריקות לאיתור לכודים בבניין וצוותים נוספים ביצעו כיבוי של מוקדי האש הרבים. למקום הוזנקו 5 צוותים נוספים שסייעו לצוותים להשתלט על הלהבות ולפנות את האזרחים מהבניין הבוער ומבניינים סמוכים אשר התמלאו בעשן כבד.

דובר כבאות אש ירושלים, אודי גל אמר ל"כיכר השבת": "קיבלנו קריאה על שריפה ביער ירושלים, כמו שהרגשנו כולנו היה חם היום והשריפה התרחשה באזור המזרחי של היער בשוליים של השכונה וטיפסה במהירות לכיוון השכונה, בדרך היא הציתה בית-כנסת שנמצא בקצה המערבי של היער".

 

סביב ארועי בתי הכנסת

נתניהו מגנה הצתת בית-כנסת חב"ד: "לא נעבור בשתיקה"

ראש-הממשלה בנימין נתניהו מגנה בחריפות את מקרי הצתות בתי-הכנסת בסוף-השבוע האחרון, ובהם בית-חב"ד בכביש 6. "כל פגיעה בבתי-כנסת ובמוסדות דת היא פגיעה בקודש הקודשים של עם ישראל ואסור לנו לעבור על כך בשתיקה", אמר נתניהו, "נעשה הכל על מנת להביא את האחראים לכך לדין".

את הגינוי השמיע נתניהו במהלך ישיבת ועדת חוץ וביטחון שהתקיימה היום (שני), לאחר שנדרש לכך על-ידי חבר-הכנסת ר' מאיר פרוש.

 

אנשי בית הכנסת זועמים על קליפ מצעד הגאווה: ״תועבה וחוצפה״

התגובות של אנשי בית הכנסת על הקליפ של אינטרנשנל לא איחרו לבוא. יו"ר הנהלת בית הכנסת הגיב בחריפות: " זו התרסה. לקראת מצעד התועבה שייערך בעוד כשבוע בעיר תל אביב, הפיקה העירייה קליפ מתריס שצולם לא פחות ולא יותר בבית הכנסת הגדול בעיר, זאת למרות התנגדות אנשי בית הכנסת לערוך צילומים של סצנות שנוגדות את רוח היהדות".

 

סגן שר הדתות: "בתי כנסת מוצתים וראשי המדינה שותקים"

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן התייחס אמש לבתי הכנסת שהוצתו. כפי שדיווחנו עם צאת השבת, במהלך השבת עלה בלהבות בית-כנסת חב"ד המוצב בכביש 6, סמוך לתחנת דלק.

באירוע נוסף שאירע במהלך השבת בפתח תקווה, נכנס אלמוני לבית-כנסת בפתח-תקווה, שפך חומר דליק על כמה ספרי קודש ונמלט מהמקום. צוותי כיבוי האש הגיעו למקום לפני שספרי התורה נפגעו, אך נזק נגרם לארון. עדיין לא ידוע אם יש קשר בין המקרים.

"הזדעזעתי לשמוע כי שני בתי כנסת הוצתו במהלך השבת", אמר הרב בן דהן, "בחודשים האחרונים מוצתים בתי כנסת והגורמים הממשלתיים האחראיים לעניין - שותקים. אני מצפה מהם לגנות את המעשה משל היו אלה מקומות קדושים לדתות אחרות".

 

פייגלין: שריפת בתי כנסת לא מעניינת את השר

"בושה, בושה וחרפה", הטיח חבר הכנסת משה פייגלין בשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' בתום דבריו אודות שריפתם של עשרה בתי כנסת בישראל.

פייגלין קבע בדבריו כי את השר לא מעניינת תופעת שריפת בתי הכנסת וכי כאשר הוא מדבר על האירועים הללו הוא כמעט נרדם על דוכן הנואמים, כלשונו של פייגלין, בעוד על מנת ללכוד נערים מרססי כתובות 'תג מחיר' הוא מקצה כוחות משטרה עצומים. "כמה פרומילים מהמאמץ המושקע במציאת אנשים ששרטו כתובות 'תג מחיר' מושקע בפתרון התעלומות הללו של שריפת בתי כנסת שרובן נגנזו?", שאל פייגלין.

 

בבתי הכנסת ובתי המדרש מסביב לעולם: תפילות למען החטופים

עם ישראל מתלכד בתפילות להשבת החטופיםבבתי הכנסיות ובהיכלי הישיבות בכל ריכוזי היהדות החרדית בארץ ובתפוצות, התקיימו במהלך השבת האחרונה תפילות נרגשות למציאתם במהרה בבריאות של הנערים החטופים יעקב נפתלי בן רחלגילעד מיכאל בן בת גלים ואייל בן איריס תשורה.

בבתי המדרשות נענו לקריאתם של מרנן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ושר התורה הגר"ח קנייבסקי, ואמרו ברוב עם פרקי תהילים לאחר התפילה.

 

נבחרו בתי הכנסת שישתתפו בבחירות לרבנות ירושלים; הרשימה המלאה

גור, בעלזא, נר יוסף, ניצנים, רמב"ן, שערי תבונה ועוד: ועדת הבחירות לרבנות ירושלים אישרה את שמות בתי הכנסת שישתתפו בהליך הבחירות לרבנים הראשיים בירושלים.

בית כנסת ראשון בקיבוץ המחודש של השומר הצעיר

בית הכנסת הראשון בקיבוץ כרמים, שהיה בעברו קיבוץ של השומר הצעיר, נחנך במעמד סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן, הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, ח"כ זבולון כלפה, ראש המועצה האזורית בני שמעון, סיגל מורן והרב האזורי הרב גבי קדוש.קיבוץ כרמים היה בעברו קיבוץ מובהק של תנועת השומר הצעיר. בשנים האחרונות עבר הקיבוץ שינוי עם קליטתם של צעירים ומשפחות נוספות.

במסגרת התהליך צמח הקיבוץ מעשרות בודדים ליותר ממאה תושבים. הצעירים ביקשו לגבש לקיבוץ חזון אקולוגי של פיתוח בר קיימא, וקבלת אוכלוסייה מגוונת. כיום מתגוררים ביישוב דתיים וחילוניים מכל קצות הקשת, החל מבני השומר הצעיר ועד בוגרי ישיבות. מערכת החינוך לגיל הרך משותפת לדתיים ולחילונים, אך בתי הספר היסודיים כבר נפרדים.במהלך שמונה השנים האחרונות לא היה בית כנסת בקיבוץ, והמשפחות הדתיות והמסורתיות נאלצו להתפלל באולמות הקיבוץ. השבוע, לראשונה נחנך בית כנסת בקיבוץ לטובת חבריו.