החודש שהיה בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 

בלרוס: בית הכנסת העתיק עלה בלהבות

שריפה ענקית פרצה במהלך סוף השבוע בבית הכנסת בעיר גרודנא בבלרוס וכילתה חלקים נרחבים ממנה.

בקהילה היהודית המקומית הוכו בתדהמה עם היוודע גודל האסון, שכן מדובר באחד מבתי הכנסת העתיקים באירופה שנוסד על ידי רבי מרדכי יפה זצ"ל, בעל ה'לבוש'.

על פי דיווחי התקשורת המקומית, השריפה כילתה את תכולת אולם התפילה ששימש בשנים האחרונות את הקהילה, ובכללה הרהיטים וארון הקודש. כמו כן המטבח ששימש לבישול לארוחות שבת וחג עלה בלהבות ונשרף על כל הציוד שהיה בו. על פי הדיווח, ספר התורה לא ניזוק.

בעזרת איגוד הקהילות בחבר העמים ובהכוונת הרב לאזאר החל שליח חב"ד ורב העיר גרודנא, הרב יצחק קופמן להפיח שוב בבניין חיים יהודיים. בנוסף למשפחת רוהר מארצות הברית לאחרונה החל תורם מקומי מר זוחביצקי להשקיע בשיפוץ הבניין ורק לא מכבר סיימו לשחזר את החזית הקדמית של הבניין המפואר.

 

"יאיר לפיד מונע מאיתנו הקמת בית כנסת חדש"

תושבים דתיים במודיעין מאשימים כי שר האוצר יאיר לפיד מונע מהם הקמת בית כנסת בשכונה.

חברי קהילת 'צעירי הגבעה' בעיר מודיעין מונים כ-100 משפחות. בשל חוסר בבתי כנסת בשכונה,  מתפללת הקהילה במבנה של גן ילדים המוסב בכל יום שישי לבית כנסת.

לאחר חמש שנים, החליטו בקהילה לבנות בית כנסת ולצורך כך גבו מכל משפחה סכום של 15,000 ש"ח עבור בניית בית הכנסת החדש, סך הכל מיליון שקלים וחצי. בנוסף השיגו בקהילה תורמים שיסייעו בבנית בית הכנסת ויתרמו כמיליון שקלים נוספים.

 

"ראיתי מחדרי את בית הכנסת נשרף"

יהודה לואיס שטראוס, מניצולי ליל הבדולח, מתאר בראיון לערוץ 7 את הזעזוע הבלתי נשכח משנת 1938.

"האנטישמיות הייתה ותמשך לדורי דורות  אבל היום אנחנו חזקים כדי לומר 'לעולם לא עוד'.

"אנחנו הניצולים לא  קוראים ללילה ההוא 'ליל הבדולח' אלא 'ליל הפוגרום ביהודים'", ציין שטראוס והסביר כי המילה 'בדולח' יפה מדי לאותו לילה נוראי.

 

גויים זרקו ראשי חזירים לתוך בית כנסת באוקראינה

שוב מקרה אנטישמיות של גויים כנגד יהודים באוקראינה. שני ראש חזירים הושלכו לעבר בית כנסת בבניה בעיר סבסטופול שבאוקראינה. אתר חב"ד אינפו דיווח לפני מספר חודשים כי הקהילה היהודית בעיר סבסטופול צפויה לפתוח בקרוב בית כנסת חדש בן שלוש קומות שיופעל על ידי שליח חב"ד במקום.

יו"ר וועדת התפוצות, ח"כ יואל רזבוזוב סיפר לnrg- יהדות כי, "יש מספר קבוצות אנטישמיות הטוענות שהאדמות של אוקראינה שייכות לנוצרים ועל כן ואין מקום ליהודים במדינה" ועל רקע זה נעשתה הפעולה.

לפני כשבוע וחצי, בערב שבת הותקפו שליחים של קק"ל מהארץ בסידני שבאוסטרליה במכות על ידי 10 גויים. בראיון לאתר ynet- סיפר אחד המותקפים, שלמה בן חיים, שליח קק"ל, על האירוע החמור. "הבן של החבר שלי הסתכל אחורה כדי לוודא שהם לא מתקרבים לאמו, וברגע אחד כל החבורה קמה ופשוט התחילה להרביץ לנו. מכות, אגרופים בפנים, זה היה פשוט דבר שלא ייאמן", שחזר בן חיים. "הם בעטו בחבר שלי ובבן שלו, ואני חטפתי אגרוף בפרצוף והוציאו אותי משליטה לגמרי".

 

התנגדות להקמת בית כנסת של עמותת ''מאיר ישא ברכה'' בשכונת הדרים בכפ''ס

תושבי השכונה מתנגדים להקמת בית כנסת ומקווה של העמותה, בטענה שביה''כ יהיה בעל אופי ''עדתי'' ו''חרדי'', שאינו תואם לאופי השכונה החילוני. בינתיים, גם רה"ע, יהודה בן חמו, חזר בו מתמיכתו בהקמת ביה''כ והחליט לצדד בתושבים, ואיך כל זה קשור לבחירות האחרונות?

בשבועות האחרונים התארגנה בשכונת הדרים בכפר סבא קבוצת תושבים המתנגדת להקמת בית כנסת ומקווה, על ידי עמותת ''מאיר ישא ברכה'' בשטח ציבורי בשכונה המיועד לכך (סמוך למעון טל לימן). קבוצת המתנגדים סבורה כי בית הכנסת אותו רוצה העמותה לבנות יהיה בעל אופי ''עדתי'' ו''חרדי'', שאינו תואם לאופי השכונה החילוני, ולכן הם מתנגדים להקמתו והחלו במאבק למניעת הקמתו

 

ורגעים שמחים יותר

בערב מפואר: נחנך בית הכנסת המרכזי ברמת אביב ג

בערב מפואר ומהודר נחנך בית הכנסת המרכזי ברמת אביב ג'. את האירוע כיבדו בנוכחותם ונשאו דברים הרב חיים יוסף גינזבורג שליח הרבי ומנהל המוסדות, הרב אפרים מרזל-רב בית הכנסת, הרב יהודה ליפש, ר' אלון דביר מנהל בית הכנסת, מר עמי גרינברג יו"ר ועד השכונה ומנהל המרכז המסחרי. האירוע הונחה בטוב טעם על ידי גילי שושן. את החנוכיה הדליק האדריכל מר שלום דוידוביץ. תזמורתו של דניאל זמיר וקייטרינג של ערן דרור לבנון.

 

בשעה טובה: בית כנסת חדש בכפר חב"ד

בשבת האחרונה נפתח בכפר חב"ד בית הכנסת לצעירים, שעל יד בניין 770. בניית בית הכנסת, הממוקם בגבעה ליד 770 בכפר חב"ד ומיועד לשמש את תושבי כפר חב"ד, התאפשרה הודות לעידוד והגיבוי של המרא-דאתרא הרבמרדכי-שמואל אשכנזי, ובסיוע ובתמיכת יו"ר ועד כפר חב"ד הרב בנימין ליפשיץ.

קבוצת האברכים הצעירים, תחת הנהגת המשפיע הרב שמעון גופין, שדאגו להקמת המבנה, מזמינים את הציבור הרחב להתרשם מהפעילות הענפה של בית הכנסת.

 

מעניין

"דבר תורה של אישה בתפילה - חפש בית כנסת אחר"

"אין מקום לדבר תורה של נשים באמצע התפילה", כך השיב רבה של רמת גן, הרב יעקב אריאל בתשובה לשאלה באתר ישיבה.

השואל סיפר כי "במניין בו אני מתפלל בשבתות, נוהגים לתת לנשים לשאת דבר תורה בבימה. יש לציין שלפעמים האישה ללא כיסוי ראש ו/או ללא שרוולים (או שרוול מינימלי) ושלא נדבר על אורך החצאית ועל המחשוף.

 

הסכם למניעת הרחבת בית כנסת? לא מתקופתנו

תושבי שכונת נווה דקלים בראשון לציון הסכימו לפני 12 שנה לאפשר הקמת בית כנסת, בתנאי שלא יורחב. לטענתם, בעירייה לא מכבדים את ההסכם.

 

די לקבצנים בבתי הכנסת

תארו לעצמכם שאתם יושבים בפגישה עם פקיד בעירייה. לא ראש העירייה, לא סגנו, אפילו לא ראש אגף; פקיד במחלקה רישוי עסקים, לצורך הדוגמא. ואז, ברגע בו אתם רוצים להתחיל את הדיון, נכנסים לחדר עשרה קבצנים, מקיפים את השולחן מכל עבריו, עוברים בין כל הנוכחים ומבקשים צדקה.

לא יעלה על הדעת, נכון? אז למה זה מתקבל בטבעיות מוחלטת כאשר אנחנו נכנסים לפגישה עם ריבונו של עולם? מדוע ביומיים האחרונים, כאשר התפללתי שחרית באחד מבתי הכנסת הידועים ביותר בירושלים, לא יכולתי לומר יותר משלושה-ארבעה פסוקים ברצף מבלי שמישהו יעבור ויקשקש במטבעות שבידיו?

 

הרבנים ידרשו בבתי הכנסת על ההתבוללות

ארגון להב"ה החליט לקבוע כי שבת וישלח, בה קוראים בתורה את פרשת דינה ושכם תוקדש לנושא ההתבוללות.

מנכ"ל להב"ה, בנצי גופשטיין, אומר לערוץ 7 כי גם אם ננסה להדחיק את הבעיה, היא קיימת, "כמו שיש שבת חיי שרה בחברון ושבת שמות שמוקדשת להפלות, כך השבת הזאת נקדיש את השבת לסוגיית ההתבוללות. החתמנו עשרות רבנים על הקריאה לדבר בבתי הכנסת על הנושא הכאוב.

לדבריו, התופעה קיימת במקומות הכי לא צפויים, "היום פרסמתי תמונה שהגיעה אלינו אתמול של נערה חרדית מבית יעקב יושבת בכניסה לירושלים, עם ערבי. חייבים לפתוח את העיניים לראות עם מי הבנות שלנו מסתובבות, ואיפה הן עובדות, לצערי זה קורה במשפחות הכי טובות.