שאלון בית הכנסת עם המלחין והזמר אלי פרידמן

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית כנסת זה כמובן מקום מפגש, בינינו לבין הקדוש ברוך הוא, אבל לא רק. גם בינינו לבין האנשים שסביבינו, בבית כנסת אנחנו נמדדים האם אנחנו באמת באים בשביל להתחבר, או באים בשביל הפוזה.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

יש כמה בתי כנסת כאלו, בעיקר אותם בתי כנסת שבהם רוקדים בליל שבת כנוסח קרליבך, למשל קרליבך בצפת, ברדיטשב בצפת. אני באופן כללי מקפיד ללכת בליל שבת לבתי כנסת שיש בהם הרבה שמחה כדי לקבל את השבת באווירה מיוחדת.

המקום שהכי נגע בי זה היה בקבר של רבי לוי יצחק מברדיטשוב, מאחר ש"אהבת ישראל" - זה משהו שאני מאד מתחבר אליו, ושם הרגשתי שאני נמצא עם האוהב ישראל הכי גדול.

בית הכנסת של ילדותך?

בית כנסת 'חסידי צאנז' בקרית צאנז בירושלים, זה בית כנסת שאני מאד זוכר לטובה, היתה בו הרבה שמחה, אוכל לומר שתפילה והרבה שמחה שימשו בערבוביה, אני זוכר עד היום את החוויה המיוחדת של התפילה בליל שבת. עד ליום זה אני מתגעגע לאווירה הזו, שהיא לא קיימת ברוב בתי הכנסת שאני מתפלל בהם היום.

לא מזמן הייתי שם בליל שבת, אך זה כבר לא אותו דבר, אנשים מאד הזדקנו. אבא שלי הוא חסיד צאנז מן הסוג שלובש 'קפטן' וכובע ליטאי, אך ב-15 השנים האחרונות הוא כבר לא מתגורר שם.

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

יש שני אנשים שאני יכול לומר שהותירו בי חותם. הראשון הוא הרב בן ציון גוטפרב – המשגיח בישיבת 'המתמידים'. האיש הזה עובד ה' בצורה מאד ייחודית שמייחדת אותו, יש בו שילוב של מאור פנים. הוא יהודי מעניין – ירושלמי 'מקורי' עם כל הירושלמיות המכילה, המקבלת, מצד שני יש בו גם צדיקות רבה והוא תלמיד חכם גדול.

אספר לכם 'וורט' שאמר לי ומאפיין אותו: אנו אומרים בתפילת נעילה - 'פתח לנו בנעילת שער', וכולם הלא מפחדים שהנה הנה השער עומד להיסגר. אבל הוא אמר: אני לא מפחד, רבונו של עולם, אתה רוצה לסגור תסגור, אבל אני בצד שלך, אני בפנים.

דמות נוספת, 'ירושלמית' גם כן, הרב גמליאל רבינוביץ ראש ישיבת המקובלים 'שער השמים', שזו קבלה משמעותית. אישיות מלאת שמחה, חי את הקדוש ברוך הוא.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

אילו זה היה תלוי בי, הייתי מוסיף יותר שמחה. אם היה בידי הייתי דואג שירקדו יותר בקבלת שבת, שיפעלו קצת יותר  עם הנשמה, ולא כמן אדם שבא למלא את חובתו וללכת. אדם מבחינתי מגיע לבית הכנסת כדי לטעון מצברים.

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

יש הרבה שירים שאני אוהב וקשה לי לבחור, אבל אם אקח אחד מהבולטים שאני אוהב, זה י-ה ריבון עלם של מרדכי בן דוד הישן, זה עוד הופיע בתקליט. מדובר בלחן גאוני, שהלחין אותו ענק הזמר החסידי, לא נס ליחו של השיר הזה, מצד אחד דובר בלחן גאוני כאמור, אבל מצד שני הופא פשוט מאד. 

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

 

רבי שלמה קרליבך.

 

ארק או הערינג?

 

הערינג

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

 

אין כזה, אני לא כל כך קורא. הייתי רוצה לקרא חלק מהעלונים של הציבור הדתיים לאומים אבל הם לא תמיד מגיעים אלינו.

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

 

הבעייה שלא תמיד יש לי זמן, אבל אני מאד אוהב את הנוסח של רבי שלמה קרליבך, אז אם סליחות – סליחות של רבי שלמה.