מה קרה בפרעות קנ"א, ואיך זה קשור לבית הכנסת?

בטורי הפעם אבקש לעסוק בפרעות קנ"א. ומדוע דווקא בהם? מפני שהם החלו בימים אלו לפני כ- 600 שנים.

בר"ח חודש תמוז ה"א קנ"א שנת 1391 למניינם, עמד הכומר פרננדו שר"י, וקרא להילחם בכופרים היהודים. כבר באותו היום הסתער המון נוצרי מוסת על שכונת היהודים.

העיר סיבליה שבספרד, מנתה  רבבות יהודים, יהודים שחיו את חייהם בשלווה וברוגע. בכלל, במשך כארבע מאות שנה, משכה ספרד לקרבה יהודיים רבים, והייתה מקור מים חיים ליהודים, הן בגשמיות והן ברוחניות.

אלא שאז, בשנת ה"א קנ"א  מתו המלך קסטיליה והארכיבישוף שעמד בראש הכנסייה. יורשו של המלך היה ילד קטן שנשלט בידי אפוטרופוס, ובמקום הארכיבישוף התמנה לראשות הכנסייה הכומר פרננדו מרטינס, שהיה ידוע בהסתותיו נגד היהודים ובנאומיו ששפעו שנאת ישראל.

בראש חודש תמוז כאמור, נשא פרננדו את נאום השיטנה המפורסם ואלפי יהודים נטבחו ונשחטו. רבים אחרים נשבו ונמכרו לעבדים לערבים.  פרעות אלו התפשטו גם אל הערים אחרות, קורודובה, טולדו. בסך הכל התחוללו פרעות בשבעים ערים, הם כונו בשם מאורעות קנ"א.

מעטים הצליחו להימלט מיד הרשעים, ובין הנמלטים מהפרעות היה הריב"ש. מאורעות קנ"א הצליחו לדלל את רוב הקהילה היהודית בספרד. למעלה ממאתיים אלף יהודים נהרגו על קידוש השם ומסרו את נפשם על מזבח האמונה התמימה.

ואיך זה קשור לבתי הכנסת?

היום ב"ה זכינו להגיע אל ארצנו הקדושה, ולהקים בה בתי כנסיות ובתי מדרשות לתפארת. שומה עלינו לחזק את הישוב בארץ ואת הקהילה, לברוח ממחלוקות, ולהרבות כבוד שמיים בעולם.

 אני ממליץ לכל גבאי, להקים שיעורי תורה, ופעילויות חברתיות לכלל שכבות הגיל(ילדים ומבוגרים בנות ואמהות).

ניתן להיעזר בארגונים ועמותות, פשוט לתת להם בחינם או בעלות סמלית את המקום ליום פעילות או הרצאות. זה יחזק את הקהילה סביב בית הכנסת.

לבית הכנסת חשיבות עצומה במבנה החברתי והרוחני של העם היהודי. בהקשר לכך הייתי מבקש לצטט את דברי המדרש בענין תשובתו של אבנימוס הגרדי, גדול הפילוסופים לאומות העולם:

"אמר להם: לכו וחזרו על בתי כנסיות על בתי מדרשות שלהם,  ואם מצאתם שם תעוקות מצפצפים בקולם - אינכם יכולים להם, שכך הבטיחן אביהן (יצחק), ואמר להם: "הקל קול יעקב" - בזמן שקול יעקב מצוי בבתי כנסיות, אין "הידיים ידי עשו", ואם לאו אין שומעים את קולו של יעקב - "הידיים ידי עשו" - אתם יכולים להם".

טיפ לגבאים:  כדאי לבקש מהרשות המקומית להציב שילוט אודות בית הכנסת ברחובות הסמוכים.